امنیت کشور در گرو پیشرفت در صنایع حساس است/ توسعه نوسانی هوافضا، به علت کمبود بودجه است

عضو کمیته هوافضای مجلس گفت: همان طور که در صنعت موشک سازی حرفی برای گفتن داریم و بخش مهمی از اقتدار نظامی کشور مربوط به این صنعت است، ماهواره ها هم مکمل توان موشکی ما هستند که اعضای کمیسیون تلفیق باید به این مهم توجه کنند.

ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: یکی از مشکلات اصلی ما این است که از طرفی انتظار داریم در صنعت هوافضا هماهنگ با دنیا پیش رویم اما برای رشد و توسعه ی این بخش حمایت های لازم صورت نمی گیرد و در بخش تخصیص منابع، چالش هایی وجود دارد به خصوص در صنعت فضایی و ماهواره ای که به اندازه ی صنعت موشکی برای کشور اهمیت دارد.

نماینده مردم مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: کسب اطلاعات بروز و آنلاین از حوادث و اطلاعات کیهانی در دنیا توسط ماهواره ها صورت می گیرد وقتی کشور به سیستم ماهواره ای به روز مجهز نباشد و دانش فنی پژوهشگران این حوزه بومی سازی نشود کشور از مسیر توسعه ی فناوری های نوین فضایی فاصله می گیرد چرا که ممکن است شرایطی پیش بیاید که کشورهایی که اطلاعات ماهواره ای به ما می دهند دیگر اطلاعات و تصاویر ماهواره ای را در اختیار ما نگذارند.

او خاطر نشان کرد: همان طور که در صنعت موشک سازی حرفی برای گفتن داریم و بخش مهمی از اقتدار نظامی کشور مربوط به این صنعت است ماهواره ها هم مکمل توان موشکی ما هستند که اعضای کمیسیون تلفیق باید به این مهم توجه کنند و کاستی های دولتی در بخش بودجه ی فضایی را پوشش دهند چون قرار است تا سال 1404 از لحاظ علم وپژوهش کشور اول منطقه باشیم و با دنیا تعامل خوبی داشته باشیم اما کاهش بودجه ی فضایی ما را از این هدف باز می دارد.

ملکی تصریح کرد: در چند سال اخیر پیشرفت های خاصی در صنعت فضایی حاصل نشده است چون حرکت های زیگزاگی، آفتی برای پیشرفت کشور به حساب می آیند وقتی که رشد فزاینده ای در صنعت هوافضا شروع شد و با فرستادن ماهواره و حیوان به فضا تکمیل تر شد اگر بودجه برای آن در نظر نگیریم نمی توان به حرکت پرشتاب کشور در بخش فضایی امیدوار بود و پیشرفت به پسرفت تبدیل می شود، تا زمانی که احساس نیاز وجود داشته باشد و دوباره به فکر رشد و توسعه باشیم که این حرکت نوسانی مانع رسیدن به اهداف می شود.

عضو کمیته هوافضای مجلس ادامه داد: مگر می شود با این استدلال که کاهش بودجه داریم، به توان موشکی توجه نکرد؟ باید با مدیریت صحیح و صرفه جویی در هزینه های غیر ضرور بودجه ی کافی را به صنایع موشکی و فضایی اختصاص دهیم چرا که امنیت کشور در گرو پیشرفت در این صنایع حساس است، هم چنین در کمیسیون صنایع و معادن بحث بودجه ی هوافضا با حساسیت سنجیده شده است و اگر در کمیسیون تلفیق بودجه ی مناسبی برای توسعه ی اکتشافات فضایی و ماهواره های بومی اختصاص داده نشود، در صحن علنی مجلس به آن واکنش نشان می دهیم.

به گزارش ایسکانیوز، لایحه بودجه سال ۹۷ در حوزه هوافضا، بخشی از اعتبارات برنامه‌ای دستگاههای فضایی کشور که در بودجه سال ۹۶ وجود داشت را حذف کرد و به توسعه اکتشافات فضایی و ماهواره های بومی اعتبار تعلق نگرفت.

202

کد خبر: 893938

وب گردی

وب گردی