رویکرد به مدرک، رویکرد جدیدی نیست/ بنیان دانشگاه را برمبنای غلط «مدرک‌گرایی» نهادند

اولین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی دیروز در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد و محمدمهدی طهرانچی در این همایش به‌عنوان سخنران اصلی با موضوع «گسستگی در نظام حکمرانی آموزش عالی کشور» به ارائه نقطه‌نظرات خود پرداخت.

او در این مراسم تاکید کرد دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان به دنبال آن است که مسائل کلان کشور مانند ورزش، آب و سلامتی را به رساله دانشجویان اقتصاد، حقوق و... گره بزند. عضو هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی در این کنفرانس در ابتدای سخنانش گفت: «گسستگی در نظام حکمرانی آموزش عالی کشور در دانشگاه حل مساله باید به‌صورت یک چالش بررسی شود.»

او پاسخ به خواسته‌های مردم نسبت به آموزش عالی را از اولویت‌های اصلاح گسستگی در نظام حکمرانی آموزش عالی کشور دانست وگفت: «در کنکور سال جاری، عدم تناسب جدی بین رشته‌ها را داشته‌ایم. البته این مساله سال‌های قبل قابل پیش‌بینی بود.»

عضو هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «گسستگی در نظام حکمرانی آموزش عالی کشور نشان از این است که ما با مردم هم‌آوا نیستیم و آنها را درک نمی‌کنیم، مردمی که زمانی در قالب 580 هزار نفر داوطلب برای 155 هزار صندلی خالی در دانشگاه به رقابت می‌پرداختند.»

طهرانچی ‌انگیزه ورود دانشگاه به کشور را با یادآوری سخنان مرحوم دکترعلی‌اصغر حکمت در سال 1312 نقل کرد و گفت: «مرحوم حکمت در هیات دولت وقت اظهار کرد «البته که در آبادی و عظمت پایتخت شکی نیست ولی تنها نقص آشکار آن این است که «انیورسته» ندارد و حیف است که این شهر نوین از این حیث از دیگر بلاد بزرگ عالم، واپس ماند» و این شد ‌انگیزه ورود دانشگاه به کشور.»

او در ادامه به نقد مرحوم شیخ‌الاسلام، بنیانگذار دانشگاه ملی از دکتر حکمت پرداخت و گفت: «مرحوم شیخ‌الاسلام، دکتر حکمت را نقد می‌کند و می‌گوید حکمت دانشگاه را وارد کرد، دانشگاه آمد و یک فاجعه رخ داد، زیرا تا قبل از ورود دانشگاه اگر کسی می‌خواست در مناسک حکومت قرار بگیرد اول می‌رفت دانشمند می‌شد، استاد می‌شد و بعد ادعای ظهور در مناسک دولتی را داشت.»

طهرانچی با بیان اینکه رویکرد به مدرک، رویکرد جدیدی نیست و بنیان دانشگاه را در این کشور برمبنای غلط «مدرک‌گرایی» نهادند، افزود: «بعداز ورود دانشگاه به ایران، مدرک‌گرایی در اولویت قرار گرفت و ما همان روند را سال‌های سال ادامه می‌دهیم. هنوز هم می‌گویند اگر می‌خواهید به مجلس شورای اسلامی راه یابید باید مدرک فوق‌لیسانس داشته باشید، اگر می‌خواهید در هیات دولت راه یابید باید مدرک دکتری داشته باشید. توجه داشته باشیم که بین فاضل و دانشمندشدن و صرفا دانشگاه رفتن تفاوت بسیاری وجود دارد.»

رویکرد مدرک‌گرایی باید از بین برود

عضو هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه رویکرد مدرک‌گرایی باید از بین برود، افزود: «باید در چرخه سیاست اجرایی، با یک برنامه‌ریزی مدون، مهارت‌افزایی را جایگزین مدرک‌گرایی کنیم.»

