حکام عرب و برادرکشی به نفع اسرائیل

در تاریخ معاصر فلسطین همواره سیاست های برخی از کشورهای عربی در شکست آرمان های آنان نقش بسیار مهمی ایفا کرده است. پس از انتخاب قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی توسط آمریکا، این تصور دوباره ایجاد شد که تصمیم ترامپ با موافقت ضمنی کشورهای عربی همراه بوده است .

به گزارش ایسکانیوز ،تاریخ معاصر مردم فلسطین همواره با فاجعه و قربانی شدن توأمان بوده و شاید بتوان گفت فاجعه و فلسطین همواره دو روی یک سکه بوده اند. آخرین فاجعه از سریال فجایع ، آرمان آزادیخواهی مردم فلسطین در روز 15 آذر 1396 با تصمیم رئیس جمهور آمریکا رقم خورد. دونالد ترامپ در این روز انتقال سفارت ایالات متحده در رژیم صهیونیستی را به شهر قدس را اعلام کرد. این تصمیم اگرچه با موجی از نارضایتی در سطح فلسطین، منطقه و جهان همراه شد اما در همان روزها یک سوال بنیادین به کانون مباحث، تحقیقات و اظهارنظرها در رابطه با فلسطین مطرح شد: آیا آرمان مردم فلسطین یک بار دیگر توسط برخی از کشورهای عربی نادیده گرفته شده است و آیا تصمیم ترامپ به نوعی چراغ سبز برخی ازکشورهای عربی را نیز با خود نداشته است؟

اگرچه اظهارنظرهای برخی از مقامات عربستان، امارات و... همچنین رژیم صهیونیستی و سیاست های جدید این کشورها برای آینده منطقه خاورمیانه هیچ تردیدی درمورد همراهی آنان با ترامپ باقی نخواهد گذاشت اما هنوز بخش بزرگی از بده بستان های پشت پرده سازش درمورد قدس منتشر نشده است . در همین راستا روزنامه نیویورک تایمز مدعی شده است به نوار صوتی ضبط شده ای دسترسی دارد که عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر ضمن حمایت از تصمیم آمریکا در انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس از طرح انتقال پایتخت فلسطینی های از قدس شرقی به رام الله حمایت می کند.

هیچ فرقی بین این دو شهر نیست

روزنامه نیویورک تایمز جزییات یک نوار صوتی ضبط شده را منتشر کرد که موافقت ضمنی عبدالفتاح سیسی با تصمیم واشنگتن مبنی بر اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت کشورش به آنجا و نیز بازارگرمی برای تعیین رام الله به عنوان پایتخت جایگزین را برملا می‌کند. طبق آنچه این روزنامه روز شنبه منتشر کرده، دولت عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر در تلاش برای بازارگرمی درباره تصمیم ترامپ است و می‌خواهد به طور ضمنی بر فلسطینی‌ها فشار بیاورد تا شهر رام الله را به جای قدس به عنوان پایتخت کشور فلسطین بپذیرند و معتقد است، هیچ فرقی بین این دو شهر نیست.

این روزنامه می‌نویسد: این نوارهای صوتی ضبط شده مربوط به دستوراتی از سوی یک افسر سازمان اطلاعات مصر است که مامور ارائه دستورات به مجریان برنامه‌های تلویزیونی مصر در این باره است. افسر سازمان اطلاعات مصر به نام اشرف الخولی تماس تلفنی با مجریان برخی برنامه‌های تاثیرگذار در مصر داشته و به آنها گفته است، موضع قاهره درباره پرونده قدس همان موضع تمامی برادران عربش است. ما ظاهرا با تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل مخالفت کرده و آن را محکوم می‌کنیم، اما مهم برای مصر پایان رنج ملت فلسطین به واسطه راه حلی سیاسی است که در قرار دادن رام الله به عنوان پایتخت کشور فلسطین به جای قدس نمود پیدا می‌کند. به نوشته نیویورک تایمز، این افسر مصری از مجریان برنامه‌ها خواسته بینندگان را به پذیرش تصمیم ترامپ به جای محکوم کردن آن تشویق و قانع کنند. وی این گونه توجیه کرده است که درگیری با اسرائیل به نفع منافع ملی مصر نیست.

از سیسی به سلمان

تنها چند روز پس از تصمیم ترامپ، خبر سفر ولیعهد عربستان به سرزمین های اشغالی منتشر شد و پس از آن نیز خبرهایی مبنی بر شناسایی رژیم صهیونیستی توسط کشورهای عربی حاشیه ساز شد اکنون قطعه ای دیگر از این پازل بزرگ منتشر می شود. قطعه ای که در تلاش است با فشار آوردن بر فلسطینی ها آنان را به خواسته های تل آویو و واشنگتن مجبور سازد. بدون شک پایان این پازل همراه با نتایج خوشایندی برای مردم فلسطین و آرمان های آنان نخواهد بود اما آنچه روشن است این که آنان همواره قربانی سیاست های برادران عرب خود بوده اند و کشورهای عربی برای منافع حداقلی، تغییر دیدگاه آمریکا و جبران شکست های سیاسی و نظامی خود از آرمان های فلسطینی ها و قربانی کردن آن مایه گذاشته اند.

کد خبر: 894069

وب گردی

وب گردی