آیین‌نامه معادل‌سازی دروس از اعمال سلیقه در واحدها جلوگیری می‌کند/هیچ رشته‌ای در دانشگاه آزاد تعطیل نمی‌شود

دانشگاه آزاد اسلامی همواره با حجم زیادی از درخواست‌های معادل‌سازی دروس از سوی دانشجویانی روبه‌رو است که از واحدی به واحد دیگر منتقل شده، تغییر رشته داده‌اند یا از خارج کشور برای ادامه تحصیل به واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در داخل کشور مراجعه می‌کنند.

بر همین اساس چند روز پیش این موضوع در شورای برنامه‌ریزی آموزشی و درسی این دانشگاه مطرح شد تا برای آن چاره‌اندیشی و مشکلات آموزشی این تعداد از مخاطبان برطرف شود. بر همین اساس آیین‌نامه معادل‌سازی دروس مورد تصویب اعضای شورا قرار گرفت تا از این به بعد دانشجویان با خیال راحت بتوانند آن‌طور که آیین‌نامه به آنها اجازه می‌دهد، دروس خود را تطبیق دهند.

علیرضا رهایی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی هم در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از جزئیات این طرح سخن گفته و تاکید کرد ظرف چند روز آینده به واحدها ابلاغ می‌شود. طرحی که به گفته او، از اعمال سلیقه جلوگیری می‌کند.

او توضیح داد: «برخی از داوطلبان یا دانشجویانی ممکن است قبل از ورود به دانشگاه آزاد اسلامی بخشی از دروس خود را به اشکال مختلف در دانشگاه دیگری گذرانده باشند. به عبارتی ممکن است یک داوطلب در دانشگاه آزاد اسلامی پذیرفته شود اما پیش از آن در یک دانشگاه دیگر (این دانشگاه می‌تواند دانشگاه آزاد اسلامی یا هر دانشگاه دیگری باشد) قبول شده و تعدادی از دروس خود را گذرانده باشد؛ اما به دلایلی درس خود را متوقف کرده و بعد از مدتی که شرایط او فراهم شد از طریق سیستم بدون آزمون وارد دانشگاه آزاد اسلامی شود.»

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «این دانشجویان وقتی وارد دانشگاه می‌شوند می‌خواهند دروس گذرانده قبلی خود را با دروس جدید تطبیق داده تا درس‌ها بررسی شده و آن تعدادی که قابل قبول است پذیرفته شود تا مجبور نباشند یک درس را دوبار بگذرانند. برای این موضوع ما آیین‌نامه‌ای را تهیه کرده و در آن حداکثر تعداد واحدهایی که می‌تواند تطبیق داده و نمراتی که می‌تواند پذیرفته شود، مطرح شده است.»

با این اوصاف به گفته رهایی، این افراد چه داخل کشور و چه خارج از کشور اگر در یک موسسه بخشی از دروس خود را قبلا گذرانده باشند در بدو ورود به دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند درخواست تطبیق دروس قبلی را ارائه دهند.

او در توضیح تکمیلی گفت: «برای این موضوع یک دستورالعمل کلی برای رشته‌های غیرپزشکی نوشتیم با این اوصاف که این افراد اولا چه نوع واحدهایی را می‌توانند درخواست کنند. ثانیا سقف واحدهایی که می‌توانند درخواست کرده تا تطبیق داده شوند چه تعداد است و همچنین چه نوع درس‌هایی از نظر نمرات و حداقل نمرات در سطوح مختلف کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری می‌تواند پذیرفته شود.»

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «برای این موضوع آیین‌نامه جامعی را تهیه کرده‌ایم که همه حالت‌ها را شامل شده و کمک می‌کند این طرح در واحدها به‌صورت قانونمند اجرا شده و برخورد سلیقه‌ای در این زمینه انجام نشود.» به گفته رهایی، مصوبه این آیین‌نامه در شورای برنامه‌ریزی دانشگاه تصویب شده و در چند روز آینده این آیین‌نامه ابلاغ می‌شود.

هیچ رشته‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی تعطیل نمی‌شود

بخش دیگر گفت‌وگوی معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص کاربردی‌شدن رشته‌ها در این دانشگاه بود. چندی است که مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی از این موضوع سخن گفته و تاکید می‌کنند رشته‌ها باید به سمت کاربردی‌شدن حرکت کنند؛ موضوعی که رهایی هم به آن اشاره کرد و البته تاکید کرد هیچ رشته‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی تعطیل نمی‌شود. او دراین‌باره گفت: «بنای دانشگاه آزاد اسلامی بر این است که هیچ رشته‌ای در دانشگاه تعطیل نشود. البته ممکن است برخی از رشته‌ها به دلیل کاهش تقاضای دانشجو و برای اینکه شرایط فراهم شود به‌طور موقت در یک‌سال پذیرش آن کمتر یا صفر شود؛ اما هیچ رشته‌ای تعطیل نمی‌شود.»

او ادامه داد: «شرایط در دانشگاه به این صورت خواهد بود که تمام رشته‌ها فعال شوند و اگر شرایط لازم را نداشته باشند یا از نظر عضو هیات‌علمی کمبودی دارند کمبودها جبران شده و رشته‌ها به‌صورت کامل فعال شوند. البته باید تقاضای دانشجو نیز وجود داشته باشد.»

رهایی درباره کاربردی‌شدن رشته‌ها هم این‌گونه گفت: «درباره کاربردی‌کردن رشته‌ها نیز دو تعریف وجود دارد؛ ما در سطح تحصیلات تکمیلی به‌خصوص کارشناسی‌ارشد به‌دنبال مجموعه‌های بین‌رشته‌ای هستیم که کاربرد آن در سطح جامعه تا حد امکان خوب باشد و افراد بتوانند به‌راحتی جذب شوند. به‌طور مثال رشته‌های مدیریتی این شرایط را دارند. در رشته‌های فنی-مهندسی نیز ما مجموعه بین‌رشته‌ای مدیریت و رشته خاص مهندسی داریم مثل مدیریت صنایع، مدیریت ساخت در رشته عمران، مدیریت انرژی در رشته برق و... . اینها رشته‌های پرجاذبه‌ای هستند که جنبه کاربردی داشته و در سطح جامعه نیاز به آنها وجود دارد و فارغ‌التحصیلان آن جذب می‌شوند.»

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی درباره دیگر رشته‌های کاربردی گفت: «در حال حاضر در سطوح کاردانی فاصله‌ای که وجود دارد این است که غالب کاردان‌های ما آن‌طور که باید و شاید با کارهای اجرایی تطبیق ندارند. برای همین بحث رشته‌های مهارتی را داریم که زمینه‌های مهارتی در حدی تقویت شود که دانشجو بتواند وقتی وارد بازار کار می‌شود به کار مسلط بوده و بتواند کار خود را به نحو مطلوب دنبال کرده و انجام دهد.» به گفته او، منظور از کاربردی‌کردن در این دو بخش مطرح می‌شود.

منبع: فرهیختگان

کد خبر: 894393

وب گردی

وب گردی