توافق با وزارت علوم برای تربیت نیروهای متخصص/ طرح اعزام نیروی کار متخصص به خارج از کشور موفقیتی نداشت

معاون اشتغال و توسعه وزارت کار گفت: برای برنامه‌ریزی در حوزه آموزش عالی توافقاتی با وزارت علوم صورت گرفته است که نیروهای متخصص بومی باتوجه به ظرفیت اشتغال استان تربیت شوند.

عیسی منصوری معاون اشتغال وزارت کار در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز گفت: اعزام نیروی کار متخصص به خارج از کشور علی‌رغم آنکه به مباحث بین المللی وابسته است با حمایت‌های ما کشورهایی وجود دارند که می توان نیروی کار متخصص به آن‌ها اعزام کرد اما متاسفانه در سال اخیر این طرح چندان موفقیتی نداشته است.

او افزود: تا به امروز در سه کشور دفاتر ارائه خدمات به نیروهای شاغل در کشورهای هدف تاسیس شده است که آموزش ها تنظیم شود و نیروهای کار از لحاظ ثبات اشتغال به مطلوبیت برسند، گرچه پیشرفت خیلی کند است اما برای افراد در کشورهای هدف گواهینامه اشتغال ارائه می شود که هم از معافیت گمرکی بهره‌مند هستند و هم بیمه‌ی سازمان تامین اجتماعی می شوند. برای مثال استرالیا از جمله کشورهایی است که درآنجا دفاتر کار تاسیس شده است و باتوجه به ظرفیت‌ها و نیاز بازار کشور هدف در حوزه‌های مربوط به کشاورزی و دامپروری نیروهایی آموزش می‌بینند.

معاون اشتغال و توسعه وزارت کار خاطر نشان کرد: برای برنامه‌ریزی در حوزه آموزش عالی توافقاتی با وزارت علوم صورت گرفته است که نیروهای متخصص بومی باتوجه به ظرفیت اشتغال استان تربیت شوند؛ مثلا در استان مازندران که یک استان کشاورزی است تنها ۷ درصد از متخصصان آموزش عالی در این بخش تحصیل کرده‌اند که در این راه نیاز است پیش بینی کنیم در سال های آتی به چه رشته هایی نیاز داریم و لازم است در دراز مدت نظام آموزش عالی اصلاح شود.

او خاطر نشان کرد: در اجرای صادرات نیروهای متخصص بحث فقط دانشگاهی نیست و به سمت مهارت می‌رود که گزینش با توجه به نیازهای بازار هدف صورت می‌گیرد و همانطور که ذکر شد، در استرالیا به تخصص کشاورزی نیاز است و متخصصان خوبی هم در این حوزه و در استرالیا وجود دارد که تعامل باعث پیشرفت های دو طرفه می شود.

منصوری ادامه داد: یکی از اقدامات صورت گرفته این است که کاریابی‌های خارجی درگیر اعزام و گزینش افراد باشند و نگرانی که در این زمینه وجود دارد این است که طرح به اشتغال افراد کمک می‌کند یا مهاجرت افراد را تسهیل می‌کند.

402

کد خبر: 894682

وب گردی

وب گردی