درخواست جمعی از اهالی انیمیشن از «آسیفا»

عده ای از فعالان انیمیشن در آستانه برپایی مجمع عمومی انجمن سینمایی فیلمسازان انیمیشن ایران در نامه ای اعتراضی نکاتی را به هیات مدیره آسیفا یادآوری کردند.

به گزارش ایسکانیوز براساس خبر دریافتی، این روزها بحث ها درباره انجمن سینمایی فیلمسازان انیمیشن ایران (آسیفاایران) در بین جامعه انیمیشن کشور مطرح می شود و عده ای از فعالان این عرصه انتقادهایی به عملکرد این نهاد دارند که در نامه ای بخشی از آنها را مطرح کرده اند.

در متن این نامه آمده است: این نامه را جمعی از اعضای جامعه انیمیشن ایران و در میان آنان برخی از قدیمی ترین اعضای آسیفای ایران و بین الملل، جهت پیگیری مسایل معوق مانده آسیفای ایران می نویسند. همه می دانیم که در مجمع عمومی قبلی در ۶ مهرماه ۱۳۹۶ تعداد شرکت کنندگان برای برگزاری انتخابات به حد نصاب نرسید و در آن جلسه دغدغه ها و مطالبات اعضای آسیفا مطرح شد و کماکان جهت رفع این مسایل اقدامی عملی صورت نگرفته است. از آنجا که اخیرا هیات مدیره آسیفا در آخرین فراخوان برای مجمع عمومی «عادی» (مورخ سه شنبه ۱۹ دی ماه ۱۳۹۶) از دریافت پیشنهادات برای اصلاح و تغییر اساسنامه آسیفا استقبال کرده و پیشنهاد برگزاری جلسه پیش-مجمع را اگرچه بدون تعیین تاریخ و سازوکار چنین جلسه ای مطرح کرده است- ما امضاکنندگان این نامه به نمایندگی از جمع بزرگتر «دیده بان انیمیشن ایران» درخواست های زیر را از هیات مدیره آسیفای ایران به اطلاع می رسانیم:

مهمترین خواسته این جمع بازگرداندن اساسنامه آسیفای ایران به شکل اولیه و منطبق بر اساسنامه آسیفای بین الملل است. به زعم ما، ‌ تنها در صورت آغاز مجدد آسیفا به شیوه اصلی خود امکان و ضرورت انتخابات مجدد معنی می یابد وگرنه آسیفای فعلی فاقد هرگونه مشروعیت و انتخابات و ادامه فعالیت آن از حیز انتفاع ساقط است.

این تقاضا به ۲ دلیل مطرح می شود: ‌اولا چون صنف کارگری انیمیشن ایران اکنون چند ماه است که رسما تشکیل شده و از نظر خانه سینما جایگزین آسیفا شده است، ‌ فعالیت دو نهاد موازی با اساسنامه هایی شبیه به هم بخصوص با دستور کار صنفی از نظر وزارت کار غیرقانونی می باشد بنابراین لازم است هرنوع بند و ماده ای که مبتنی بر فعالیت های صنفی، ‌بیمه کردن اعضا و سایر فعالیت های مشابه باشد از این اساسنامه حذف شود.

ثانیا چون آسیفای ایران در سال های اخیر با تخطی از شرح وظایف اصلی خود -به عنوان سازمانی مردم-نهاد و وابسته به آسیفای بین الملل - به دلایلی که همه می دانیم ‌از هویت و ماهیت مردم نهاد خود به نهادی انتفاعی یا صنفی استحاله یافته است، ‌زمان آن رسیده است که پیش از اخطار برای انحلال آن از سوی آسیفای بین الملل این تغییرات و بلکه بازگشت به اساسنامه اصلی هرچه سریع تر و پیش از اقدام به شکایت جمع «دیده بان» صورت گیرد.

به تبع آن تقسیم اعضا به وابسته و پیوسته که بر اساس فرمت عضویت در خانه سینما پیش از رسمیت یافتن صنف انیمیشن بوده است باید ملغی شده و عضوگیری مجددا اتفاق بیفتد. مسئله بیمه های اعضای فعلی آسیفا نیز باید مورد بحث قرار گیرد: بیمه آن دسته از اعضا که در فرآیند عضوگیری صنف واجد شرایط شمرده می شوند، به صنف منتقل شده و برای سایرین تمهیدات دیگری اندیشیده شود، به گونه ای که آسیفای جدید از این پس – مطابق اساسنامه و شرح وظایف آسیفای بین الملل- مسئولیت بیمه کردن اعضا را نداشته باشد.

درخواست تشکیل جلسه پیش-مجمع جهت انجام این اصلاحات با رای و نظر اکثریت و بررسی مشکلات و دشواری های بازگرداندن یا تغییر اساسنامه و عضویت ها در دستور کار آسیفا قرار گیرد. این نکته ضروری است که در همین جلسه باید گزارشی کامل از تعداد اعضای وابسته و پیوسته فعلی، تعداد بیمه شدگان و اطلاعات مربوط به آنان با جزییات، گزارش مالی مبنی بر نحوه دریافتها و پرداخت های آسیفا در طول شش سال گذشته و سایر نکات ضروری و مهم توسط هیات مدیره آسیفا ارائه شود.

