هزینه خدمات مستمر بدون تغییر مبلغ، جایگزین آبونمان در قبوض گاز شد

هزینه خدمات مستمر که در قبوض جدید گاز درج شده با مصوبه شورای عالی اقتصاد، بدون تغییر مبلغ، جایگزین آبونمان شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ دریافت مبلغی تحت عنوان آبونمان در قبوض گاز، موضوعی بود که در ماه های اخیر، محل مجادله شد، اما در نهایت با مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر دریافت «هزینه خدمات مستمر از مشترکین گاز طبیعی» به جای آبونمان، پرونده این موضوع بسته شد.
در قبض های جدید گاز ردیف «آبونمان» حذف شده و بجای آن «هزینه خدمات مستمر» درج شده است.
مدیرعامل شرکت ملی گاز نیز می گوید: با تصمیم دولت و شورای اقتصاد، مبلغ آبونمان در قبض‌ها با همان رقم قبلی ثابت باقی مانده که با عنوان هزینه خدمات مستمر از سوی مشترکان باید پرداخت شود.

** رای دیوان عدالت اداری برای حذف آبونمان از قبوض گاز
ماجرای حذف آبونمان از قبوض گاز از آن جایی در مرکز توجه قرار گرفت که دیوان عدالت اداری در 19 آذر ماه امسال اعلام کرد دریافت این آبونمان، مستند قانونی نداشته و غیر قانونی است، بنابراین باید حذف شود.
بر اساس حکم دیوان عدالت اداری، مصوبه سال 91 ستاد هدفمندی یارانه‌ها در مورد محاسبه آبونمان گاز در مرداد ماه 96 با رای هیات عمومی دیوان ابطال شده بود، اما اخذ آبونمان در برخی شهرها توسط شرکت ملی گاز ادامه داشت.
دیوان عدالت اداری در نامه‌ای ضمن اخطار به شرکت ملی گاز ایران، 48 ساعت فرصت داد تا مطابق با رأی ابلاغی دیوان، اقدامات عملیاتی برای حذف آبونمان از مشترکین گاز انجام و نتیجه به دیوان عدالت اداری اعلام شود.
همچنین دیوان عدالت اداری در نامه ابلاغی شرکت ملی گاز را مکلف به استرداد مبالغ دریافتی از مشترکین تحت عنوان آبونمان از تاریخ صدور رأی کرده است.
در نهایت، شرکت ملی گاز نیز با پذیرفتن حکم دیوان عدالت اداری، فرایند اجرایی حذف آبونمان را آغاز کرد.

**مصوبه شورای عالی اقتصاد برای اخذ هزینه خدمات مستمر
اما پس از پیگیری های انجام شده و با هدف رفع موانع قانونی اخذ آبونمان، در نشست شورای اقتصاد که در اوایل دی ماه به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری تشکیل شد، با پیشنهاد اخذ هزینه خدمات مستمر به جای آبونمان از مشترکین گاز طبیعی موافقت شد.
بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، مبلغ آبونمان با عنوان هزینه «خدمات مستمر» و بدون هیچ تغییری به صورت قانونی در قبوض گاز درج می ‌شود.

**تصویب دریافت هزینه «خدمات مستمر»، بدون افزایش قیمت
حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تشریح جزئیات مصوبه شورای اقتصاد برای دریافت هزینه «خدمات مستمر» گفت: طبق قانون، باید به مبلغ آبونمان در قبض‌های گاز، افزوده می‌شد؛ اما بر اساس تصمیم دولت و همچنین تصویب شورای اقتصاد، این مبلغ در قبض‌ها با همان رقم قبلی ثابت باقی مانده که با عنوان هزینه خدمات مستمر از سوی مشترکان باید پرداخت شود.
عراقی با بیان این که دیوان عدالت اداری در خصوص قطع دریافت هزینه آبونمان به درستی حکم داده بود، افزود: علت این امر آن بود که این موضوع باید از سوی شورای اقتصاد و نه سازمان هدفمندی یارانه ها مطرح و تصویب می ‌شد.
او ادامه داد: زیرا سازمان هدفمندی یارانه ها اجازه تصویب یا لغوی درباره آبونمان را نداشت و دیوان عدالت اداری نیز به درستی نسبت به همین موضوع معترض بود، ولی شورای اقتصاد این حق را دارد و بر همین اساس، دریافت آبونمان به طور دقیق از همان تاریخی که قطع شده بود، بار دیگر برقرار شد.
معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان این که پرداخت آبونمان یک سرویس خدماتی برای سرویس و نگهداری، حفظ، امدادرسانی، مقاوم سازی، پوشش، جلوگیری از خوردگی و ایمنی شبکه گاز در سراسر کشور است، گفت: هزینه خدمات مستمر یا آبونمان در همه بخش‌ های آب، برق و دیگر بخش‌ های خدماتی نیز وجود دارد، بنابراین دوباره در شورای اقتصادی مطرح و تصویب شد که دریافت آبونمان با عنوان «هزینه خدمات مستمر» ادامه داشته باشد.
به گفته عراقی، اکنون همه مشکلات قانونی که در زمینه دریافت آبونمان طی مدت اخیر پیش آمده بود، حل شده و این مبلغ بدون تغییر به صورت قانونی در قبوض پابرجا مانده است.
او خاطر نشان کرد: هرچند که به طور قانونی باید مبلغ در قبوض گاز افزایش می‌یافت ولی تصمیم بر این شد که مبلغ افزایش نیابد.

**تامین هزینه نگهداری، تعمیر و بهسازی شبکه انتقال گاز
گستردگی شبکه گاز رسانی در سراسر کشور نیازمند صرف هزینه‌های حفظ، تعمیر و نگهداری شبکه و تاسیسات و همچنین بهسازی خطوط انتقال و امدادرسانی است که تامین این هزینه از محل آبونمان (هزینه خدمات مستمر) پیش بینی شده است.
مدیرعامل شرکت ملی گاز در این باره گفت: آبونمان، خرج حفظ و نگهداری خطوط انتقال و شبکه‌های موجود می‌شود.
به گفته معاون وزیر نفت در امور گاز، بخشی از این مبلغ آبونمان نیز صرف تجهیز و نوسازی خطوطی می‌شود که سالیان زیادی از عمر آنها گذشته است ولی پروژه‌ای را که تازه قصد گازرسانی و اجرای آن را داریم، از محل عوارض گازرسانی پرداخت می‌شود.
او اظهار داشت: این مبلغ به ما کمک می‌کند تا بتوانیم هم در زمینه کنتورهای هوشمند، گام‌های مثبتی برداریم و هم خطوط انتقال گاز را مقاوم‌سازی کنیم.
به گزارش ایرنا، ظرفیت تولید گاز کشور اکنون به بیش از 700 میلیون مترمکعب در روز و میزان مصرف گاز نیز به بیش از 657 میلیون مترمکعب رسیده است.
بخش خانگی و تجاری که از جمله بخش‌های پرمصرف گاز در کشور هستند، نهم دی ماه 414 میلیون و 300 هزار مترمکعب گاز مصرف کرده است.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 894652

وب گردی

وب گردی