عزت نفس پایین  و بحران هویت ملی عامل روانی نا آرامی های اخیر

عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزادگفت: دو ارگان که موظف هستند به بحران هویت ملی رسیدگی کنند، حوزه و دانشگاه هستند که هردو نتواستند به این مشکل فائق آیند و پاسخ بحران هویت نسل جوان را در جامعه بدهند.

دکتر فریبرز باقری دانشیار گروه روانپزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات در گفت و گو با خبرنگار سرویس دانشگاه ایسکانیوز درباره اغتشاشات و نا آرامی های اخیر گفت: آنچه که در روزهای گذشته توسط اغتشاشگران اتفاق افتاد دو بعد کاملا واضح دارد، یک طرف آن امپریالیسم جهانی یا همان آمریکاست، که منافع گذشته خودش را در اثر انقلاب از دست داده است و طرف دیگر منافقین و مجاهدین خلق که زخم خورده انقلاب اسلامی هستند و هر لحظه به دنبال فرصت دخالت در امور سیاسی ایران هستند که مجموع همه اینها باعث بروز دخالت بیگانگان و سوء استفاده از نارضایتی و ناآرامی های داخلی شده است.

وی افزود: آنچه در دنیا برای آمریکا و امپریالیسم جهانی رخ داده است تخریب چهره آمریکا در سطح جهان است که دیگر نمی تواند به عنوان لیدر، جهان را رهبری کند و نقاب انسان دوستی اش افتاده و چهره اش واضح شده است، این یک سوی مشخص قضیه است و از طرف دیگر مسأله داخلی است.

فریبرز باقری تصریح کرد: در کنار سیل عظیم از افراد وطن دوست که ایران را وطن خود می دانند، یک طیفی داریم که عزت نفس پایینی دارند نه صرفا به لحاظ فردی، بلکه به لحاظ هویت ملی و فرهنگی که این دسته از افراد با وطنشان همزاد پنداری نمی کنند و خانه را بیگانه می دانند و بیگانه را دوست و رفیق و همراه می دانند.

وی ادامه داد: دراینجا با مقوله بحران هویت و عزت نفس پایین روبرو هستیم که خیلی از اندیشمندان در این باره صحبت کرده اند از جمله دکتر شریعتی در کتاب بازگشت به خویشتن و بسیاری از نامداران وطن که از حس عزت نفس پایین و بیگانه پرستی و دائم خود را تحقیرکردن، در اینکه مثلا فلان کشورها کجا هستند و ما چقدر عقب هستیم فریاد سرداده اند.

عضو هیات علمی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد خاطر نشان کرد: عده اندکی هستند که دشمن مملکت خودشان هستند و تصور می کنند که در زندان هستند، در صورتی که خبر ندارند که در آن سوی دنیا چه خبر است، درواقع کسانی که عزت نفس پایینی دارند مثل بمبی هستند که می توانند به راحتی بازیچه دست رسانه های بین المللی شوند و این در واقع همان بحران هویت و ذلت پنهان است.

وی افزود: دو ارگان که موظف هستند به بحران هویت ملی رسیدگی کنند، حوزه و دانشگاه هستند که هردو نتواستند به این مشکل فائق آیند و پاسخ بحران هویت نسل جوان را در جامعه بدهند و به نوعی آنها را تنها گذاشته و این زمینه مناسبی برای سوء استفاده کشورهای غربی و امپریالیسم جهانی فراهم کرده است.

دکتر فریبرز باقری در پایان درباره تاثیر ناآرامی های داخلی بر بهداشت روانی جامعه تصریح کرد: اغتشاشات و نا آرامی های داخلی، بهداشت روانی، اطمینان بخشی و حس امنیت را در جامعه از بین می برد ولی از یک طرف می تواندباعث انسجام مردمی شود و هر رخداد در واقع دو لبه دارد، یک زمانی چیزی را می برد که ما نمی خواهیم و یک زمانی چیزی را می برد که ما می خواهیم و مهم ترین دستاوردش تا اندازه زیادی انسجام داخلی است، حساسیت به پرچم کشور، حساسیت به ارزش های دینی، اینها خط قرمز ها و ارزش های یک ملت است.

خبرنگار : ندافراهانی

کد خبر: 895097

وب گردی

وب گردی