چالش آقای مجری و کَکی که نمی‌گزد/بحران سیاه برای خودروهای سبز

هفته گذشته رضا رشیدپور مجری برنامه صبحگاهی «حالا خورشید» در اعتراض به افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی، اعلام کرد اگر حتی یک دلیل قانع‌کننده از مسئولین به دستش برسد،‌ موهای خود را می‌تراشد. رشیدپور در قامت یکی از فعالین رسانه‌ای، در راستای رسالت حرفه‌ای‌اش نهایت تلاش خود را می‌کند تا اذهان را به سوی فاجعه‌ای که در حال رخ دادن است، متمرکز کند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ امسال نیز مانند سال گذشته، سال قبل‌ از آن و سال‌های پیش‌تر، آلودگی هوای کلان‌شهرها تبدیل به بحران شد. تهرانی‌ها که چندی است دیگر از لرزش‌های گاه و بیگاه زیر پای خود هراسان و بیمناک شده‌اند، باید با هوایی که هم‌چون سمی آن‌ها را آرام آرام از پای می‌اندازد نیز دست و پنجه نرم کنند.

گویی در این بین راه حل خاصی وجود ندارد. بزرگ‌ترین تصمیم کمیته‌های موردنظر تنها منجر به تعطیلی مدارس، زوج و فرد شدن رفت و آمدها و در نهایت محدودیت‌های ترافیکی می‌شود. از میدان بیرون کردن کودکان و گروه‌های حساس تنها پاک کردن صورت مسئله‌ای است که پیدا کردن باعث و بانی آن چندان سخت نیست. اینکه متهم ردیف اول هوای آلوده تهران و دیگر شهرهای بزرگ خودروها هستند، اظهر من الشمس است.

آدرس این معضل بغرنج چندان گم‌وگور و بیراهه نیست. تعیین و تببین قوانین و استانداردهای لازم،‌ برخورد با نقض‌کنندگان آن و نظارت بر نحوه اجرا. این پروسه نمی‌تواند آنقدرها هم که به نظر می‌آید پیچیده باشد. حداقل برای یک دولت بزرگ با ابزارهای گسترده و قدرت نفوذ بالا که اینطور نیست. اما درد اصلی جای دیگری است.

اینکه کسی سراغ سرمنشا ماجرا نمی‌رود،‌ اینکه با متخلفین برخورد نمی‌شود، اینکه با استانداردها مماشات می‌‌کنند و اینکه اساساً تصمیمی برای بهبود اوضاع آلایندگی خودروها روی میز نیست، همگی به کنار اما اینکه حتی کورسوی امید را کور کنند و طرح‌های تشویقی برای عرضه مدل‌های مدرن را تبدیل به تهدید کنند، دیگر از آن کارهاست. اجازه بدهید خلاصه بگوییم؛ دولت تعرفه خودروهای پاک و سبز هیبریدی را چیزی حدود 1000 درصد افزایش داد.

دولتی‌ها بعد از چیزی حدود 6 ماه سامانه ثبت سفارش را باز کردند. اقدامی که همراه با ابلاغ دستورالعمل جدید واردات و تصویب تعرفه‌های جدید مربوط به خارجی‌های وارداتی بود. کسی از اینکه تعرفه‌ خودروهای بنزینی چیزی معادل 30درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد، متعجب نشد. اما اینکه دم این شمشیر پر قبای هیبریدی‌ها را نیز گرفت، بسیار بحث‌برانگیز شد. تعرفه‌ای که پیش از این عدد 4 درصدی را نشان می‌داد امسال به نرخ عجیب 45 درصدی رسیده است.

خودروهای هیبریدی مانند تمام دیگر کالاهای سبز و پاک در دنیا، قیمتی بالاتر از نمونه‌های سنتی دارند. این محصولات مدرن به دلیل فناوری سطح بالایی که دارند مصرف سوخت را حداقل 30درصد کاهش می‌دهند ولی در ازای آن قیمتی 10درصد بالاتر خواهند داشت. با این حال بخت و اقبال آن‌ها در بازارهای جهانی در حال رشد است. حتی این اوضاع رو به رشد نیز در ایران به‌خوبی مشاهده می‌شود.

فروش چشم‌گیر تویوتا کمری XLE، لکسوس NX و تویوتا پریوس که همگی در کلاس هیبریدی‌های ایران هستند و طبیعتاً با تعرفه پایین وارد می‌‌شدند،‌ دولتی‌ها را به این فکر انداخت که چرا از این سفره بی‌بهره‌ مانده‌اند. جبران کسری درآمدی که با 4درصد میسر نمی‌شد، حالا با 45 درصد به‌خوبی پوشش داده می‌شود.

این اقدام در آتی تبعاتی بدتر را به همراه خواهد داشت. اول آنکه همین خودروها بدون تغییر در ماهیت‌شان قطعاً گران‌تر می‌شوند. اما نکته بعدی آن است که بازرگانان و شرکت‌هایی که قصد دارند سراغ مدل‌های هیبریدی بروند، از همان ابتدا فاتحه فعالیت در این زمینه را می‌خوانند. این ساز و کاری است که دست اندرکاران برای بهبود شرایط بحرانی هوای پایتخت در نظر گرفته‌اند.

401

کد خبر: 893683

وب گردی

وب گردی