هیچ تفاوتی میان  اختیارات استانداران در دولت های مختلف وجود ندارد/ استانداران به اندازه کافی اختیار دارند

استاندار دولت های نهم و دهم گفت: اختیار استاندار در توسعه علمی کشور هیچ تفاوتی در دولت های مختلف ندارد زیرا رئیس شورای برنامه ریزی استاندار است.

حبیب الله دهمرده استاندار سابق در استان های لرستان، سیستان و بلوچستان و کرمان در رابطه با تفویض اختیار از مرکز به استانداران و مدیران استانی در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: استاندار با توجه به اختیاراتی که دارد اگر بخواهد می تواند از این اختیارات در راستای رشد و توسعه استان استفاده کند و تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

استاندار باید بداند که چطور از اختیاراتش استفاده کند

وی با اشاره به این که در کارنامه خود، مسئولیت استانداری سه استان را داشته است، ادامه داد: در زمانی که استاندار بودم هیچ محدودیتی از نظر اختیارات به منظور رشد و توسعه استان نداشتم، اما استاندار باید بداند که چطور از این اختیارات استفاده کند و وارد مسائل سیاسی و حاشیه ای استان نشود.

استاندار دولت های نهم و دهم افزود: اختیارات استانداران برای رشد و تعالی استان به اندازه کافی است.

دهمرده با بیان این که خدمت به مردم از اولویت فعالیت های استانداران است، افزود: نکته دومی که استانداران باید مد نظر داشته باشند بهره بردن از حداکثر ظرفیت است.

وی با بیان نکته سوم در رابطه با ویژگی های استانداران گفت: استانداران کلنگ الکی بر زمین نزنند، اگر قصد عملیاتی و اجرایی کردن فعالیتی را ندارند کلنگ آن موضوع را نزده و به مردم قول ندهند، زیرا بدترین انسان کسی است که قول دهد اما به قول خود عمل نکند.

استانداران نبش قبر نکنند

دهمرده با اشاره به نکته چهارم از فعالیت های استانداران ادامه داد: استانداران نبش قبر نکنند به آن معنا که استاندار جدید در صحبت هایش نگوید استاندار سابق چه کارهایی کرده و من چه کارهای انجام می دهم، بلکه از تمام استانداران سابق کمال تشکر و تقدیر را داشته باشد زیرا هر استانداری مطابق بضاعت و ظرفیت خود فعالیت داشته است.

وی گفت: مسوولین یا استانداران به توده و عوام مردم رسیدگی کنند، زیرا توده مردم کم توقع ترین، باوفاترین و پایدارترین مردم هستند و خواص مردم پرتوقع ترین، سست ترین و بی وفاترین مردم خواهند بود.

دهمره تصریح کرد: آمار شهدا را در نظر بگیریم می توان متوجه شد که چه کسانی از انقلاب دفاع کرده و در حال حاضر در کجا زندگی می کنند.

مدت مدیریت استانداران محدود است

وی افزود: استانداران باید به محل های حاشیه ای بیشتر رسیدگی کنند و کار امروز را به فردا موکول نکنند هر چه در توان دارند را اجرایی کنند زیرا مدت عمر مدیریتی شان محدود است.

این استاندار سابق با بیان این که شعار وی در مدت استانداری اش استعدادها در محیط آرام شکوفا می شود، بوده است افزود: استاندار باید محیط را آرام نگه دارد زیرا در محیط آرام استعدادها شکوفا می شود و بالعکس در محیط متشنج اگر استعدادی وجود داشته باشد از بین خواهد رفت و این موضوع در تمام مراحل مدیریت صدق می کند.

وی با بیان این که استانداران مدیران را تکریم کنند، گفت: استاندار باید به دوستان یا مدیرانش احترام بگذارد و "ما می توانیم" در سرلوحه کارش قرار گیرد و به صورت مداوم به دیگران نگوید که "شما نمی توانید"، باید احترام دیگران را پیوسته نگاه دارد.

دهمرده ادامه داد: مورد دیگر آن است که استاندار پس از یک الی سه مرتبه تذکر آن هم بدون آن که کسی متوجه شود ضعف های مدیران را به آنها گوشزد کند و در صورت عدم حل موضوع آن مدیر یا فرد را تغییر دهد.

استانداران به اندازه کافی اختیار دارند

وی با تاکید بر این که استانداران به اندازه کافی اختیار دارند، گفت: استانداران اگر بخواهند از ظرفیتشان استفاده کنند، می توانند مشکلات را حل کنند، مشکل ما آن است که از داده ها و ظرفیت هایی که در اختیارمان است در خیلی از مواقع به طور صحیح استفاده نمی کنیم.

نقش بسزای استانداران در توسعه علمی کشور

وی در پاسخ به این سوال که نقش استانداران در توسعه علمی کشور چقدر تاثیر دارد، گفت: نقش استانداران در توسعه علمی کشور تاثیر بسیار زیادی دارد.

دهمرده ادامه داد: برای نمونه من در زمان استانداری ام در کرمان در صحبتی که با وزیر علوم وقت داشتم درخواست ایجاد یک دانشگاه را دادم که وی گفت پول ندارد و من به او گفتم چند میلیارد تومان می خواهی؟ وزیر گفت، 10 میلیارد تومان، من 15 میلیارد تومان به وزیر دادم تا دانشگاه شکل گیرد.

بودجه استانی به اندازه کافی در اختیار استاندار است تا بتواند در توسعه علمی دخالت داشته باشد

استاندار اسبق گفت: اگر استاندار بخواهد می تواند شرایطی فراهم کند تا توسعه علمی دانشگاه ها شکل گیرد.

وی با بیان این که بودجه استانی به اندازه کافی در اختیار استاندار است تا بتواند در توسعه علمی دخالت داشته باشد، گفت: استاندار، رئیس شورای برنامه ریزی در استان است که این شورا محل تقسیم و توزیع بودجه ها است و می تواند به توسعه علمی کشور کند.

هیچ تفاوتی در اختیار استانداران در دولت های مختلف وجود ندارد

دهمرده بیان داشت: اگر استاندار در توسعه علمی کشور کمک کند کسی نمی تواند این سوال را از وی داشته باشد که چرا این کار را انجام داده ای؟

وی تاکید کرد: اختیار استاندار در توسعه علمی کشور هیچ تفاوتی در دولت های مختلف ندارد زیرا وی رئیس شورای برنامه ریزی استاندار است.

بودجه های استانی کاهش داشته است/یک امر طبیعی است

وی در پاسخ به این سوال که نظرتان در رابطه با کاهش بودجه های استانی چیست گفت: در این موضوع که بودجه دولت کم شده است هیچ شکی وجود ندارد.

دهمرده گفت: با کاهش این بودجه، بودجه های عمرانی هم کاهش داشته و بالطبع بودجه استانی هم کاهش خواهد داشت و این موضوع یک امر طبیعی است.

دولت به خواسته مردم بیشتر توجه کند

وی گفت: دولت اعلام کرده است که منابع ندارد، در نتیجه راه ها کاهش پیدا کرده و و مردم معترض شده و به خیابان می آیند زیرا دولت شعار داده است که من اشتغال ایجاد می کنم ولی از جانب دیگر می گویند قیمت نفت چند برابر شده است؛ در نتیجه صحبت مردم آن است که سفره من روزبه روز کوچکتر می شود و چیزی به من نرسیده است.

دهمرده در پایان به این سوال که آیا نباید به درخواست مردم توجه بیشتری کرد، گفت: دولت باید به خواسته مردم بیشتر توجه کند.

901/900

کد خبر: 894389

وب گردی

وب گردی