لزوم پاس کردن استانداردهای 63 گانه برای بازگشت خودروهای خارج شده از خط تولید

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: بازگشت به خط تولید خودروهایی که قادر به پاس کردن استانداردهای 55گانه این سازمان تا ابتدای زمستان امسال نشده بودند، مستلزم گذراندن استانداردهای 63 گانه تا اول دی ماه 97 است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اجرای فاز نخست استانداردهای جدید اجباری خودرو از روز نخست دی ماه 1396، تولید و واردات برخی از خودروهای غیر استاندارد را از دستور کار خودروسازان خارج کرد.
خودروهای MVM 315 سدان، MVM 550 ، تیگو 5، سایپا 131 و سایپا 132 دوگانه سوز، سایپا 141 بنزینی و دوگانه سوز، آریو 1500 سی سی، پژو پارس با موتور XUM ، وانت تک کابین و دو کابین مزدا و کارا 1700(بنزینی و دوگانه سوز)، آسا B 50F ، لیفان 620، لیفان X50، لیفان X60 ، جک J5، هیوندای i10 و برخی از خودروهای سنگین جاده ای از دستور کار خودروسازان خارج شد.
نیروه پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، از رایزنی برخی خودروسازان برای بازگشت مجدد بعضی از این خودروها به خط تولید خبر داد.
به گفته این مقام مسئول، تا ابتدای دی ماه امسال خودروسازان باید مدارک استاندارد 55 گانه را به این سازمان تحویل می دادند و همه خودروهایی که قادر به پاس کردن این استانداردها نبودند، از دور خارج شدند.
او ادامه داد: از این تاریخ به بعد، هر خودرویی از خوروهای یاد شده اگر بخواهد مجدد به خط تولید بازگردد، باید استانداردهای 63 گانه را پاس کند؛ یعنی علاوه بر استانداردهای پیشین، هشت استاندارد دیگر نیز اضافه شده است.
پیروزبخت تصریح کرد: این مهلت تا اول دی ماه سال آینده (97) برای این خودروها باقیست، اما از ابتدای زمستان آینده به بعد پشت سر گذاشتن 85 استاندارد الزامی است و 22 استاندارد دیگر نیز اضافه خواهد شد.
او خاطرنشان کرد: تا ابتدای زمستان امسال، خودروسازان با توجه به ارزیابی خود از پاس یا عدم پاس استانداردهای 55 گانه، راسا به توقف تولید برخی خودروها اقدام کردند و به نظر می رسد دیگر شاهد بازگشت آنها به خیابان ها و جاده ها نخواهیم بود
محسن جهرودی مدیرعامل سایپا در اظهار نظری اعلام کرده بود: اگر استراتژی این گروه بر حفظ و ماندن برخی محصولات باشد، برای آنها هزینه می کنیم و در غیر این صورت حذف خواهند شد.
سازمان ملی استاندارد ایران خواستار ارائه برنامه دقیق خودروسازان درباره اقدامات لازم برای ارتقای مدل های خودرویی و انطباق آنها با الزامات استانداردهای جدید است و اجرای این برنامه ها را به منظور بررسی دقیق تطابق مدلهای تولیدی یا وارداتی با استانداردهای تأیید نوع به صورت جدی پیگیری خواهد کرد.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 893447

وب گردی

وب گردی