او با تاکید بر اینکه دانشگاه یک سازمان حل مساله است، گفت: «ما در آموزش عالی لایه استراتژیک نداریم و در حال حاضر ما به هیچ‌وجه در رابطه با یک چالش در آموزش عالی به مساله نگاه نمی‌کنیم. ما یک آموزش عالی معلق داریم و شورای گسترش ما در لایه تاکتیک نشسته است نه در لایه استراتژیک. ما باید در پاسخ به یک چالش، اهدافی را تعیین کنیم سپس لایه تاکتیک و بعد لایه اجرا را عملیاتی کنیم.»

طهرانچی افزود: «لایه تاکتیک، لایه خلق راهبری پژوهش است که ما می‌خواهیم در دانشگاه آزاد اسلامی آن را عملیاتی کنیم.»

او در ادامه ضمن مقایسه دفترچه کنکور سال 1307 و دفترچه فعلی دانشگاه ادامه داد: «90 سال از تاریخ اولین دفترچه کنکور گذشت و هیچ تغییری نکرده است. بحث ما این است که اساسا همه نهادها را داریم ولی نهادهای ناپیوسته‌ای که به سبب گسستگی، عملکرد خود را نشان نمی‌دهند.»سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با بیان اینکه در سال 93 سیاستگذاری آموزش عالی در سیاست‌های کلان کشور اعلام شد، افزود: «سیاست‌های آموزش عالی سال 93 اجرا شد و تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال و متناسب‌سازی سطوح و رشته‌های تحصیلی با نقشه جامع علمی کشور در نیازهای تولید اشتغال یکی از بندهای مهم آن بود. سوال این است که واقعا شورای گسترش چقدر برای این کار وقت گذاشت؟ و چقدر مدل ارائه کرد؟!» او در ادامه با طرح این سوال که چگونه می‌شود یک دانشگاه را سازمان حل مساله کرد، افزود: «در پژوهش، ما سازمان پژوهشی نیستیم، پژوهش ما پژوهش انفرادی است، هیچ چالشی را حل نمی‌کند و کاملا فردی به مساله نگاه می‌کنیم. اگر دانشگاه بخواهد در پژوهش وارد شود باید سه لایه استراتژیک، تاکتیک و اجرا را داشته باشد.»

با تعامل علم و فناوری به حل مساله در دانشگاه می‌پردازیم

او گفت: «متاسفانه در دانشگاه‌ها با نگاه پژوهش وارد نشده‌ایم، پژوهش دانشگاهی اساسا پژوهش تحصیلات تکمیلی است اما دغدغه ما نسبت به مقطع دکتری صرفا سال اول دکتری یعنی از آموزش تا امتحان جامع است. اساسا هیچ نگاهی به رساله دانشجوی دکتری نداریم. یک دانشجوی دکتری دارای چهار سال پژوهش و یک‌سال آموزش است. پژوهش استادان نیز در پژوهشگاه صورت می‌گیرد. دانشگاه‌ها در لایه اجرا عمل می‌کنند ولی ما در لایه تاکتیک در پژوهش هیچ نداریم. درواقع معاونت پژوهش وزارت علوم، معاونت پژوهش پژوهشگران است نه معاونت تاکتیک و برنامه‌ریزی.»

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با تاکید بر اینکه با ترویج، تبادل و تعامل علم و فناوری به حل مساله در دانشگاه می‌پردازیم، گفت: «در حال حاضر زمان ایجاد رشته نیست، ما به‌دنبال آن هستیم تا در دانشگاه آزاد اسلامی، مسائل کلان کشور را به رساله دانشجویان اقتصاد، حقوق و... گره بزنیم. در تلاش هستیم ابتدا مسائل را رهبری کنیم، سپس موضوعات را خلق کنیم و درنهایت در کرسی‌های علمی با حضور استادان و فرهیختگان با ترویج، تبادل و تعامل علم و فناوری به حل مساله بپردازیم.»

کد خبر: 894810

وب گردی

وب گردی