دانشگاه شاهزادگان سعودی با مدل غربی / اهدای دکترای تاریخ به آغازگر جنگ یمن

دانشگاه ملک سعود بزرگترین و قدیمی‌ترین دانشگاه در کشور عربستان سعودی است که در سال ۱۹۵۷ میلادی در شهر ریاض تأسیس شد. دانشگاه ملک سعود با بیش از 65 هزار دانشجو، بزرگترین دانشگاه عربستان سعودی است.

گروه بین الملل ایسکانیوز: دانشگاه ملک سعود یکی از بزرگترین دانشگاه های برتر در عربستان سعودی است. زبان آموزشی این مرکز فرهنگی عربی در رشته پزشکی و مهندسی، انگلیسی است. ریاست دانشگاه به عهده دکتر بدران العمر است و در شهر ابها و القصیم نیز دارای شعبه است.

دانشکده‌های هنر، تعلیم و تربیت، کشاورزی، پزشکی، علوم، داروسازی، مهندسی، دندانسازی، دانشکده کامپیوتر و اطلاعات، معماری و نقشه کشی، علوم اداری، دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دامپزشکی، همچنین مرکز مطالعات دانشگاهی زنان، انجمن زبان عربی، انجمن زبان و ترجمه از زیرمجموعه های دانشگاه ملک سعود است.

این دانشگاه که در آن شیوه غربی برای تحصیل دانشجویان مدنظر قرار گرفته شده، محل تحصیل بسیاری از نخبگان سیاسی و دانشگاهی عربستان بوده و حتی بسیاری از فرزندان خانواده سلطنتی این کشور هم در این دانشگاه تحصیل کرده اند. متقاضیان تحصیل در این دانشگاه باید برای حضور در رشته های پزشکی و مهندسی آزمون انگلیسی و برای سایر رشته ها، آزمون زبان عربی بدهند. این دانشگاه از مدت‌ها پیش برای قرار گرفتن در سطح جهانی تلاش کرده است و در حال حاضر یک دانشگاه بسیار مدرن به حساب می آید. در این دانشگاه شهریه ای دریافت نمی شود و تحصیل به طور کامل رایگان است و علاوه بر این، هزینه ای نیز به عنوان کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان عربستانی و بین المللی داده می شود. این دانشگاه در رده بندی برترین دانشگاه های جهان قرار دارد.

اهدای دکترای تاریخ به آغازگر جنگ خونین یمن

در این بخش از گزارش در نظر داریم به تاثیرپذیری شدید جوامع دانشگاهی عربستان از دخالت های این کشور در عرصه سیاسی اشاره کنیم. مقامات این دانشگاه در مارس 2016 به ملک سلمان مدرک دکترای افتخاری پژوهش های تاریخ و تمدن را اهدا کردند.

ملک سلمان بن عبدالعزیز در مراسمی که در کاخ یمامه با حضور دکتر بدران العمر رئیس دانشگاه ملک سعود و برخی دیگر از مسئولان دانشگاه برگزار شد، دکترای افتخاری پژوهش های تاریخ و تمدن را از دانشگاه ملک سعود دریافت نمود.

مدیر دانشگاه در سخنانی ارتباط دانشگاه با ملک سلمان را ارتباطی عمیق دانست که از ابتدای تاسیس این دانشگاه با حمایت های او آغاز شده و تاکنون نیز ادامه داشته است. بدران العمر با تشکر از ملک سلمان، تاسیس مرکز تحقیقاتی ملک سلمان در تاریخ و تمدن جزیرة العرب و اهدای دکترای افتخاری به وی را مایه افتخار برای دانشگاه دانست.

نکته جالب توجه اینجاست که دکترای افتخاری زمانی به ملک سلمان اهدا شد که از جنگ یمن به عنوان یکی از خونبارترین وقایع دردناک خاورمیانه، قریب به یک سال گذشته بود.

ملک سلمان از سال 2015 آغازگر جنگی میان عربستان و یمن بود که سوابق تاریخی نشان داده هیچ گاه در طول تاریخ برنده ای نداشته است. حال سوال اینجاست که روسای این دانشگاه چرا دکترای رشته ای را به ملک سلمان داده اند که کمترین سررشته ای در آن ندارد؟!

ملک سلمان در تصمیم آغاز جنگ یمن بدون توجه به هر گونه پیشینه تاریخی و علمی عمل کرد و در اتخاد این تصمیم تنها به توصیه یکی از بزرگان آل سعود عمل کرد که در آن گفته بود «قدرت شما در ضعیف بودن یمن است». در واقع وی بدون توجه به پیامدهای جنگ خانمان برانداز یمن که عربستان تاکنون هیچ موفقیت قابل ذکری در آن به دست نیاورده، تنها براساس یک توصیه اشتباه اقدام به آغاز این جنگ کرد. جنگی که عربستان هم اکنون در تلاش برای یافتن راهی برای خروج آبرومندانه از آن است.

کد خبر: 894776

وب گردی

وب گردی