جامعه انیمیشن ایران و جمع «دیده بان» امیدوار است با رسیدگی به درخواست های بسیار روشن و عملی این نامه، ‌هیات مدیره فعلی آسیفا گام مهمی درجهت رفع مشکلات جدی و فوری انیمیشن ایران بردارد.: این اقدام می تواند چه از نظر تسریع در حل مسایل صنفی که اکنون به یاری خداوند متولی مشروعی یافته و چه از نظر بازگرداندن هویت فرهنگی هنری آسیفا به عنوان نهادی شناخته شده و محبوب که بعنوان میراث فرهنگی پرافتخار انیمیشن ایران شناخته می شود، ‌اقدامی کلیدی و تاریخی در این برهه از تاریخ انیمیشن ایران محسوب شود و ما یقین داریم این حسن نیت و خیرخواهی و دغدغه برای بهبود اوضاع در جمیع اعضای جامعه انیمیشن ایران منجمله اعضای محترم هیات مدیره فعلی آسیفای ایران وجود دارد.

اسامی امضاکنندگان:

۱ مهدی آقاجانی
۲ لیلا آهنگ
۳ هدی اثنی عشری
۴ مهدی ادیبی
۵ عباس اصطهباناتی
۶ حجت اعظم پور
۷ آرش افشار
۸ حامد اکرمی
۹ علی امینی
۱۰ آرش انتظامی
۱۱ افسانه بخشی
۱۲ انیسه برخواه
۱۳ حمید برزویی
۱۴ سعید ترخانی
۱۵ زینب تسبندی
۱۶ احسان توسلی زاده
۱۷ عباس جلالی یکتا
۱۸ محمود جلالیه
۱۹ زهرا جعفر زاده
۲۰ مریم جعفری
۲۱ مسعود حاجی بابایی
۲۲ رسول حسینی
۲۳ فاطمه حسینی شکیب
۲۴ ستوده حقانی
۲۵ امین حق شناس
۲۶ داوود حدیثی
۲۷ مهدی خرمیان
۲۸ سمیرا خسروجردی
۲۹ مریم خلیل زاده
۳۰ سارا خلیلی
۳۱ سلمان خورشیدی
۳۲ امیر محمد دهستانی
۳۳ مجید ذوالقدری
۳۴ مرضیه راوند
۳۵ علی رحیمی
۳۶ محسن رضاپور
۳۷ مرتضی رضایی یامی
۳۸ حمید شریعت
۳۹ ساره شفیع پور
۴۰ نورا شفیع زاده
۴۱ اهورا شهبازی
۴۲ مهرداد شیخان
۴۳ مریم شیخی
۴۴ حسین صافی
۴۵ شقایق صحرایی
۴۶ اصغر صفار
۴۷ مجید ضیایی
۴۸ ملیحه ضیایی
۴۹ مسلم طباطبایی
۵۰ سارا طبیب زاده
۵۱ محسن عبدالعلی
۵۲ مونا عبداله شاهی
۵۳ الهه عزیزخانی
۵۴ پژمان علیپور
۵۵ امیر غلامزاده
۵۶ ملیحه غلامزاده
۵۷ محمد حسین فانی
۵۸ فاطمه فدایی دارستانی
۵۹ سیمین فرخ احمدی
۶۰ اوستا فروردین
۶۱ الهه فرنیا
۶۲ مهدی قاسمی
۶۳ پرستو کاردگر
۶۴ نوشین کاشانی
۶۵ فائزه کشاورزیان
۶۶ مریم کشکولی نیا
۶۷ گلناز گودرزی
۶۸ دانش گیتی
۶۹ محبوبه محمدزکی
۷۰ نجمه مرادی چادگانی
۷۱ زیبا مرشدلو
۷۲ حسین معماری
۷۳ هدی مسعودی
۷۴ امیر هوشنگ معین
۷۵ حمید محمدی
۷۶ پریسا مجتبوی
۷۷ گلناز مقدم
۷۸ محمد مقدم
۷۹ داود مقدمی
۸۰ مهدی موحد
۸۱ هاله مودبیان
۸۲ سیده زهرا موسوی
۸۳ امین مهر آفرین
۸۴ الیکا مهرانپور
۸۵ هاجر مهرانی
۸۶ علی میر آغاسی
۸۷ مرتضی نائیجی
۸۸ آزیتا ناصر ترابی
۸۹ عدنان نصاری
۹۰ احسان نصری
۹۱ مینا نظر الهویی
۹۲ نجمه هاشم الحسینی
۹۳ فرزانه یزدان دوست
۹۴ مهدی یزدانی
۹۵ محمود یعقوبی
۹۶ سجاد یوسفی»

502

کد خبر: 894737

وب گردی

وب گردی