فاصله بین حرف تا عمل در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان/ با شعار دادن به جایی نمی‌رسیم

اگرچه سال هاست که صحبت از اقتصاد دانش بنیان در محافل می شود اما هنوز بین حرف تا عمل مسئولان برای حمایت از آن فاصله بسیار است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بهمن‌ماه سال 92 بود که 24 بند سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که سیاست‌های هدفمند برای توسعه صادرات، اصلاح نظام مالی، مدیریت و اصلاح الگوی مصرف، تامین امینت غذا و درمان، حمایت از تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی از جمله محورهای آن است.

در کنار این محورهای اساسی بند دوم سیاست‌های 24 گانه مربوط به اقتصاد دانش‌بنیان است که در آن بر پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقاء جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه تاکید شده است.

بر این اساس توجه به اقتصاد دانش‌بنیان و تاکید بر آن در بند دوم سیاست‌های ابلاغی نشان از اهمیت بالای این موضوع است که در تحقق اقتصاد مقاومتی می تواند موثر باشد.

اکنون بیش از 4 سال از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می گذرد اما این طور که به نظر می‌رسد تا تحقق اقتصاد دانشبنیان در کشور پلههای بسیاری پیش رو است.

بر اساس این گزارش، طبق تعریف سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، اقتصاد دانش‌بنیان اقتصادی است که بر اساس تولید و توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات شکل گرفته و سرمایه گذاری در دانش و صنایع دانش پایه مورد توجه خاص قرار می‌گیرد.

صنایع دانش‌بنیان نیز صنایعی هستند که در آن‌ها سطح بالایی سرمایه گذاری در نوآوری و ابداعات جدید صورت گرفته است. اما آنچه مبرهن است، اقتصاد دانش‌بنیان اقتصادی نیست که در آن صرفا از فناوری های سطح بالا استفاده شود، بلکه اقتصادی که در آن، تمامی کسب و کارها و صنایع به فراخور نیاز خود، از توزیع و کاربرد دانش در پیشبرد اهداف خود بهره می برند.

کمیته اقتصادی مجمع همکاری اقتصادی آسیا ـ اقیانوس آرام، اقتصاد دانش‌بنیان را اقتصادی می‌داند که در آن تولید و توزیع و کاربرد دانش عامل و محرک اصلی رشد اقتصادی و تولید ثروت و اشتغال در همه‌ی صنایع است.

طبق این تعریف، اقتصاد دانشبنیان برای رشد و تولید ثروت تنها به تعدادی از صنایع با فن آوری بالا متکی نیست بلکه در این اقتصاد همه صنایع به فراخور نیاز خود از دانش استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر، در اقتصاد دانش‌بنیان، تولید و توزیع و کاربرد دانش در همه صنایع عامل محرک رشد اقتصادی و تولید ثروت و اشتغال است.

سهم ناچیز اقتصاد دانش بنیان درکشور

عباس آرگون عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به اینکه پیشرفت فناوری است که جوامع بشری را متحول کرده، گفت: امروز جوامع بشری ما بر مبنای دانش و آگاهی شکل گرفته‌اند و توسعه روزافزون آن موجب شده تا فعالیت‌های تجاری، خدماتی و اقتصادی نیز از آن تاثیر بگیرند و سرعت بالاتری به خود بگیرند.

او افزود: با پیشرفت تکنولوژی زمینه اشتغال بیشتر فراهم شده است و در صنایع مختلف موجب ارزش آفرینی بیشتر و تسریع فعالیت‌های صنعتی شده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: با توجه به پتانسیل بالایی که در کسب و کارهای دانش‌بنیان وجود دارد، باید حمایت بیشتری از طرف دولت انجام شود تا این بخش توسعه بیابد.

آرگون با توجه به گستردگی فعالیت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد و کسب و کار گفت: در حوزه‌های صنعتی، تولیدی، خدماتی و تجاری فعالیت‌های دانش‌بنیان می توانند تاثیر مثبتی داشته باشند اما تحقق آن نیازمند مدیریت صحیح و الگوسازی مناسب است. ضمن این که در بالابردن بهرهوری نیز می‌توان از فعالیت‌های دانش بنیان بهره برد که امروز از مشکلات اصلی اقتصاد است.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: البته در شرایط کنونی تنها این که بگوییم حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان می تواند تمامی مشکلات را حل کند، درست نیست بلکه این هم بخشی از کار است و برای بهبود وضعیت اقتصاد نیازمند ریل‌گذاری و برنامه‌ریزی منظم برای حرکت در مسیر صحیح هستیم.

آرگون با انتقاد از شعار در بخش اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از آن گفت: سال‌هاست که در بخش اقتصاد دانش‌بنیان فقط شعار داده شده است و در عمل اقدام اساسی برای تحقق و رونق آن انجام نشده است. در حالیکه در حال حاضر نیاز مند عمل در این بخش هستیم، نه این که تب دانش‌بنیان تنها یک یا دو سال در کشور وجود داشته باشد و با روی کارآمدن موضوع جدید این تب فروکش کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در ادامه صحبت های خود به این نکته نیز اشاره کرد که تحقق اقتصاد دانش بنیان اگرچه نیاز به بستر سازی توسط دولت دارد اما باید بخش خصوصی وارد این بخش شود و با حمایت های دولت بتواند آن را در اقتصاد پررنگ‌تر کند.

او با اشاره به پایین بودن سهم اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد کشور گفت: متاسفانه تاکنون تنها در گفتمان‌ها از اقتصاد دانش‌بنیان استفاده شده است و در عمل فاصله بسیاری تا تحقق آن داریم. در این راستا باید مقاومت‌ها و موانع در این بخش برداشته شود و برای تحقق این موضوع گام‌های اساسی برداشته شود.

401

کد خبر: 895079

وب گردی

وب گردی