جای خالی موسیقی اصیل در جشنواره فجر/رستاخیز نت‌ها در غیاب ارزشی‌ها

نت های سی وسومین جشنواره‌ موسیقی فجر در حالی تا چند روز آینده کار به صدا در می آید که جای خالی بسیاری از خوانندگان اصیل و انقلابی به چشم می خورد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، سی و سومین جشنواره موسیقی فجر که امسال از 20 تا 30 دی ماه در سالن های وحدت، رودکی، برج آزادی، مرکز همایش‌های ایرانیان، برج میلاد و نیاوران برگزار می شود، قرار است شاهد بیش از ۹۰ اجرا در بخش‌های پاپ، ردیف دستگاهی، نواحی، ارکسترال، بانوان و بین‌الملل باشیم.

نام هنرمندانی مانند فرانچسکو کفیسو نوازنده ایتالیایی ساکسیفون، مانوکچه نوازنده درامز از فرانسه، پرویز شهیدخان از کشور هندوستان، همایون سخی از افغانستان، ارکان اوگور از ترکیه، گروه آی سو از اتریش، ریکاردو ری برو از پرتغال، کوارتت کلنگ از آلمان، تریو سوشان از فرانسه و هنرمندانی از کشورهای چین، صربستان، اسلوونی و سنگال در جدول اجراهای موسیقی فجر به چشم می خورد که قرار است کنسرت آنها در تالارهای وحدت، رودکی و نیاوران اجرا شود.

با توجه به جدول اجراهای سی و سومین جشنواره موسیقی فجر، 12 گروه موسیقی در بخش نواحی این جشنواره اجرا خواهند کرد که از این میان تنها دو گروه به موسیقی بانوان تعلق دارد، کنسرت های موسیقی بانوان در فرهنگسرای نیاوران و بیشتر اجراهای موسیقی نواحی در برج آزادی برگزار خواهد شد.

امسال هرشب دو اجرای پاپ از خوانندگانی مانند مهدی یراحی، مهدی جهانی، حامد همایون، محمد علیزاده، سیروان و زانیار خسروی، امید حاجیلی، امید نعمتی، سینا شعبانخانی، علیرضا طلیسچی و گروه بمرانی در دو سانس پشت سر هم درسالن ایرانیان روی صحنه می رود.

ماکان بند، بهنام بانی و امیرعباس گلاب که به تازگی فعالیت رسمی خود را آغاز کرده نیز به عنوان ستارگان نوظهور پاپ، در این جشنواره حضور دارند.

ارکستر ملی ایران، ارکستر پارس، شهید پرویز خان، گروه موسیقی رستاک، ارکستر مهر، ارکستر نغمه باران، ارکستر سمفونیک تهران، گروه موسیقی نواحی دیلمون و گروه موسیقی داماهی امسال هم مانند سال گذشته در جشنواره موسیقی فجر اجرا خواهند داشت.

از آنجایی که در این جدول گونه های مختلف موسیقی مشخص نشده و تقریبا جدول دارای پراکندگی است، نمی توان سبک های موسیقی و سالن های اجرا را با نظمی منطقی مشخص کرد.

**نگاهی گذرا به جدول اجراها و وعده‌های مدیر جشنواره

اولین جدول اجراهای سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر پنجم دی‌ماه منتشر شد که همزمان با آن اعلام شد بلیت‌فروشی این رویداد، ششم دی‌ماه در دو سامانه آغاز می‌شود اما سامانه فروش بلیت ها از بعد از ظهر روز پنجشنبه 7 دی ماه برای علاقمندان قابل دسترس شد.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه حمیدرضا نوربخش، مدیر جشنواره موسیقی فجر در نشست خبری این جشنواره گفته بود که جدول اجراهای سی و سومین جشنواره موسیقی فجر از شهریور آماده است و ما تصمیم گرفتیم که جدول اجراها را در ایام منتهی به جشنواره در دسترس رسانه‌ها و مردم قرار دهیم اما یک روز پس از باز شدن سایت های فروش بلیت اجراها که یک روز با تاخیر انجام شد، شاهد تغییرات ناگهانی در جدول کنسرت ها نیز بودیم.

