سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی به بنگاه اقتصادی تبدیل خواهد شد

سرپرست سازمان چاپ و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام اینکه چاپخانه دانشگاه به سوددهی رسیده است از برنامه‌ریزی برای دستیابی به چاپخانه هوشمند و تبدیل‌شدن سازمان چاپ و انتشارات به یک بنگاه اقتصادی در سیاست جدید دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، دکتر عبدالرسول پورعباس، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی، مدیران کل و شورای نظارت این معاونت در بازدید از چاپخانه دانشگاه آزاد اسلامی درباره مسائل و برنامه‌های چاپخانه بحث و تبادل‌نظر کردند.

گفتنی است از زمان ریاست دکتر عبدالله جاسبی تاکنون که دکتر فرهاد رهبر ریاست دانشگاه آزاد اسلامی را عهده‌دار شده است، حضور مدیران اداری و مالی به سازمان چاپ و انتشارات این دانشگاه بی‌سابقه بوده و این حکایت از اهمیت جایگاه انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی و ضرورت توسعه بیش از پیش آن دارد.

در این بازدید دکتر اقبال شاکری رئیس مرکز عمرانی، املاک و مستغلات، دکتر اکبری نوری مدیرکل دفتر تعالی و مهندسی ساختار و آینده‌پژوهی، مهندس بیات معاون امور عمرانی، مهندس امامی سرپرست معاون املاک و مستغلات، دکتر سعید علیزاده مدیرکل منابع انسانی و سیاست‌های رفاهی، محمودی معاون مدیرکل پشتیبانی و تجهیزات، ناظمی سرپرست اداره کل امور مالی و تسهیلات اعتباری و دکتر بدیعی مدیرکل دفتر برنامه و بودجه دکتر پورعباس را همراهی می‌کردند.

دکتر صالح اسکندری، سرپرست سازمان چاپ و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه بازدید معاون توسعه مدیریت و منابع، مدیران کل و شورای این معاونت از چاپخانه این دانشگاه در جمع خبرنگاران گفت: در این بازدید و جلسه قبل از آن ابتدا گزارشی از وضعیت چاپخانه دانشگاه آزاد اسلامی از بدو راه‌اندازی (1372) تاکنون مطرح شد و برخی از موارد و نکاتی که به توسعه این چاپخانه و بهبود عملکرد نیروی انسانی مستقر در آن می‌انجامد، با توجه به تجهیزات چاپخانه مورد بررسی قرار گرفت و موارد جدی توسط معاون توسعه مدیریت و منابع و سایر مدیران این معاونت درباره راهکارهای توسعه چاپخانه مطرح شد.

چاپخانه دانشگاه آزاد اسلامی به سوددهی رسید

وی اظهار داشت: صنعت چاپ و نشر در زمره صنایع کوچک محسوب می‌شود و اساسا اگر قرار باشد ما به سمت بازدهی در چاپخانه دانشگاه آزاد اسلامی حرکت کنیم، باید نگاه‌مان را از یک نگاه صرف خدمات‌دهی به یک بنگاه اقتصادی و صنعتی تغییر دهیم. در همین راستا، سند توسعه چاپخانه دانشگاه تدوین شده و هدف‌گذاری صورت گرفته تا چاپخانه دانشگاه آزاد اسلامی به سمت یک چاپخانه هوشمند حرکت کند.

اسکندری خاطرنشان کرد: با همت و تلاش همکاران چاپخانه، در 9 ماه سال‌جاری چاپخانه دانشگاه به سوددهی رسیده، علی‌رغم اینکه در 3 و 4 سال گذشته زیان‌ده بوده و در رکود به سر برده است.

وی به بیان عملکرد چاپ و انتشارات دانشگاه در ابتدای امسال پرداخت و گفت: در 9 ماه اول امسال تعداد 299 عنوان کتاب، 197 نشریه، فصلنامه و مجله، 378 سفارش اوراق، سربرگ، پاکت و... به چاپ رسیده است. در چاپ رول در 9 ماه اول امسال حدود 32 میلیون و 568 هزار و 810 نسخه 8 صفحه‌ای روزنامه منتشر کرده‌ایم.

به گفته سرپرست سازمان چاپ و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی، حدود 481 مورد صدور شابک، 81 مورد فیبا، 85 مورد مجوز اخذ شده از وزارت فرهنگ از دیگر اقدامات چاپخانه دانشگاه آزاد اسلامی در 9 ماه اول سال 1396 بوده است.

اسکندری با بیان اینکه این آمار غیر از آمار واحدهای دانشگاه است، افزود: حدود 68 واحد دانشگاه آزاد دارای انتشارات هستند که 45 مورد آنها فعال عمل می‌کنند.

وی در ادامه با بیان سیاست‌های جدید دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه چاپ و انتشارات، اضافه کرد: در سیاست جدید دانشگاه آزاد اسلامی سازمان چاپ و انتشارات به یک بنگاه اقتصادی تبدیل خواهد شد و امیدواریم در جذب و تعدیل نیروی انسانی و قوانین بازرگانی بتواند در مسیر رقابت با سایر بنگاه‌های مشابه حرف جدی برای گفتن داشته باشد.

برنامه‌ریزی برای دستیابی به یک چاپخانه هوشمند

سرپرست سازمان چاپ و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در این جلسه بعد از ارائه گزارش، در گام اول تدوین قوانین و اصلاح ساختار سازمانی متناسب با فعالیت یک بنگاه اقتصادی مطرح شد. همچنین توسعه امکانات و ماشین‌آلات و تجهیز خدمات چاپ و بسته‌بندی متناسب با سفارشات، ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای چاپ کتاب در همه واحدها و حضور در بازار خارج از دانشگاه و توسعه محصولات چاپی و انتشاراتی از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود. همچنین مقرر شد که طی یک برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت با توجه به مصوبات شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه در زمینه استقرار تشکیلات و توسعه چاپخانه، برای دستیابی به هدف چاپخانه هوشمند، همراه با بازدهی لازم اقدام شود.

اسکندری در پایان خاطرنشان کرد: در زمینه محصولات دیجیتالی به ویژه در حوزه توسعه کتاب‌های الکترونیک و ارائه آن به دانشجویان، مبتنی بر سرفصل‌های درسی تصمیماتی اتخاذ شد.

کد خبر: 894350

وب گردی

وب گردی