60 درصد افراد بالای 18 سال در ایران دچار اضافه وزن هستند

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه 60 درصد افراد بالای 18 سال در ایران دچار اضافه وزن هستند، گفت: 76 درصد بار بیماری‌ها در کشور ناشی از بیماری‌های غیرواگیر بوده که ارتباط مستقیم با تغذیه ناسالم و عدم تحرک دارد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس، علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت در نشست خبری اطلاع‌رسانی بسیج ملی تغذیه سالم اظهار داشت: آموزش در امر رفتارسازی صحیح در تغذیه بسیار مؤثر است و اگر این موضوع برنامه‌‌ریزی شده باشد اقدامات مؤثری را در زمینه سلامت مردم شاهد هستیم.

وی افزود: مواد غذایی به طور کلی از دو دیدگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد یکی مسئله بهداشتی و سالم بودن آن و دیگری میزان مجاز مصرف مواد غذایی بنابر این باید توجه داشت حتی آب که یکی از سالم‌ترین مواد غذاییبه شمار می‌رود، مصرف بیش از اندازه آن مسمومیت ایجاد می‌کند.

معاون وزیر بهداشت به شاخص DMA اشاره کرد و گفت: در صورتی که میزان وزن بر اساس کیلوگرم را تقسیم بر اندازه قد با متر کنیم نتیجه حاصله اگر کمتر از 18.5 باشد فرد خیلی لاغر بوده و اگر 18.5 تا 24.9 باشد نرمال است و میزان 25 تا 30 دچار اضافه‌وزن بالاتر از 30 چاق درجه یک، 30 تا 40 چاق درجه دو و بالاتر از 40 فرد دچار چاقی کشنده است.

وی عنوان کرد: بیماری‌های غیرواگیر یکی از مهمترین علت‌های مرگ و میر در دنیا به شمار می‌رود و در واقع 76 درصد بار بیماری‌ها در کشور مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است که این مسئله با در نظر گرفتن ورزش و تغذیه بسیار قابل حل است.

رئیسی با بیان اینکه 300 میلیون نفر در دنیا گرفتار چاقی هستند و 41 میلیون کودک زیر 5 سال دچار اضافه‌وزن هستند، گفت: در ایران هر ایرانی آمار چاقی و اضافه‌وزن بالاست و در واقع 14 درصد کودکان 15 تا 23 ماهه در معرض خطر اضافه وزن قرار دارند که این میزان در استان‌هایی مانند گیلان، آذربایجان غربی اردبیل به 20 درصد می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه چاقی کودکان ایرانی دو برابر شده است گفت:‌20 درصد افراد 7 تا 18 ساله و 60 درصد افراد بالای 18 سال در ایران دچار اضافه وزن هستند.

وی بیان داشت:‌در کشور ما میزان مصرف قند ساده 66 گرم ساده بوده که سه برابر حد مجاز است و باید توجه داشت مصرف قند اضافی علاوه بر چاقی با سرطان نیز ارتباط مستقیم دارد.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: مالیات بر موادغذایی خیلی شیرین همچون نوشابه‌های شیرین و موادی که سردی زیادی دارد از راهکارهایی بودن که در بهتر شدن تغذیه مردم موثر است همچنین در وزارت بهداشت با اجرای طرح سلامت همه مراکز جامع سلامت دارای کارشناس تغذیه شده است ولی اطلاع‌رسانی مردم نیز امری بسیار مهم در این زمینه به شمار می‌رود.

701

کد خبر: 894510

وب گردی

وب گردی