تدریس گویش محلی به دانشگاه آزاد اسلامی رسید

فراگیری زبان‌های محلی و بومی یکی از اقداماتی است که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه‌ای، به دانشگاه‌ها این امکان را داد که به صورت اختیاری و با توجه به موقعیت استانی و بومی یکی از زبان‌های مرسوم قومی کشور ارائه و تدریس شود.

به گزارش ایسکانیوز، دانشگاه‌های غربی کشور که زبان‌های کردی و ترکی از گویش‌های اصلی آنجا است، طی دوسال اخیر اقدام به ارائه این دروس در قالب دو واحد درسی کرده‌اند.

البته طی این مدت نیز گرایش‌هایی به این منظور در آزمون سراسری به کد رشته‌محل‌های تحصیلی افزوده شده است. به‌طور مثال در دفترچه آزمون سراسری داوطلبان می‌توانند در رشته‌های تحصیلی زبان و ادبیات ترکی و زبان و ادبیات کردی در مقطع کارشناسی و نوع گزینش سراسری ثبت‌نام کنند.

اما تدریس گویش‌های محلی به استان‌های مرکزی کشور نیز رسیده است. اخیرا مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان در ابتکاری قابل‌توجه تصمیم گرفته‌اند با ارائه درسی دو واحدی، به گویش این استان اعتبار دانشگاهی ببخشند.

در جلسه‌ای که اخیرا در این دانشگاه با حضور اعضای فرهنگستان زبان این استان برگزار شد، تاکید شده است: «با درخواست دانشگاه سمنان در سال 1389، این فرهنگستان با پذیرش زبان سمنانی به‌عنوان یک زبان اصیل، غنی، ریشه‌دار ایرانی و دارای سابقه چند هزارساله، با تدریس آن در دانشگاه‌های مرکز استان سمنان موافقت کرده و این دانشگاه کتاب آموزش گویش سمنانی را برای انتشار، تهیه و به چاپ رسانده است تا با فراهم آوردن زمینه برای تدریس دو واحد درس اختیاری نسبت به حمایت از این حرکت مهم و ارزشمند فرهنگی و اجتماعی مشارکت داشته باشد.»

کد خبر: 895235

وب گردی

وب گردی