صنعت گاز ایران آماده صدور دانش و خدمات در سطح جهانی است

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: ساخت خطوط انتقال گاز در ایران سبب توانمندی بخش دولتی و پیمانکاران شده و اکنون آماده صدور دانش و خدمات در سطح بین‌المللی هستیم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت نفت، حسن منتظر تربتی، درباره همکاری‌های ایجاد شده میان صنعت گاز ایران و عراق، گفت: ایران و عراق در زمینه گاز و انرژی، همکاری‌های گسترده و مناسبی با یکدیگر دارند، به طوری که عراق اکنون یکی از مشتریان پایدار گاز ایران برای نیروگاه‌های بغداد و بصره است.

او افزود: در آخرین بازدید هیات عراقی از فعالیت‌های صنعت گاز کشورمان و دیداری که با مقامات شرکت ملی گاز داشتند، از سوی مسئولان عراق از شرکت ملی گاز ایران درخواست شد تا از تجربه، توان و دانش ایران در توسعه شبکه گاز عراق استفاده شود و ایران نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.

تربتی با تاکید بر این‌که عراق خواستار دریافت دانش و تجربه صنعت گاز ایران است، ادامه داد: تاکنون پیمانکاران ایرانی در زمینه توسعه شبکه خطوط انتقال گاز در داخل و خارج از کشور تجربه و مهارت فراوانی کسب کرده‌اند، در عراق نیز شاهد حضور موفقیت‌آمیز پیمانکاران ایرانی بوده‌ایم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز تصریح کرد: ساخت خطوط لوله انتقال گاز به ویژه از ابتدای دولت یازدهم در سراسر کشور موجب شده تا هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی در این زمینه توانمند شوند، دانش خود را ارتقا دهند و با اثبات امنیت و سلامت شبکه گاز کشور، در سطح بین‌المللی نیز به خوبی بدرخشند.

تربتی با بیان این‌که شبکه گازرسانی کشور تا پنج سال آینده تکمیل می‌شود، اظهار کرد: اکنون ما سه کارخانه بزرگ لوله‌سازی در کشور داریم که توان و ظرفیت خوبی برای ساخت لوله‌های مورد نیاز جهت گسترش شبکه انتقال گاز کشور را دارند، علاوه بر این توان ساخت دو توربوکمپرسور بزرگ را در کشور داریم، همچنین بسیاری از تجهیزات شبکه انتقال گاز کشور داخلی‌سازی شده‌اند.

او افزود: در پی تلاش‌ها برای بومی‌سازی تجهیزات در این چند سال، پیمانکاران و مشاوران خوبی رشد کرده‌اند.

تربتی گفت: باید به این موضوع توجه داشته باشیم زمانی که شبکه انتقال گاز کشور دوره تکمیلی خود را طی کند، ممکن است دانش و تجربه پیمانکاران در سطح ملی بدون‌استفاده بماند و دیگر از توان پیمانکاران استفاده نشود، بنابراین یکی از اهداف مهم در سطح صنعت گاز کشور، ایجاد فضایی است که بتوانیم علاوه بر توانمندسازی پیمانکاران به عنوان زنجیره صنعت گاز کشور، آنها را در زمینه بازاریابی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی یاری رسانیم تا به صدور خدمات فنی بپردازند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز در پایان اظهار کرد: لازم است از توانی که در کشور ایجاد شده برای ورود به دیگر کشورها استفاده کنیم و با ورود به بازار توسعه شبکه گاز آنها، اجرای پروژه‌های بزرگ کشورهای هدف را برعهده بگیریم و توانمندی‌های‌مان را به شایستگی معرفی کنیم. این موضوع باید به عنوان یک رسالت برای صنعت گاز کشور و پیمانکارانش در نظر گرفته شود.

402

کد خبر: 894300

وب گردی

وب گردی