نقش شرکت‌های دانش بنیان در تسهیل محیط کارآفرینی و اشتغال‌زایی/ دانش بنیان‌ها مهجور واقع شده‌اند

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی ، با انتقاد از اینکه تا به امروز نگاه حمایتی از سوی دولت به این شرکت‌ها نشده است، افزود: وقتی توانمندی‌های داخلی در کشور نادیده گرفته می‌شود، نمی‌توان انتظار معجزه داشت و این بدان معنا است که شرکت‌های دانش‌بنیان همچنان در کشور مهجور واقع شده‌اند.

سیدمهدی موسوی نژاد نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز در رابطه به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کشور گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان، به عنوان بنگاه‌های اقتصاد دانش‌بنیان، نقش محوری در ساختار اقتصادی کشور ایفا می‌کنند. می‌توان گفت هم اکنون شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که نیاز به یک تحول اساسی دارد تا بتوان میدان را به شرکت‌های دانش بنیان واگذار کرد.

او تصریح کرد: فعالیت شرکت‌های دانش بنیان به عنوان موتور توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه مطرح بوده و به عنوان منشاء اصلی اشتغال زایی و تسهیل محیط کارآفرینی برشمرده می‌شود.

موسوی‌نژاد با تاکید براینکه شرکت‌های دانش‌بنیان دارای خلاقیت، نوآوری و گشایش فرصت‌های تجاری سازی نوین هستند، اظهار کرد: طبیعتا اگر مسئولان از این شرکت‌ها حمایت کنند به جرات می‌توان گفت بخشی از مشکلات اقتصادی کشور برطرف می شود.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی گفت: برای دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان، فقط تولید و توزیع اطلاعات و پرداختن به آموزش و پژوهش کافی نیست، بلکه نکته‌ مهم به‌کارگیری آن‌ها در استفاده از منابع اقتصادی به‌صورت مستمر و پایدار است.

او با انتقاد از اینکه تا به امروز نگاه حمایتی از سوی دولت به این شرکت‌ها نبوده است، افزود: وقتی توانمندی‌های داخلی در کشور نادیده گرفته می‌شود، نمی‌توان انتظار معجزه داشت و این بدان معنا است که شرکت‌های دانش‌بنیان همچنان در کشور مهجور واقع شده‌اند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم شورای اسلامی با تاکید براینکه تا به امروز به نقش کلیدی شرکتهای دانش بنیان در توسعه اقتصادی کشور توجه نشده است، گفت: این در حالی است که اکثر کالاهای با کیفیت توسط این شرکت‌ها در کشور ساخته می‌شود. همچنین تولید فناوری، استفاده از نتایج تحقیقات و نوآوری ها، تولید کالاهای با ارزش افزوده بالا حاصل فعالیت شرکت‌های دانش بنیان است.

موسوی‌نژاد ادامه داد: دولت و مجلس باید با مهیا کردن شرایط، زمینه را برای حمایت از این شرکت‌ها فراهم کنند. اگر دولت و مجلس در کنار هم هدف‌گذاری مشترک داشته باشند، می توانند به رونق اقتصاد کشور کمک کنند.

او خاطرنشان کرد: استفاده از پتانسیل شرکت‌های دانش بنیان با دید توسعه درونزا و فعالیت برونگرا به طور دقیق همسو با اهداف اقتصاد مقاومتی است، استقلال عمل این شرکت ها برای توسعه کسب و کار می تواند برای افزایش بهره وری و افزایش توان مدیریتی در این شرکت ها مدنظر قرار گیرد.

402

کد خبر: 894981

وب گردی

وب گردی