شعر اعتراض همیشه دوشادوش شعر عاشقانه بوده است

حسین اسرافیلی  گفت: شعر اعتراض در دهه‌های اخیر، به زبان عامیانه و قهوه‌خانه‌ای و فاقد ارزش شعری تبدیل شده است.

به گزارش ایسکانیوز از حوزه هنری، حسین اسرافیلی، شاعر پیش‌کسوت کشور با بیان اینکه شعر اعتراض از دیرباز در ادبیات کشورمان حضور داشته است، اظهار کرد: سنایی اشعار اعتراض‌آلود زیبایی در نقد روزگار خود سروده است؛ حتی وقتی حاکم شهر از او می‌خواهد که درباره دین و مذهبش توضیح دهد، از آنجا که حاکم با شیعیان ضدیت داشت، سنایی مثنوی زیبایی را در توصیف عقاید خود و تایید شیعه می‌گوید و برای حاکم می فرستد و پس از آن از شهر فرار می‌کند.

وی در ادامه گفت: شعر اعتراض همیشه دوشادوش شعر عاشقانه کشور پیش آمده و در دوران‌های مختلف حضور پررنگی داشته است. در شعر روزگار ما هم، در قالب‌های نیمایی، سپید و کلاسیک اشعار اعتراضی بسیاری وجود دارد.

اسرافیلی با تاکید بر اینکه در روزگار معاصر، شعر اعتراض همچون گذشته با زبان و در قالبی فاخر بیان نمی‌شود، عنوان کرد: متاسفانه شعر اعتراض در دهه‌های اخیر، به زبان عامیانه و قهوه‌خانه‌ای و فاقد ارزش شعری تبدیل شده است؛ البته باز هم شاعرانی هستند که شعرهایشان ارزشمند است و اعتراض جامعه را به زبان می‌آورند. نمونه این آثار را در اشعار علیرضا قزوه می‌توان دید. متاسفانه بسیاری از شاعران تنها به دغدغه‌های شخصی‌شان در شعر اعتراض توجه نشان می‌دهند و دغدغه‌ها و مسائل جامعه را نمی‌بینند.

اسرافیلی اظهار داشت: شعر اعتراض در طنز نیز باید بیشتر نمود داشته باشد. طنزهای ما نوعی شوخی و خنداندن صرف مخاطب شده است. طنز باید رگه‌های اعتراضی عمیقی داشته باشد که مانند شمشیر اثرگذار باشد. متاسفانه طنازان کشورمان هم از ترس بیشتر رو به فکاهه آورده‌اند.

502

کد خبر: 894273

وب گردی

وب گردی