با این نظام بانکی هیچ وقت پرونده موسسات مالی  به سرانجام نمی رسد/ عده ای  از دکتر ولایتی عصبانی هستند

نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد موسسات مالی و اعتباری اظهار داشت: منابع مالی بین طلبکاران تقسیم می شود.

امیر حسین قاضی زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی تفضیلی با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز در مورد موسسات مالی و اعتباری گفت: یکسری موسسات مالی اعتباری داریم که اینها در دوران رکود سودهای زیادی می پرداختند مشخص بود که از جیب می دهند وچون این کار را می کردند و عمده سرمایه گذاری شان در بخش مسکن بوده این بخش دچار رکود شد.

وی ادامه داد: ارزش دارایی های این موسسات کاهش پیدا کرد و دچار تراز منفی اقتصادی شدند یعنی بین آن چیزی که مطالباتشان هست و دارایی های خود یک شکافی وجود دارد که ارقامی به مقدار سه یا چهار هزار میلیارد است.

*منابع باید بین طلبکاران تقسیم شود

قاضی زاده هاشمی با طرح این پرسش که حالا سوال مردم این است ما آمدیم اعتماد کردیم وفرض بر این می گیریم که مجوز بانک مرکزی هم داشته باشند حالا این موسسه ای که در بخش خصوصی دچار ورشکستگی شده چه کار باید کند ابراز کرد: قانون تجارت می گوید که این موسسه ورشکسته اعلام میشود، هیئت تصویه مستقر شده و دارایی آن ها را به مزایده می گذارند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: منابع حاصل بین طلبکاران به میزان بدهی تقسیم می شود و باقی آن مردم می مانند و قاضی ومدیر عامل وهیئت مدیره وامثال این ها وسهامداران که از آن ها باید بگیرند بعد زندان بندازند ویا اگر جرایم دیگری دارند یا اختلاس دارند اعدام کنند .

وی تصریح کرد: ما اگر از این رویه برویم مردم به نصف پول خود هم نمی رسند چون عمده این موسسات ترازشان منفی است.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به سود های هنگفتی که موسسات مالی و اعتبار ی می دادند اظهار داشت: شاید تنها مسئله این باشد که بانک مرکزی چرا جلوی فعالیت اینها را نگرفت؟ یعنی اعتراضی که ما میتوانیم به مجموعه موسسات نظارتی کنیم این است که به وظایفشون عمل نکردند. خسارت ناشی ماحصل رفتار این مجموعه است.

عضو هیئت مدیره مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که یک روال قاونی در این مواقع که اتفاق افتاده رسیدگی قضایی به این جور مسائل است گفت: راه دوم این است که ما از منبع دیگری این خسارات را پرداخت کنیم شبیه به این را خیلی از کشورهای دنیا مثل آمریکا تجربه کردند.

*عملا مردم ضرر می کنند

وی با اشاره به پرداخت بدهی به خسارت دیدگان موسسات مالی و اعتباری ابراز کرد: دولت از دو جا میتواند پول تزریق کند یکی اینکه خزانه بدون پشتوانه پول چاپ کند ویک خط اعتباری ایجاد کند و بدهی مردم رو پرداخت کند و این باعث تورم میشود پایه پولی رشد می کند یعنی عملا مردم ضررمیکنند وارزش پول آن ها کاهش پیدا میکند. .

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: راه دوم این است که ما در بودجه سنواتی از محل مالیات ،از محل فروش نفت یک پولی بذاریم و پرداخت کنیم در این صورت سوال بعدی این است که چرا برای منافع درصدی از مردم باید از جیب عموم مردم این هزینه پرداخت بشود،بخاطر اینکه بنگاه داران وبانک داران کارشان را درست انجام ندادند و بانک مرکزی درست نظارت نکرده است.

وی با اشاره به راه های گفته شده در مورد پرداخت بدهی به خسارت دیدگان موسسات مالی و اعتباری تأکید کرد: ما یکی از این راه ها رو بیشتر نداریم یکی اینکه مردم به بخشی ازپول خود برسند یا اینکه از خزانه پول رو پرداخت کنیم که یا باید پول رو بدون پشتوانه چاپ کنیم بدهیم یا باید ازمحل منابع عمومی وبودجه اگه داشته باشیم که نداریم این پول رو پرداخت کنیم پس راه دیگری وجود ندارد.

