آمریکایی ها نشان دادند که اصلاح پذیر و قابل اعتماد نیستند

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: همکاری ایران در برجام حسن نیت ایران را به جهان نشان داد اما آمریکایی ها نشان دادند که اصلاح پذیر و قابل اعتماد نیستند.

به گزارش ایسکانیوز، امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دومین کنفرانس امنیتی تهران که از صبح امروز در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، گفت: محیط غرب آسیا پیچیده و با آسیب شده است.

وی ادامه داد: این پیچیدگی و نا آرامی ناشی از حضور و دخالت قدرت های فرا منطقه ای و ایجاد رقابتی عمدی میان کشورهای منطقه است البته فریب خوردگی برخی دولت مردان غرب آسیا در این التهاب و نا آرامی بی تاثیر نیست.

امیر حاتمی مشکل اصلی منطقه را تروریسم و اختلافات درونی دانست و گفت: این مشکلات ریشه در استعمار و مداخلات قدرت های فرامنطقه ای و اشغال گرایی دارد و مثال آن اشغال سرزمین فلسطین تحت حمایت امریکا است.

وی ادامه داد: این دخالت ها با هدف نهادینه کردن وابستگی کشورهای منطقه به قدرت های فرامنطقه برای حضور در این کشورهاست. گروه های تروریستی که ابتدا برای کمک به مقابله با قدرت های مانند شوروی سابق توسط امریکا شکل گرفته بود امروز تحت عنوان القاعده و داعش دوباره ظهور کرده اند و در آینده نیز با نامهای دیگر بروز خواهند کرد.

وزیر دفاع ریشه این گروها را در فتنه قدرت های استعماری دانست و افزود: منطقه ما هزینه‌های فراوان پرداخت کرده است و آمریکا به دنبال نظمی با محوریت خود است که هزینه های بیشتری را بر منطقه تحمیل می کند.

وی ادامه داد: رنج ملت های منطقه نتیجه تفکرات اشتباه استعماری است آنها واقعیت های جدید منطقه را به خوبی درک نمی کنند و همچنان بر اشتباهات گذشته خود پا فشاری می کنند و وجود نا امنی در منطقه را تامین کننده منافع خود می داند.

امیر حاتمی گفت: ملت های های منطقه تغییر کرده اند. ما در دوران پوست اندازی راهبردی در منطقه هستیم و معادلات جنگ سرد به پایان رسیده است. ملت های منطقه آگاهی پیدا کرده و درباره آینده خود سخن می گویند و دیگر تحمل خودخواهی و تک صدایی را ندارند.

وی ادامه داد: همکاری ایران در برجام حسن نیت ایران را به جهان نشان داد اما آمریکایی ها نشان دادند که اصلاح پذیر و قابل اعتماد نیستند. همه کشورهای منطقه خاطرات تلخی از سیاست های امریکا دارند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه آمریکایی هایی نشان دادند برای مدیریت منطقه ما ناتوان و عاجز اند، گفت: پاسخ امریکایی ها به این ناکارامدی متهم کردن دیگر کشورها، فرافکنی و ایران هراسی است که خود عذری بدتر از گناه است.

وی افزود: ما به خوبی درک می کنیم که برای رونق اقتصادی غرب به ویژه آمریکا ایجاد جنگ اجتناب ناپذیر است.

حاتمی خاطرنشان کرد: امریکایی ها با ایجاد بحران های تصنعی در منطقه به دنبال جذب کنشگران غافل منطقه برای فروش سلاح های خود به کشورهای فاقد صلاحیت و مرتجع هستند تا منطقه را به انبار باروت تبدیل کنند.

وی با اشاره به اینکه سکوت و بی تفاوتی در برابر جنایات در یمن همه نشان دهنده بی تفاوتی برخی قدرتهای بزرگ است که اتفاقا عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند، گفت: این عملکرد این پیام را به ذهن ها متبادر می کند که امریکا بعنوان کشوری که منافع خود را بر جهان ترجیح می دهد فاقد صلاحیت برای رهبری جهان است.

حاتمی ادامه داد: آمریکایی ها متوهمانه فهم درستی از شرایط این منطقه ندارند و مسئول فجایع منطقه هستند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک دولت مسئولیت پذیر خود را نسبت به سرنوشت مردم منطقه مسئول می داند، گفت: حمایت از ملت، دولت و ارتش عراق و سوریه در از بین بردن تروریسم دست پرورده آمریکا یعنی داعش از جمله مصادیق مسئولیت پذیری جمهوری اسلامی ایران در منطقه است.

وی افزود: با اتکا به قدرت درونی و ملی خود نگرانی از بابت تهدیدات امریکایی ها نداریم اما آنها هزینه های زیادی را به مردم منطقه تحمیل کردند.

وزیر دفاع با بیان اینکه به امریکایی ها توصیه می کنیم دست از نقش مخرب و غیر سازنده خود بردارد، خاطرنشان کرد: نگرانی احتمالی کشورهای منطقه و جهان را درک می کنیم چرا که می دانیم این نگرانی ها را رسانه های تحت نفوذ استکبار ایجاد کرده اند و بر همین اساس همواره تلاش کرده ایم برنامه هایمان را برای آنها بصورت شفاف بیان کنیم.

حاتمی ادامه داد: برنامه های دفاعی ما برای صلح و امنیت کشورهای منطقه است و حاضریم در یک برنامه مشخص آن را در جهت امنیت آنها نیز قرار دهیم.

وزیر دفاع خاطرنشان کرد: توان دفاعی و موشکی جمهوری اسلامی هیچ تهدیدی برای کشورهای همسایه و دیگران نیست و صرفا برای تهدیداتی خاص است که محدودیت برد و افزایش دقت بر همین مبنا است.

وی با بیان اینکه حضور بیگانگان جز بی ثبات سازی منطقه دستاورد دیگری نخواهد داشت، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران لنگر ثبات منطقه است. امنیت سازی به روش امریکایی ها و در محوریت استکبار و استعمار نه تنها منطقه را به ثبات نرسانده است بلکه نا امنی را به شکل فزاینده ای افزایش داده است.

حاتمی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با خویشتنداری راهبردی اجازه تبدیل رقابت به تقابل را نداده است و این صبر از منظر ما دارای پیام مهمی برای جهان است.

وزیر دفاع با بیان اینکه کشورهای منطقه ظرفیت بزرگی برای همکاری دارند، گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است تامین امنیت منطقه با حضور فعال کشورهای منطقه قابل دسترسی است و لازمه این موضوع عدم حضور نیروهای بیگانه و فرا منطقه ای است.

حاتمی در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه پدیده بیداری اسلامی امید بازگشت منطقه به اصل خویش را احیا کرد اما با دخالت قدرت های بیگانه از مسیر خود منحرف شد اما امیدواریم کشورهای منطقه با همکاری مشترک مستقل از بیگانگان به امنیت مشترک و صلح و دوستی دست یابند.

منبع: مهر

302

کد خبر: 894714

وب گردی

وب گردی