لزوم  تمرکز دانشگاه های کشور بر جذب دانشجوی خارجی غیر بورسیه

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، عملکرد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی را در توسعه همکاری های علمی و بین المللی در چارچوب سیاست ها و برنامه های مصوب « خوب» ارزیابی کرد و گفت: با وجود برخی محدویت های مالی، دانشگاه ها براساس برنامه هایی که وزارت علوم منطبق با اسناد بالادستی ابلاغ کرده است، اهداف مشخصی را در این حوزه دنبال می کنند که این برنامه ها باید مبتنی بر اولویت های تعیین شده به صورت دقیق تر و هدفمندتر پیگیری شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر منصور غلامی در دومین نشست کارگروه روسای دانشگاه های متولی هماهنگی و پیگیری فعالیت های علمی بین المللی اظهار داشت: وزارت علوم در زمینه همکاری های علمی بین الملی نقش هماهنگی بین دانشگاه ها را برعهده دارد و به دنبال تصدی گری نیست.

دکترغلامی افزود: در برنامه پییشنهادی که برای کسب رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی ارائه شد بر تقویت دیپلماسی علمی ذیل تکالیف قانونی از جمله برنامه ششم توسعه تاکید شد.

وزیر علوم اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی نگاه مثبت و خوبی در زمینه همکاری های علمی دانشگاه ها با دنیا دارند که ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: وضعیت همکاری های علمی بین المللی ایران نسبت به کشورهای همتراز خود فاصله دارد ولی فعالیت های فعلی امیدوار کننده است و نسبت به ۱۰ سال گذشته دستاوردهای خوبی داشته ایم.

دکتر غلامی با تاکید بر تمرکز دانشگاه های کشور بر جذب دانشجوی خارجی غیر بورسیه گفت: برای جذب دانشجوی خارجی باید در زمینه خدمات دانشجویی و رفاهی بستر های لازم را فراهم کنیم.

وزیر علوم گفت: دانشگاه هایی که در زمینه همکاری های علمی بین المللی موفق تر هستند تجارب خودرا در اختیار مسئولان سایر دانشگاه ها قرار دهند تا از اتلاف منابع و پرهیز از موازی کاری در این زمینه جلوگیری شود.

وی با اشاره به وجود ده ها تفاهم نامه همکاری مشترک دانشگاه های ایرانی و خارجی گفت: باید تمرکز برای اجرای تفاهم نامه های امضا شده باشد و در تفاهم نامه های جدید هم به قابلیت عملیاتی شدن و اجرایی بودن بیشتر توجه کنیم.

تا پایان برنامه ششم توسعه باید ۷۵۰۰۰ دانشجوی خارجی جذب کنیم

دکتر صدیقی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان در این نشست گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه باید ۷۵۰۰۰ دانشجوی خارجی جذب کنیم ولی تاکنون ۲۶۰۰۰ دانشجوی خارجی جذب کرده ایم که ۱۷۰۰۰ نفر از آنان از کشور افغانستان هستند و در زمینه کشورهای دیگر نیاز به تلاش بیشتر داریم.

وی با اشاره به اینکه فرایند دریافت و اعطای بورس تحصیلی با شفافیت و از طریق سامانه های الکترونیکی صورت می گیرد تصریح کرد: در وضعیت فعلی نباید کسب درآمد از محل جذب دانشجوی خارجی در اولویت اصلی باشد زیرا با افزایش تعداد این دانشجویان، در آینده این هدف نیز محقق می شود.

در سال ۱۴۰۰ باید ۱۰ دانشگاه کشور در زمره دانشگاه های برتر آسیا باشند

دکتر حسین سالارآملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکزهمکاری های علمی بین المللی نیز در دومین نشست روسای دانشگاه های متولی کارگروه های ملی هماهنگی و پیگیری همکاری های علمی بین المللی گفت: طبق برنامه توسعه ششم در سال ۱۴۰۰ باید ۱۰ دانشگاه کشور در زمره دانشگاه های برتر آسیا باشندکه هم اکنون ۶ دانشگاه در این ردیف قرار دارند.

دکتر سالار آملی در ادامه گفت: تعداد شعب خارجی دانشگاه های کشور نیز که هم اکنون ۶ مورد است باید در پایان برنامه ششم توسعه به ۱۶ شعبه افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه طبق مصوبات برنامه ششم توسعه، درصد مقالات مشترک تهیه شده با مراکز آموزش عالی خارجی در پایان برنامه ششم باید به ۳۵ در صد افزایش پیدا کند، گفت: تعداد دانشجویان خارجی جذب شده در دانشگاه های کشور نیز که هم اکنون هشت دهم در صد نسبت به کل دانشجویان است، در سال ۱۴۰۰ باید به رقم ۳۵ در صد افزایش یابد.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل گفت: یکی از موفق ترین دانشگاه ها در جذب دانشجو، دانشگاه کردستان است که بعد از پذیرش مسئولیت همکاری با اقلیم کردستان عراق تعداد دانشجویان خارجی آن از عدد ۱۱ در سال ۹۴ به عدد ۱۰۱ در سال ۹۶ افزایش یافته است.

کد خبر: 894181

وب گردی

وب گردی