براساس تغییرات در جدول برگزاری کنسرت ها، اجرای گروه‌های «داماهی»، «بمرانی» و امید نعمتی که قرار بود در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شود به سالن ایرانیان و برج آزادی منتقل شد.

گروه داماهی ۲۷ دی‌ماه در دو نوبت در برج آزادی روی صحنه خواهد رفت. گروه «بمرانی» و امید نعمتی نیز ۲۹ دی‌ماه هر کدام یک نوبت در سالن ایرانیان اجرا خواهند داشت و براین اساس سالن همایش برج میلاد با تک اجرای علی زندوکیلی خلوت ترین سالن در این جشنواره است.

تغییر مکان اجرای چند خواننده پاپ به سالن ایرانیان که در نزدیکی ورزشگاه آزادی و هتل المپیک در ابتدای اتوبان کرج واقع است، بی شک علاقمندان را با مشکلاتی مانند ترافیک، دوری مسیر و شلوغی راه خسته می کند و گمان می رود که کنسرت‌های سالن ایرانیان با بی‌نظمی و تاخیر در شروع اجرا برگزار شوند.

حمیدرضا نوربخش با وجود اینکه در نشست خبری این جشنواره، بودجه سی و سومین جشنواره موسیقی فجر را یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان اعلام کرد، پس از انتشار جدول تغییر یافته اجراها از بودجه محدود اختصاص یافته به جشنواره گلایه داشت و گفت: باید در انتخاب مکان های پرهزینه صرفه جویی کنیم!

حضور خوانندگانی مانند حامد همایون، بهنام بانی که در چند وقت گذشته تمام کنسرت های خود را سولداوت کرده اند و همچنین صرفه جویی های انجام شده در این جشنواره نشان می دهد که این جدول بویژه در بخش پاپ با نگاه درآمدزایی چیده شده است.

**موسیقی انقلابی و اصیل در جشنواره موسیقی فجر چه جایگاهی دارد؟

جشنواره موسیقی فجر جایی است که انواع فعالان موسیقی می توانند در آنجا باهم معاشرت کنند و مطالب بسیاری از هم بیاموزند. از سوی دیگر حالت رقابتی این جشنواره به هنرمندان انگیزه می دهد برای دیده شدن در این جشنواره، در طول سال قطعات موسیقی ماندگاری تولید کنند اما اگر برنامه مدون و نگاه درستی وجود نداشته باشد، برگزاری و نتیجه این رویداد نیز بی فایده خواهد بود و صرفا جنبه نمایشی به خود می گیرد.

شرکت کنندگان در جشنواره موسیقی فجر به خوبی هدف از برگزاری این رویداد و همچنین انتظاری که از خروجی این جشنواره می رود را مشخص می کنند.

با نگاهی حتی گذرا به جدول اجراهای سی و سومین جشنواره موسیقی فجر می فهمیم که تنها در عنوان جشنواره به موسیقی فجر توجه شده و در عمل در جهت ترویج موسیقی انقلابی فعالیتی انجام نمی شود.

وقتی در یک جشنواره از میان بیش از 90 اجرا فقط 6 کنسرت را به موسیقی انقلابی اختصاص دهند با اطمینان می توان گفت بویی از فجر در این رویداد به مشام نمی رسد.

همچنین وقتی خوانندگان با تجربه ای مانند محمد اصفهانی و... در جشنواره ای سالانه جای خود را به خوانندگان ریتمیک می دهند، مشخص است که اصالت و رشد موسیقی در این جشنواره فراموش شده و به سمت موسیقی های نازل می رویم.

در آخر امیدواریم با وجود تاکیدات فراوان مدیر جشنواره مبنی بر اینکه امسال هیچ کنسرتی لغو نمی شود، مخاطبان بتوانند بدون هیچ مشکلی از اجراهای مطابق با سلیقه خود لذت ببرند و تمامی کنسرت ها همانطور که مشخص شده برگزار شوند.

از: نازنین میرزایی

کد خبر: 894222

وب گردی

وب گردی