*دارایی ها نقد نیست

قاضی زاده هاشمی در مورد کارهای انجام شده برای موسسات مالی و اعتباری اظهار داشت: دارایی های موسسه کاسپین فرض میکنیم 5هزار میلیارد است اینها نقد نیست بلکه این ها را بانک مرکزی به عنوان پشتوانه گرفته است و معادل آن به موسسه کاسپین پول داده است.

نماینده مردم مشهد ر مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که بدهی کاسپین 8 هزار میلیارد است و مابه التفاوت آن باید پرداخت شود گفت: بستگی دارد به اینکه آیا این افرادی که از موسسه کاسپین زندانی شدند 3هزار میلیارد تومان دارایی شخصی داشته باشند که به عنوان فرد کلاهبردار دارایی هایشان را بگیریم و پول نقد بدهیم.

وی با در نظر داشتن خواسته خسارت دیدگان موسسات مالی و اعتباری در مورد گرفتن سود پول خود تأکید کرد: اینکه این افراد می گویند ما اصل سود دارایی خود را می خواهیم درسته اینها قرارداد دارند با افراد،شخصی هم متعهد است که این رابدهد.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: ولی آن شخص الان می گوید که ندارد من نمیدونم چه راه حلی دارد . اما مشابه همین موضوع در آمریکا اتفاق افتاد که این کشور نهایتا مجبور شد از منابع ملی به بانک های ورشکسته پول تزریق کند .

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در مورد بحث موسسات مالی و اعتباری تصریح کرد: چیزی که دولت از ما می خواهد تحت عنوان لایحه درخواست دارد به سرعت مجلس رسیدگی میکند و سعی می کند که کمترین تغییر ایجاد بشود تا دولت بتواند کار خود را به خوبی انجام بدهد.

*با واکنش منفی دولت مواجه می شویم

وی تأکید کرد: وقتی درخواستی وجود ندارد در کاری پیشنهادی هم نیست ما باید خودمان قانون گذاری کنیم هر وقت هم خودمان ورود میکنیم به قانون گذاری مثل برنامه ششم با واکنش منفی دولت روبه رو میشویم و قبول ندارد.

قاضی زاده هاشمی خاطر نشان کرد: الان قانون برنامه ششم تصویب شده آخر توسط رئیس مجلس ابلاغ شد . دستورالعمل ها وبخشنامه های آن رادولت ابلاغ نمی کند همین برنامه ششم اگر ابلاغ بشود خیلی از این تحولاتی شکل می گیرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس وشورای اسلامی ابراز کرد: پس مجلس وظایف خود را انجام داده یعنی بررسی کرده و افراد مختلف رو شناسایی و مستقل ورود کرده است.

وی در مورد آسیب شناسی موسسات مالی و اعتباری اظهار داشت: برای آسیب شناسی ،موضوع شناسی بانک مرکزی باید این کار رو انجام می داد نباید مجلس وارد می شد ولی مجبور شده ورود کند و در موضوع صندوق ها هم همین طور است، این ها وظایف دولت است و اختیارات لازم رو هم دارد. لاریجانی در جلسات قوا پیگیر این موضوع است و در عالم رفاقت هم درخواست می کند منتهی کسی که بایدبه صورت جدی ورود کند دولت محترم هست.

قاضی زاده هاشمی در موردسوال از رئیس جمهور هم افزود: شما اگرآیین نامه ملاحضه کنید ارسال سوال از رئیس جمهوردراختیارهیئت رئیسه نیست در اختیار رئیس مجلس هست .

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اما این موضوع در هیئت رئیسه هم بحث شد بالاخره میخواهیم مسائل مردم حل شود نمیخواهیم دعوای بی دلیل پیش بیاید.

