20 تکنیک مدیریت فرصت‌ها در امتحانات

در روزهایی که دانشگاه‌ها کم‌کم وارد امتحانات پایان‌ترم می‌شوند، لحظات نفسگیر آمادگی برای پاس‌کردن واحدها آن هم در شرایطی که احتمالا فشار یک ترم کارهای عقب‌افتاده درباره درس‌ها وجود دارد، مهم‌ترین مساله دانشجویان حساب می‌شود.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران با اشاره به اینکه اضطراب در هنگام امتحان طبیعی است، افزود: «استرس و اضطراب به میزان طبیعی عامل مثبتی است که دانشجو را ترغیب به مطالعه و یادگیری بیشتر می‌کند اما اضطراب بیش از اندازه مخل فرآیند یادگیری می‌شود.»

وی افزود: «زلزله‌های اخیر در ایران و شایعات ییرامون آن یکی از عوامل استرس و اضطراب میان دانشجویان است. با وجود همکاری هلال‌احمر برای برگزاری همایش در روز‌های اول پس از زلزله و آموزش‌هایی که صورت گرفت، از میزان استرس کاسته شده اما با وجود شایعات تمرکز دانشجویان کم شده و استرس و اضطراب در دانشجویان تشدید شده است

از همین‌رو مرکز مشاوره دانشگاه تهران با ابلاغ نامه‌ای به اساتید از آنان خواستار مساعدت در امتحانات دانشجویان شده است.

حمید پیروی در توصیه به دانشجویان گفت: «بعد از 45 دقیقه تا یک ساعت مطالعه، 15 دقیقه استراحت کنند. در دوران امتحانات از شیرینی‌های طبیعی و چهارمغز و مقوی استفاده کنند.»

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران همچنین از طرحی با عنوان «خداقوت» توضیح داد و گفت: «این طرح دو سال است در دانشگاه تهران برگزار شده و بازتاب‌های بسیار خوبی از سمت دانشجویان داشته است. امسال نیز قرار است با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کل کشور اجرایی شود.»

پیروی افزود: «طرح «خداقوت» یک طرح مختصر ساختاریافته برای بهبود کارآمدی تحصیلی است. روانشناسان و مشاوران مراکز مشاوره و نیز همیاران با حضور در دانشکده‌ها، خوابگاه‌ها، محل‌های غذاخوری و سایر محل‌های تجمع دانشجویان البته به جز کتابخانه‌ها به دانشجویان خداقوت گفته و به گفت‌وگوی کوتاه با آنها پرداخته و حمایت خود را به آنان بیان می‌کنند. همچنین با توزیع بروشورهای روش مطالعه موثر و 20 نکته نهایی ضمن معرفی مرکز مشاوره برای کمک‌های بیشتر از ارائه خدمات تحصیلی و نکات مهم جهت گذراندن موفق امتحانات آنها را آگاه می‌کنند.»

در یکی از بروشور‌هایی که از مرکز مشاوره دانشگاه تهران با عنوان «20تکنیک مدیریت فرصت‌ها» منتشر شده، این‌گونه آمده است که: «در کل برای همه ما پیش از امتحان یا وقایع مهم دیگر درجاتی از نگرانی بیش از حد می‌تواند مشکل‌ساز باشد مخصوصا اگر در جریان آماده‌سازی و امتحان دادن مزاحمت ایجاد کند. نکاتی که در ذیل آمده است می‌تواند کمک‌کننده باشند:

1- از قانون 80درصدی موفقیت استفاده کنید: هیچ‌گاه در شروع روی صددرصد اتمام کار تمرکز نکنید. به جای آن، یک رویکرد واقع‌بینانه را با تعیین یک هدف برای تکمیل حداقل 80درصد از کار برگزینید.

2- اضطراب مسری است. از عوامل واگیردار نظیر دانشجویان مضطرب دوری کنید.
3- همه مطالعه‌تان را در یک یا دو جلسه فرسایشی قبل از امتحان قلمبه نکنید. زمان مرورتان را توزیع کنید.
4- ما نیاز نداریم توسط همه افراد تایید شویم. ما می‌توانیم بدون تایید هر کسی زنده بمانیم و زندگی کنیم.
5- به‌خودتان بقبولانید که پاسخ همه سوال‌ها را نخواهید دانست.
6- سخت‌ترین تکالیف را در بهترین زمان تمرکزتان انجام دهید.
7- یک بازه زمانی برای مطالعه در نظر بگیرید تا خسته، بی‌حوصله و اشباع نشوید.
8- پشت میز درس بخوانید نه اینکه دراز بکشید.
9- بعد از مطالعه حداقل 6 ساعت بخوابید.
10- مراقب رفتار‌های خوردن (خوردن سه وعده غذای مناسب) و خوابیدن‌تان (خواب حداقل 7 ساعتی در شب) باشید.
قبل از امتحان
11- حدس بزنید امتحان چه مطالبی را پوشش خواهد داد.
12- درباره نوع امتحان فکر کنید: تستی، تشریحی یا ترکیبی از هر دو.
حین امتحان
13- بر کل امتحان نظری بیندازید.
14- زیر تمام کلمات مهم در دستور‌العمل‌ها خط بکشید.
15- سوال‌ها را به همان ترتیبی که برای‌تان جذاب است، پاسخ دهید.
16- نمره هر سوال و زمان مجاز برای پاسخگویی به آن را در ذهن‌تان داشته باشید.
17- چنانچه پاسخ دادن روشمندانه مورد نیاز است خودتان را مجبور به این کار کنید.
18- برگه خود را چک کنید و ببینید سوالی را جا نینداخته‌اید و اینکه دستور‌العمل امتحان را به خوبی رعایت کرده‌اید.
19- وقتی امتحان به پایان رسید به سراغ سوال‌ها بروید و نه‌تنها ببینید کدام پرسش‌ها را غلط جواب دادید بلکه چرا غلط پاسخ دادید را بررسی کنید، دفعه بعد که امتحان داشتید هوشیارانه مراقب نقاط‌ضعف‌تان خواهید بود.
20- به آنچه درست انجام داده‌اید هم توجه کنید. این کار نگرانی شما برای امتحان بعدی را کاهش می‌دهد.»

وی با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در محیط دانشگاه بیان کرد: «این ناآرامی‌ها از جامعه وارد محیط دانشگاه شده و این جریانات در دانشگاه شکل نگرفته است.»

پیروی در ادامه گفت: «در این جریانات نه دی دیگری تکرار شد. دانشجویان و تشکلات دانشجویی خود بیانیه داده‌اند و اغتشاشات و تخریب اموال عمومی را محکوم کرده‌اند.»

رئیس مرکز مشاوره دانشجویان دانشگاه تهران برای آرامش فضای دانشگاه بیان کرد: «دانشجویان باید حرف‌ها و خواسته‌های خود را بگویند و مسئولان گوش شنوایی داشته باشند. این امر باعث می‌شود هیجان دانشجویی کم شود، همچنین مسئولان خویشتنداری بیشتری از خود نشان دهند.»

منبع: فرهیختگان

کد خبر: 893542

وب گردی

وب گردی