5 طرح عظیم پتروشیمی آماده بهره برداری شدند/ تولید پتروشیمی ایران به یک قدمی عربستان رسید

شمارش معکوس بهره برداری از پنج طرح عطیم صنعت پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه 10 میلیون و 648 هزار تن محصول آغاز شده که با بهره برداری آنها ظرفیت تولید پتروشیمی ایران از مرز 72 میلیون تن عبور کرده و به یک قدمی عربستان می رسد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی، پس از بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و آغاز شمارش معکوس برای سبقت ایران از قطر در توسعه و تولید روزانه گاز در این میدان مشترک گازی، به نظر می رسد حالا نوبت به صنعت پتروشیمی رسیده تا از رقیب سنتی خود سابیک عربستان سعودی پیشی بگیرد.

در شرایط فعلی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری ایران به حدود 62 میلیون تن رسیده که پیش بینی می شود تا حداکثر بهار سال آینده امکان بهره برداری و تولید تجاری محصولات پتروشیمیایی در دست کم پنج طرح جدید پتروشیمی آغاز شود.

فاز اول پتروشیمی بوشهر، فاز دوم توسعه پتروشیمی ایلام، پتروشیمی مرجان، پتروشیمی متانول کاوه و فاز سوم پتروشیمی پردیس پنج طرح جدید و آماده بهره برداری صنعت پتروشیمی هستند که با بهره برداری از این پنج طرح در مجموع سالانه بالغ بر 10 میلیون و 648 هزار تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران افزوده می شود.

هم اکنون پیشرفت ساخت فاز سوم پتروشیمی پردیس به 100 درصد رسیده و از آبان ماه امسال تولید آزمایشی اوره و آمونیاک در این طرح با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 755 هزار تن اوره و آمونیاک آغاز شده است.

پس از پتروشیمی پردیس، طرح پتروشیمی کاوه با 99 درصد پیشرفت ساخت بالاترین پیشرفت اجرایی در بین طرح های در دست اجرای پتروشیمیایی کشور را در اختیار دارد که با بهره برداری از این طرح به عنوان بزرگترین تولیدکننده متانول ایران و جهان، در مجموع ظرفیت تولید متانول و صنعت پتروشیمی کشور حدود دو میلیون و 310 هزار تن در سال افزایش می یابد.

طرح پتروشیمی مرجان هم با پیشرفت ساخت 96 درصد سومین طرح پیشگام برای بهره برداری در صنعت پتروشیمی ایران بوده که هم اکنون مشکل بهره برداری این طرح مشکلات فنی در راه اندازی واحدهای یوتیلیتی در منطقه عسلویه و عدم تامین سرویس و خدمات جانبی یوتیلیتی این طرح است.

پتروشیمی مرجان از ظرفیت تولید یالانه یک میلیون و 650 هزار تن متانول برخوردار بوده و پیش بینی می شود تا پیش از پایان امسال امکان تولید آزمایشی در این طرح صنعت پتروشیمی کشور فراهم شود.

فاز اول پتروشیمی بوشهر هم از پیشرفت بیش از 91 درصدی برخوردار بوده و با بهره برداری از این طرح که با استفاده از فاینانس خط اعتبایر چینی ها تامین مالی شده پیش بینی می شود سالانه بالغ بر چهار میلیون و 111 هزار تن انواع خوراک مورد نیاز طرح های پتروشیمی همچون اتان، متان، پروپان و متانول تولید و تامین شود.

طرح توسعه فاز دوم پتروشیمی ایلام هم با ظرفیت تولید سالانه بالغ بر 822 هزار تن اتیلن، پروپیلن، برش های چهار کربنه و ... هم از پیشرفت 91 درصدی برخوردار بوده که با بهره برداری از این طرح تا اواسط بهار سال آینده ظرفیت تولید اتیلن کشور هم افزایش می یابد.

در مجموع هم اکنون حدود 60 طرح پتروشیمی با پیشرفت 5 تا 100 درصد مراحل مختلف ساخت و راه اندازی را پشت سر می گذارد که از ظرفیت تولید سالانه 65 میلیون و 345 هزار تن محصول خوراک گازی، پتروشیمی و پلیمری برخوردار بوده که با بهره برداری از آنها در برنامه ششم توسعه در مجموع ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به بیش از 127 میلیون تن افزایش می یابد.

در حال حاضر ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در عربستان سعودی حدود 75 میلیون تن بوده که صرفا تا بهار سال آینده با بهره برداری از پنج طرح جدید صنعت پتروشیمی، ایران با 72 میلیون تن به نزدیکی عربستان به عنوان رقیب سنتی خود در منطقه خاورمیانه و حتی جهان خواهد رسید.

علاوه بر این در شرایط فعلی طرح هایی همچون فاز اول طرح پتروشیمی پتروکیمیای ابن سینا، فاز دوم توسعه پتروشیمی رسولی (پنتا ایتریتتول)، فاز اول پلی استایرن کمیا صنایع دالاهو، اوره و آمونیاک لردگان، متانول سبلان و پالایشگاه گاز بیذبلند خلیج فارس با حدود 70 درصد به بالا پیشرفت اجرایی از دیگر طرح های با بالاترین پیشرفت ساخت در صنعت پتروشیمی ایران هستند.

402

کد خبر: 893900

وب گردی

وب گردی