*تصویب ماده 236

وی در مورد تصویب ماده236 که مربوط به ساماندهی موسسات مالی و اعتباری است اظهار داشت: برای تصویب این ماده به ما فشار زیادی آوردند اما حالا همین کسانی که به ما می گفتند که تصویب کنید الان پیامک میزنند که اپسرکسیون کنید از مجلس بزنید بیرون ترک کنید اما اینگونه نمی توان کشور را اداره کرد.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد:ما همان موقع هم می دانستیم که از پس تصویب ماده 236 چیزی بیرون نمیاد .این یک راه حل قضایی دارد راه حل ریش سفیدی دارد یعنی یک اشکالی به وجود آمده ما وسط کار رو بگیریم و مسئله رو حل کنیم .

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در مورد دکتر ولایتی ابراز کرد: ایشان نیروی با ظرفیتی است واقعا تجارب زیادی دارند وجاهای مختلف کشور هم کار کرده واین یک فرصت و غنیمتی برای دانشگاه آزاد است.

*دکترولایتی در رشته خودش صاحب نام است

وی با اشاره به دکتر ولایتی ادامه داد: یک فردی با تجربه علمی ،آموزشی ،امنیتی ، سیاسی شخصیت دانشگاهی ،نویسنده کتاب و جزء کسانیست که در رشته خودش صاحب نام هست این آدم باید از ظرفیت خودش در دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کند.

قاضی زاده تصریح کرد: دکتر ولایتی الان در هیچ سمت رسمی به عنوان شغل ،جزاستادی دانشگاه ندارد بقیه مشاغلی که وجود دارد مشاغل مشورتی جلسه ایست مثلا میشه گفت که عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام شغل هست .

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حضراتی که در مجمع هستند همه در جای دیگری مشاغل دیگری در جای دیگری دارند آن یک سمت هست و طبق قانون شغل محسوب نمی شود وما به ازای آن حقوقی دریافت نمی کنند سایر عناوینی هم که ایشون دارد تحت عنوان مشاور ورئیس کنگره به همین ترتیب هست.

وی در مورد هجمه بر علیه دکتر ولایتی اظهار داشت: به نظر من یک مقداری آدم هایی که دلشون پر است و دلایل آن هم معلوم هست با آمدن دکتر ولایتی جای عده ای رو گرفتند که آن ها از دست ایشان عصبانی هستند.

*با این نظام بانکی هیچ وقت این پرونده به سرانجام نمی رسد

وی با در نظر داشتن مشکلات موسسات مالی و اعتباری اظهار داشت: با این نظام بانکی هیچ وقت این پرونده به سرانجام نمی رسد . مشکل ما این است که بانک مرکزی به وظایف قانونی خود عمل نمی کند، این موسسات نباید ایجاد می شد.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به این که ما همیشه با معلول برخورد می کنیم تأکید کرد: در قضیه پدیده مشهد بدون این که مسئولان قضایی با افراد مجوز دهنده به این شرکت برخورد کنند به مدیرعامل ان رسیدگی کردند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر مسئولان قضایی ما با افرادی که مجوز های این موسسات مالی و اعتباری را تا به حال از زمان خاتمی داده اند برخورد کنند رئیس بانک مرکزی فعلی خواهد فهمید که اگر بی کفایتی کند یقه آن را خواهند گرفت.

وی با اشاره به این که در کشور 38 یا 37 مورد مشکل اساسی داریم خاطر نشان کرد: همه آن ها چالشی هستند بعضی از موضوعات ممکن هست که افکار عمومی رو دچار تنش بکند نباید علنی باشد اما اینکه همه آن ها علنی باشند یا غیر علنی باشند این گونه نیست بلکه موضوع به موضوع تصمیم میگیریم.

*جلسات علنی یا غیر علنی

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: اینجور نیست که برنامه ریزی خاصی کرده باشیم که همه ان ها را غیر علنی بحث کنیم ،بنا به موضوعات وابعاد تصمیم گیری می شود اگر جلسه علنی باشد ممکنه خیلی از واقعیت ها گفته نشود چون ما میخواهیم بحث پخته شود طبیعتا بعضی از موضوعات مثل موسسات مالی که لازم بودغیر علنی برگزار بشود.

