هشدار پژوهشکده  صهیونیستی درباره طرح الحاق کرانه باختری

پژوهشکده تحقیقات امنیت ملی رژیم صهیونیستی، پیامد اصل طرح پیشنهادی حزب لیکود برای اعمال حاکمیت اسرائیل بر کرانه باختری را نادیده گرفتن آثار این تصمیم بر فلسطینی ها دانست. همچنین به اعتقاد این اندیشکده، الحاق کرانه باختری بر آینده تشکیلات خودگردان تاثیر گذاشته و پیامدهای داخلی و بین المللی را نیز متوجه اسرائیل خواهدساخت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فلسطین الیوم، پژوهشکده تحقیقات امنیت ملی رژیم صهیونیستی با انتشار گزارشی درباره پیامدهای الحاق کرانه باختری هشدار داد و به طور ضمنی از مصوبه داخلی حزب لیکود درباره الحاق کرانه باختری انتقاد کرد.

در این گزارش آمده است: الحاق کرانه باختری که جزئی از اراضی 1967 محسوب می شود، چند جبهه جدید سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی علیه اسرائیل ایجاد می کند.

پژوهشکده تحقیقات امنیت ملی رژیم صهیونیستی اتخاذ تصمیمات این چنینی را ملزم به بررسی های کارشناسی و تحقیقات راهبردی جامع دانسته است و تاکید کرده که نباید اقدامات مهمی نظیر این را در اثر پیامدهای سیاست های داخلی اتخاذ کرد.

در این گزارش با اشاره افزایش صداهای موافق با الحاق کرانه باختری و حاکمیت اسرائیل بر آن در محافل داخلی، آمده است: جامعه بین المللی کل اراضی کرانه باختری از جمله قدس شرقی را اراضی اشغالی می داند و برای اسرائیل هیچ حقی در این مناطق قائل نیست، بر این اساس آنها با الحاق قدس نیز مخالف هستند، همچنین جامعه بین المللی و حتی آمریکا اراضی اشغالی در قدس را جزئی از اسرائیل نمی دانند.

در ادامه این گزارش آمده است: مشکل اصلی پشت پرده ایده اعمال حاکمیت اسرائیل بر کرانه باختری، نادیده گرفتن آثار این تصمیم بر فلسطینی هایی است که در این منطقه زندگی می کنند. همچنین الحاق کرانه باختری بر آینده تشکیلات خودگردان تاثیر گذاشته و پیامدهای داخلی و بین المللی را نیز متوجه اسرائیل خواهد کرد. یکی از این پیامدها می تواند به سلب حقوق مردم فلسطینی در کرانه باختری منجر شود که اسرائیل را در عرصه بین المللی رژیمی آپارتایدی معرفی خواهد کرد.

همچنین این تصمیم می تواند بر روابط اسرائیل با تشکیلات خودگردان تاثیرات فاجعه باری داشته باشد، تا جایی که آنها همکاری امنیتی با اسرائیل در کرانه باختری را لغو کرده و دیگر توافقات مشترک را نیز زیر پا بگذارند.

پژوهشکده تحقیقات امنیت ملی رژیم صهیونیستی الحاق کرانه باختری را حتی اگر فقط شامل شهرک های صهیونیست نشین شود نیز مشکل ساز دانسته و تاکید می کند: این اقدام مسیر اجرای راه حل دو دولتی را مسدود کرده و اسرائیل را در خطر ادامه بحران موجود قرار می دهد. همچنین این تصمیم نقض فاحش قوانین بین المللی و موازین حقوق بین الملل محسوب می شود و با وجود حمایت آمریکا از اسرائیل در شورای امنیت با اعمال حق وتو، اما ممکن است ما را در معرض تحرکات و تحریم های محافل بین المللی به ویژه اتحادیه اروپا قرار دهد.

از طرفی این اقدام می تواند روابط میان اسرائیل با مصر و اردن را خدشه دار کرده و در مسیر ایجاد روابط با دیگر کشورهای عربی موانع جدی ایجاد نماید.

پژوهشکده تحقیقات امنیت ملی رژیم صهیونیستی همچنین با اشاره به طرح دادگاه لاهه در زمینه جنایت دانستن شهرک سازی، درباره خطرهای اجرای طرح الحاق کرانه باختری و پیامدهای مترتب بر آن هشدار داده است.

کد خبر: 895144

وب گردی

وب گردی