آیا مکرون درهای پکن را روی پاریس بازخواهد کرد؟

رئیس جمهور فرانسه و هیات همراه او در حالی برنامه‌ریزی مفصلی برای سفر سه روزۀ خود به چین کرده‌اند که به نظر می‌رسد در طرف مقابل، تا این اندازه شوق به همکاری دیده نمی‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از یورونیوز، سفر سه روزۀ امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه به چین روز دوشنبه ۸ ژانویه آغاز شد.
این اولین سفر یکی از رهبران اروپایی به چین از اکتبر گذشته است؛ یعنی از زمانی که کنگره حزب کمونیست تصمیم گرفت جایگاه شی جین پینگ، رئیس جمهوری قدرتمند این کشور را تا مقام مائو افزایش دهد و افکار او را در مرامنامۀ حزب کمونیست وارد کند.

بر اساس تبلیغات گسترده‌ای که دربارۀ این سفر شده، رئیس جمهوری فرانسه قصد دارد با امضای چندین قرارداد تجاری، به روابط پکن‌-پاریس پویایی دوباره‌ای ببخشد. اما آیا همتای چینی او با چند قرارداد اقتصادی، اغوای فرانسه خواهد شد؟

به گفتۀ تحلیلگران بعید به نظر می‌رسد که نتایج حاصل در پایان این سفر، انتظارات الیزه را برآورده کند.

امانوئل مکرون سعی دارد در زمانی که آمریکا به دلیل اقدامات دونالد ترامپ ،به اندازۀ گذشته در صحنه بین‌الملل موثر نیست، از این فرصت نهایت استفاده را ببرد.

بیش از پنجاه نفر از رهبران کسب و کار فرانسه در این سفر آقای مکرون را همراهی می‌کنند. پاریس امیدوار است بتواند قراردادهایی در زمینه فروش هواپیماهای ایرباس و یا قطعات موتور هواپیما، همچنین تاسیساتی برای بازفرآوری زباله‌های رادیو اکتیو به امضا برساند. این کشور همچنین امیدوار است که بیشتر به بازارهای چین برای صادرات محصولات کشاورزی و یا خدمات بانکی دسترسی داشته باشد.

در کنار روابط تجاری دوجانبه که برای پاریس اهمیت زیادی دارد، هیات فرانسوی اعلام کرده‌ که قصد دارد با تحکیم روابط با چین به عنوان یک شریک استراتژیک و کلیدی، برای حل چالش‌های جهانی همچون بحران کره، مبارزه با تامین مالی فعالیت‌های تروریستی و بحران گرم شدن زمین قدم‌های اساسی‌تری بردارند.

نگاه چین به فرانسه

رئیس جمهوری فرانسه و هیات همراه در حالی برنامه‌ریزی مفصلی برای سفر سه روزۀ خود به چین کرده‌اند که به نظر می‌رسد در طرف مقابل تا این اندازه شوق به همکاری دیده نمی‌شود.

در واقع بنابر تحلیل ژان لویی روکا، استاد علوم سیاسی و پژوهشگر مرکز تحقیقات بین‌المللی فرانسه (CERI) کشورهایی که برای چین از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند ایالات متحده آمریکا، روسیه، ژاپن و در وضعیت کنونی کرۀ شمالی هستند.

از نظر پکن، فرانسه تنها یک شریک تاریخی است که امروزه بیشتر با نمادهایی مانند عطر و مد و رومانتیسم شناخته می‌شود و نمی تواند یک شریک ویژه در صحنه سیاسی به حساب آید؛ حتی برای چین در سطح اتحادیه اروپا، آلمان وزنه سنگین‌تری نسبت به فرانسه دارد.

در واقع چین به دنبال فضای دیپلماتیک بیشتری در جهان برای بازی های سیاسی خود است و توسعه همکاری‌هایش با فرانسه نیز بخشی از این استراتژی محسوب می‌شود. چین در چشماندازی وسیع‌تر به دنبال گسترش همکاری‌های دیپلماتیک با کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا نیز هست. پروژه «راه ابریشم جدید» که در سال ۲۰۱۳ میلادی توسط چین ارائه شد و شامل یک طرح وسیع سرمایه‌گذاری در بیش از ۶۰ کشور جهان می‌شد، نیز بر همین اساس شکل گرفته است.

امانوئل مکرون دوست دارد به کمک چین در موضوع بحران کره نقش قویتری ایفا کرده و شی جین پینگ را قانع کند تا در نهایت پکن و پاریس به رهبران جهانی در مبارزه با معضل گرمایش زمین تبدیل شوند.

اما به گفته کارشناسان، بعید است که در موضوع بحران کره مکرون بتواند به پیشروی‌هایی که در نظر دارد دست یابد؛ زیرا فرانسه برای چین در این موضوع کارایی چندانی ندارد.

در همین راستا باید گفت که استراتژی چین در شبه جزیره کره بر همه روشن است: چین خواهان اتحاد دو کره نیست با این وجود مایل نیست که روابط سئول و پیونگ یانگ از این بدتر شود. در حال حاضر مشکل اینجاست که کرۀشمالی مانند گذشته از پکن اطاعت نمی‌کند؛ به عبارت دیگر پیونگ یانگ از کمک‌های چین برخوردار است اما در مقابل، پاسخ مطلوب چین را ارائه نمی‌دهد که این گره بسته را نمی‌توان به دست فرانسه باز کرد.

در موضوع مبارزه با گرمایش زمین، چین همین حالا نیز رهبری جهانی را در دست دارد. چین اگر چه بزرگترین آلوده کننده جهان محسوب می‌شود اما با کناره‌گیری ایالات متحده آمریکا از توافق پاریس، توانست بیشترین ابتکار عمل را برای ایفای نقش در این موضوع به دست گیرد. این کشور همچنین در موضوع فرایند انتقال از انرژی‌های فسیلی به تجدید پذیر، بسیار جلوتر از فرانسه عمل کرده است و در حال حاضر اولین سرمایه گذار در موضوع انرژی‌های پاک در جهان محسوب می‌شود.

کد خبر: 894850

وب گردی

وب گردی