شمارش معکوس چین برای ایجاد ابرمعدنکاران زغال سنگ

چین قصد دارد شرکت‌های معدنی زغال سنگ بسیار بزرگ متعددی را تا پایان سال ۲۰۲۰ ایجاد کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ کمیسیون اصلاحات و توسعه ملی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور تا پایان سال ۲۰۲۰ قصد دارد شماری ابرمعدنکار ایجاد کند که هر یک ظرفیت تولید صد میلیون تن زغال سنگ را در سال خواهد داشت و در بازار جهانی رقابت کرده و به مدرنیزه شدن این بخش کمک خواهند کرد.

طبق اعلام اداره ملی انرژی چین، این کشور سال گذشته بیش از ۴۰۰۰ معدن زغال سنگ با مجموع ظرفیت ۳.۴۱ میلیارد تن در سال داشت.

تنها شش شرکت از میان شرکت‌های معدنی زغال سنگ چین در حال حاضر قادر به تولید بیش از ۱۰۰ میلیون تن در سال هستند. برنامه کمیسیون اصلاحات و توسعه ملی چین به دنبال خرید سال گذشته شرکت نیروی دولتی چاینا گودیان از سوی شنهوا برای ایجاد بزرگترین شرکت نیروی جهان صورت می‌گیرد.

برنامه جدید دولت چین برای ایجاد ابرمعدن‌کارها، بخشی از تلاش پکن برای متحول کردن بخش دولتی مقروض و ناکارآمد، کاهش شمار شرکت‌ها و ایجاد شرکت‌هایی با توان رقابت جهانی در بسیاری از بخش‌ ها از جمله تولید نیرو، کشتیرانی و فلزات است.

همچنین این برنامه در شرایطی اعلام می‌شود که پکن با تشویق افزایش مصرف انرژی‌های پاک و محدودیت استفاده از زغال سنگ که برای تولید عمده برق چین مورد استفاده قرار می‌گیرد، جنگ خود با مه‌دود را عمیق‌تر کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، از جمله اقداماتی که در این برنامه پیشنهاد شده، تشویق صنعت زغال سنگ برای انجام قراردادهای بیشتر با شرکت‌های کشتیرانی، صنعت آهن و فولاد است. همچنین این برنامه خواستار ادامه حذف تولید قدیمی و تشویق معادن کوچک و ناکارآمد به تعطیلی شده است.

چین تحت یک برنامه پنج ساله تا سال ۲۰۲۰ متعهد شده حدود ۸۰۰ میلیون تن ظرفیت قدیمی را حذف کرده و حدود ۵۰۰ میلیون تن تولید پیشرفته را اضافه کند. تولید زغال سنگ تا سال ۲۰۲۰ به حدود ۳.۹ میلیارد تن در سال خواهد رسید.

منبع: ایسنا

401

کد خبر: 893841

وب گردی

وب گردی