باز هم قیام 19 دی تَکرار شد !!

قیام 19 دی گوشه ای از حرکت مردمی است که از خون خود گذشتند اما اجازه ندادند مرجعیت دینی در مبارزه با رژیم پهلوی تنها بماند.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز ؛ روز به یادماندنی 9 دی هر سال شاهد خروش مردم ایران در مقابل اتفاقاتی هستیم که در سال 88 منجر به هتک حرمت امام حسین(ع)و آرمان های انقلاب و نظام جمهوری اسلامی شد. اما امسال رنگ و بوی دیگری به خود گرفت. از دو سه روز قبل از آن طی اعتراضاتی که در شهر هایی مثل مشهد و کرمانشاه صورت گرفته بود باعث شد تا زمزمه های نگران کننده ای در سطح جامعه بپیچد و این التهاب در روز 9 دی عیان شد. از بعد از ظهر 9 دی امسال پیرو برپایی چند تجمع در انتقاد به مسائل اقتصادی در شهرهایی مانند مشهد، تهران و برخی مراکز استان‌ها از میان تجمع‌کنندگان گروه‌های کوچکی از افراد اقدام به حمله به مراکز دولتی، بانک‌ها و تخریب اماکن عمومی کردند.

از همین روی شاهد بودیم در میدان فردوسی تهران یک گروه حدودا 50 نفره به تخریب ایستگاه اتوبوس‌های و شکستن میله‌های خطوط بی آر تیمبادرت کردند و همچنین سطل‌های زباله را آتش زده و خیابان‌های اصلی در تقاطح پل کالج، میدان فردوسی و چهار راه ولیعصر (عج) را مسدود کرده و جلوی ماشین‌های عبوری را گرفته و به آنها آسیب رساندند که باعث شد تا کام همه ملت ایران تلخ شود .

سنگینی کفه ترازو به نفع مردم

اما این حرکات به اینجا ختم نشد و وجه دیگر خود را در شهر درود لرستان نشان داد. جایی که طی اقدامات اغتشاش گران دو نفر از هموطنانمان کشته شدند و یا در اصفهان هم رزم شهید حججی سجاد شاه‌ سنایی با شلیک مستقیم آشوبگران به شهادت رسید. اما تمامی این آشوب ها با پاسخ قاطع مردم در 13 دی مواجه شد. حرکتی که در نتیجه باعث آرام شدن فضای کشور و سنگین شدن کفه ترازو به نفع مردم شد.

اعتراضاتی که برای احقاق حق مردم شکل گرفته بود به دست عده ای به سمت اغتشاش و آشوب رفت اما به دست خود ملت آرام گرفت. از این دست حماسه هایی که مردم در تاریخ رقم زده اند کم نیست. یکی از این موارد قیام مردم قم در 19 دی به حمایت از مرجع شیعی آن زمان یعنی امام خمینی (ره) قیام کردند. اما باید پرسید ریشه این حرکت از کجا شکل گرفت؟

در این باره باید گفت در سال 56 طی نامه ای که به روزنامه اطلاعات فرستاده شد مقاله ای در توهین به امام خمینی نوشته شد. بعد از این اقدام با پخش سراسری روزنامه اطلاعات و رسیدن آن به شهر قم، اولین واکنش ها آغاز شد. طلاب جوان، پس از خواندن مقاله، به خشم آمدند.

قیام خونین مردم قم

در توضیح بیشتر این ماجرا باید گفت صبح روز هجدهم دی مردم قم در خانه آیت الله گلپایگانی حضور پیدا می کنند طوری که محوطه داخلی و برونیمنزل ایشان پر از جمعیت می شود. در این جا بود که آیت الله گلپایگانی آیه استرجاع (انا لله و انا الیه راجعون) را می خواند بغض مردم می ترکد وصدای گریه از هر سو بلند می شود .آیت اللّه گلپایگانی ادامه می دهند: «ما هم از وارد شدن این ضایعه بزرگ بر جامعه روحانیت و بر فقه و اجتهاد خبردار شدیم. این ها اشتباه می کنند ؛ این ها فکر نکنند، ما دیگر سکوت کرده ایم و چیزی نخواهیم گفت و دست بر می داریم. این ها باید بدانند که اگر سر نیزه را حتی به زیر گلوی ما بگذارند، ما حرفمان را می زنیم»

درست صبح روز بعد بود که بازار قم بسته شد و تجمع عظیمی در حمایت از امام خمینی (ره) صورت گرفت. ساعت حدود 4:30بعد از ظهر نوزده دی، مأموران شهربانی و ساواک که در یکی از میادین قم راه مردم را سد کرده بودند به دنبال یک برنامه ساختگی، با شکستن شیشه بانک به سوی مردم بی دفاع که حتی شعار هم نمی دانند، آتش گشودند. مردم نیز که ترسی به دل نداشتند با چوب و پرتاب سنگ، در برابر تیر و گلوله شجاعانه مقاومت کردند. اما در نتیجه این اقدام تعداد بسیار زیادی از مردم زخمی شدند. امار دقیقی از تعداد شهدا در دست نیست اما فقط نام 5 نفر به ثبت رسیده است.

مسئولان باید قدردان باشند

این یک نمونه از قیام های مردمی است که سال ها پیش به حکم پیر جماران انقلاب کردند و حال با همه دشواری ها و سختی ها درصدصد حفظ و پیشرفت نظام اسلامی هستند. نمونه آن را می توان در مرزبندی دید که مردم با اغتشاش گران انجام دادند و این اجازه را از آن ها گرفتند تا آشوب گران از آب گل آلود ماهی بگیرند.

اماباید به ذهن داشت حالا که قدرت حرکت مردم مشخص گردیده و اوضاع آرام شده این وظیفه مسئولان است تا در قدردانی از آن ها هرچه سریع تر به مطالباتشان رسیدگی کنند. چون در غیر این صورت آب به آسیاب دشمن خواهند ریخت و اسباب نارضایتی و تحت فشار قرار دادن ملت را فراهم خواهند ساخت. مردمی که مکرر ثابت کرده اند هرجا حرف رهبر جامعه در میان بوده همیشه در حمایت از آن به پا خواسته اند . چه در جنگ تحمیلی که شهیدان فراوانی به انقلاب اهدا کرده اند و چه در فتنه های بعد از انقلاب که حامی همیشگی نظام و انقلاب بوده اند.

خبرنگار: مجید فاضلی

کد خبر: 894705

وب گردی

وب گردی