روایت مسعود پزشکیان از ریشه آشوب ها در برنامه «جهان آرا»

برنامه تلویزیونی «جهان آرا» یکشنبه شب 17 دی ماه با حضور نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و با موضوع ریشه یابی آشوب های اخیر و رسالت خانه ملت در قبال کشور و مردم، از شبکه افق پخش شد.

به گزارش ایسکانیوز از شبکه افق سیما، قسمت دیگری از برنامه گفت‌وگو محور جهان‌آرا با موضوع «بررسی حوادث اخیر، ریشه‌یابی آن و رسالت مجلس شورای اسلامی» یکشنبه شب 17 دی ماه سال 1396 روی آنتن این شبکه رفت.

مهمان این برنامه دکتر مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و وحید یامین‌پور هم مجری کارشناس این برنامه بود.

پزشکیان ابتدای گفتگو در پاسخ به این پرسش که «تحلیل شما از وقایع اخیر چیست؟» گفت: سه چهار هفته پیش طی صحبت هفت دقیقه‌ای در مجلس دو موضوع مهم بی‌عدالتی در سیاست‌ها و قوانین ما و نبود وحدت بین مردم و مسئولین را به عنوان خطر و توصیه مطرح کردم.

وی افزود: مشکلات معیشتی و اقتصادی در جایگاهی پس از عدالتخواهی قرار دارند.

نایب رئیس مجلس در باره پایان اغتشاشات اخیر و جمع کردن قضیه توسط مردم بیان کرد: مردم این انقلاب را می‌خواهند و حاضر نیستند آن را معامله کنند، چون آن را با پوست و گوشت و خونشان به دست آورده‌اند. مشکل ما هستیم که به وعده‌هایمان آن‌طور که باید و شاید عمل نکردیم. مشکل در مردم و باورهایشان نیست. مردم بارها پایبندی‌شان را به انقلاب اثبات کرده‌اند.

وی مشکلات معیشتی مردم را در نبود برنامه راهبردی و استراتژیک مناسب دانست و در ادامه یادآور شد: دولت‌ها برنامه‌های طراحی‌شده را اجرا نمی‌کنند و مهارت اجرای آن را ندارند و بر این اجرا نظارت علمی نمی‌شود.

یامین‌پور در واکنش به گفته پزشکیان تأکید کرد: نقد شما بجاست، اما به عنوان نایب رئیس یکی از قوای سه‌گانه از شما جواب می‌خواهیم.

پزشکیان با تأیید صحبت یامین‌پور تصریح کرد: ساختار مجلس ما پاسخگوی سئوال شما نیست. اگر جوابگو بود تا حالا این مشکل را حل کرده بود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه «چرا مجلس نمی‌تواند طرح عملیاتی برای حل اقتصاد ایران ارائه دهد؟» تبیین کرد: چون منِ نماینده برای اینکه نماینده باشم باید دغدغه شهر و روستاهای اطراف آن را که نماینده‌اش هستم داشته باشم و کلان فکر نمی‌کنم. همه دنبال این هستند که سهمشان را از پول مشخصی ببرند.

وی توضیح داد: با وجود تخصصی بودن کمیسیون‌های مجلس خروجی‌شان تخصصی نیست. اگر بود این مشکلات به وجود نمی‌آمدند. کار کارشناسی نیازمند کارشناس است.

نماینده مردم تبریز اذعان کرد: مشکل اول ما نبود ساختار اطلاعاتی درست در کشور است. سیاست‌گذاری درست بدون داده درست ممکن نیست.

وی در خصوص فرهنگ رفتار نماینده مجلس گفت: وقتی منِ نماینده برای رأی‌آوری اولویتم کسب بودجه از فلان وزیر یا فلان مسئول یا ... برای جایی است که نماینده آن شده‌ام، به تبعش فرهنگ و رفتارهایم هم آن‌گونه تنظیم خواهد شد. الان سبک زندگی اوایل انقلاب در هیچ‌یک از ما نیست.

پزشکیان در خصوص پیگیری مجلس در مورد مالباختگان مؤسسات مالی و اعتباری شرح داد: در این باره سه فاز را مصوب کردیم. اول اینکه قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و سیستم‌های امنیتی کسانی که این اموال را گرفته‌اند شناسایی کنند، فاز دوم بانک مرکزی موظف شد در شهرها افرادی را برای پاسخگویی به مردم بگذارد و به مردم اطمینان دهد مطالباتشان در حال پیگیری است و سوم اینکه قرار شد هیئتی از سپرده‌گذاران بالای 200 میلیون تومان، قوه قضائیه، مجلس و دولت شکل بگیرد تا کار سریع‌تر پیش برود.

وی همچنین از اجرای فاز دوم پیگیری مطالبات سپرده‌گذاران مؤسسات مالی و اعتباری خبر داد.

502

کد خبر: 894593

وب گردی

وب گردی