عضو هیئت رئیسه مجلس با شاره به لایحه بودجه 97 و صحبت هایی که نوبخت رئیس سازمان بودجه در مجلس داشتند مبنی بر تغییر روش بودجه ریزی اظهار داشت: میگویند امثال روش بودجه ریزی رو میخواهم به بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد نزدیک کنیم این آرمان، آرمان خوبی است.

وی ادامه داد: سالها از برنامه سوم و چهارم توسعه کشور می گذرد و قرار بوده بودجه ریزی ما هم مبتنی به عملکرد باشد تا الان دولتها یاعمل نکردند ویا موفق نشدند که عمل کنند کار مشکلی هم هست حالا چقدر در عمل ممکنه سازمان برنامه بودجه بتواند این کار رو انجام بدهد باید منتظر لایحه دولت باشیم آن چیزهایی که گزارش شد در مجلس ببینیم تحقق پیدا کرده یا نه .

*بودجه مبتنی بر عملکرد

وی در توضیح بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد اظهار داشت: ما رویکردهایی پنج ساله آینده کشور رو دقیقا برای دولت تعیین کردیم دولت مبتنی برهر وظیفه ای باید بار مالی خود را پیش بینی کند و مبتنی بر آن وظیفه، منابع مالی ببیند وتقسیس بدهد.

قاضی زاده هاشمی تأکید کرد: ما باید ببینیم چه میزان درآمد داریم و آن ها را واقعی کنی مبعد مبتنی برآن گام هایمان را تنظیم کنیم اگر این کار رو انجام بدهیم کسر بودجه نخواهیم داشت ولی چون ما در آمدهای غیرواقعی خیلی پیش بینی میکنیم در بودجه سالانه ممکنه در ظاهر کسر بودجه نداشته باشیم اما در عمل بین هدف گذاری وآن چیزی که محقق میشود معمولا سی تا پنجاه هزارمیلیارد تومان کم می آریم و در نتیجه از خدمات کم میکنیم .

*هدفمندی یارانه ها

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در مورد هدفمندی یارانه ها اظهار داشت: بحثی در هدفمندی هست که آن را به طور کلی باز بینی کنیم نمی دانم این کار را دولت میخواهد در قالب بودجه انجام بدهد یا مستقل اما تا به الان که دولت آمادگی این را که ما یک اقدام جدی دررابطه با هدفمندی داشته باشیم نداشته است.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم انتخابات که تمام شده و دور دوم ریاست جمهوری روحانی شروع شده و ایشان نیاز به انتخاب مجدد ندارند یک مقداری جدی تر با این موضوع برخورد کنند.

*توافق نامه بین المللی پول شویی

قاضی زاده هاشمی در مورد قانون مبارزه با پولشویی در ایران با اشاره به برجام و تصویب بندهایی زیاد در مورد آن و این که آن شروط اجرایی نشداظهار داشت: ما در تصویب توافق نامه های بین المللی میتوانیم حق تحفظ داشته باشیم یعنی بگوییم ما در قالبی با شما همکاری می کنیم که تعریف تروریسم با خودمان باشد و به اعضای این توافق نامه پیوست.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما اگر در این نهاد بین المللی تعریف خاصی از تروریسم ارائه شد وما به او پیوستیم ولو باحق تحفظ چقدر میتوانیم ما از آن عدول کنیم و به دنبال آن مجازات بین المللی نصیبمان نشود؟این محل بحث هست.

وی در پایان با اشاره به این که ما خیلی نگران متن قانون عهد نامه بین المللی مبارزه با پولشویی نیستیم ابراز کرد: اصل پیوستن به یک همچین عهد نامه بین المللی یکسری تعهدات برای ما ایجاد می کند که فارغ از اینکه چه چیزی نوشته باشیم ما را دچار یکسری گرفتاری می کند وگرنه ما در همین قانون میتوانیم حق تحفظ برای خودمان بگذاریم و بگوییم ما با این شرط به شما می پیوندیم که سازمان های حلقه مقاومت جزء آن نباشد یا ماخودمان تعریف تروریسم داشته باشیم.

301

کد خبر: 894634

وب گردی

وب گردی