دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان، مرزبان کشور و جایی برای برترها

بسیاری از شما دوره‌ای را به یاد می‌آورید که به دنبال اطلاعات و سوابق دانشگاه‌های مختلف بوده‌اید تا بتوانید دست به بهترین انتخاب بزنید؛ انتخابی که هم در دوره‌ دانشجویی از امکانات آن استفاده کنید و هم در پایان اندوخته‌ای علمی و مهارتی از آن دانشگاه برگرفته باشید و با اعتمادبه‌نفس و رزومه‌ای قوی وارد مدارج دیگر علمی یا بازار کار و شرکت‌ها و سازمان‌های معتبر شوید.


سردر بخشی از روزنامه ماست که این وظیفه به آن سپرده شده تا به معرفی دانشگاه‌های کشور بپردازد. شما در این شماره با یکی‌دیگر از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان خراسان شمالی آشنا خواهید شد که در شهرستانی مرزی واقع شده است.

از جزئیات تا کلیات دانشگاه
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان در سال 1366 با سه رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی ادبیات فارسی، الهیات و جغرافیا راه‌اندازی شد. خرداد 1369 با تحویل زمینی به مساحت 28173 از اداره اوقاف و امور خیریه عملیات ساخت فاز اول ساختمان آموزشی واحد با مساحت حدود 2600 مترمربع آغاز شد و آبان سال 1371 به بهره‌برداری رسید.
واحد شیروان با دارا بودن 7500 مترمربع فضای آموزشی، ‌2100 مترمربع خوابگاه و 2500 مترمربع آزمایشگاه و کارگاه و بیش از 60 هکتار مزرعه آموزشی و تحقیقاتی و 2560 مترمربع اعیان مجتمع ورزشی و 8000 مترمربع عرصه آن، آماده ارائه خدمات و پذیرش دانشجویان مشتاق به تحصیل است.
امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی بسیار پیشرفته و دستگاه‌های مدرن و برگرفته از آخرین تکنولوژی‌های دنیا ازجمله ظرفیت‌های این واحد دانشگاهی هستند. به‌طور مثال در بخش تحصیلات تکمیلی کشاورزی، وجود دستگاه‌هایی همچون کروماتوگرافی گازی و مایع، الایزاریدر، میکروسکوپ پیشرفته فلورسانس و... راه را برای نگارش مقالات معتبر علمی فراهم کرده است. چهار رشته تحصیلی جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، ادبیات فارسی، مهندسی کشاورزی علوم باغبانی گرایش گیاهان دارویی و ادویه‌ای و مهندسی کشاورزی گرایش زراعت در مقطع دکتری، 20 رشته در مقطع کارشناسی‌ارشد ازجمله مهندسی نرم‌افزار کامپیوتر، حسابداری، جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، تربیت‌بدنی، مدیریت بازرگانی، مهندسی کشاورزی در تمامی گرایش‌ها، فقه و حقوق اسلامی و 55 رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته ازجمله پرستاری، حقوق، معماری، مهندسی عمران، گرافیک و... و 2300 دانشجو در مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری و 67 نفر هیات‌علمی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان را تبدیل به بزرگ‌ترین دانشگاه در شهرستان و دومین دانشگاه در استان خراسان شمالی کرده است. پژوهش که همواره وجه‌تمایز و نقطه‌قوت هر دانشگاهی است در واحد شیروان نیز رونق بسیاری گرفته و آزمایشگاه‌های آن به سامانه یکپارچه ساها متصل شده و کسب درآمد غیرشهریه‌ای دارند، 12 اختراع توسط دانشجویان این دانشگاه ثبت شده و بیش از 80 طرح پژوهشی آن با موفقیت به پایان رسیده‌اند، بیش از 100 مقاله ISI توسط استادان و دانشجویان این واحد منتشر شده است و دارای کتابخانه مجهز با هزار مترمربع مساحت و تعداد 47هزار جلد کتاب است که همچنان حرف اول پژوهش را بین دانشگاه‌های شهرستان شیروان می‌زند. امروزه دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان نخستین واحد دانشگاهی استان خراسان شمالی است که با داشتن 82 رشته مقطع تحصیلی، رتبه نخست تحصیلات تکمیلی را بین موسسات آموزش عالی شهرستان دارد و درواقع به‌عنوان یکی از سندهای افتخار آموزش عالی کشور پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در شیروان به‌حساب می‌آید. تاکنون دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان بیش از 20هزار فارغ‌التحصیل به جامعه تحویل داده است.

فعالیت‌های غیردرسی
در حوزه دانشجویی فعالیت تشکل سیاسی - دانشجویی فرهیختگان، پایگاه بسیج دانشجویی خواهران و برادران، 9 کانون دانشجویی فعال ازجمله هنر، دوستداران محیط‌زیست، هلال‌احمر، دادجو و... ازجمله مواردی هستند که دانشجویان می‌توانند در آنها به فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی بپردازند.
فعالیت‌ها و برنامه‌های اداره تربیت‌بدنی واحد برای دانشجویان خوابگاهی و سایر دانشجویان به مناسبت‌های گوناگون و برگزاری مسابقه‌های متنوع برای دانشجویان و کارکنان از دیگر مواردی است که دانشجویان می‌توانند از آنها بهره‌مند شوند.

مجتمع ورزشی
مجتمع ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان با هدف کاهش هزینه‌های مربوط به اجاره سالن‌های ورزشی و نیز فراهم کردن امکانات تفریحی – ورزشی برای خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی و کسب درآمد غیرشهریه‌ای نیمه‌شهریور ۹۴ و با حضور نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی و رئیس وقت دانشگاه آزاد اسلامی کلنگ‌زنی شده و با وجود کمبودهای مالی شدید در آبان سال جاری به بهره‌برداری رسیده است. این مجتمع هشت‌هزار مترمربع مساحت دارد که دوهزار و 560 مترمربع آن مربوط به یک سالن چندمنظوره است و دو سالن جانبی نیز در کنار آن ساخته می‌شود.
این سالن ورزشی چندمنظوره، بسیار مجهز و برای رشته‌های ورزشی فوتسال، ‌بسکتبال، والیبال و نیز دیواره صخره‌نوردی، دارای رختکن مجزا برای داوران و شرکت‌کنندگان در مسابقه با سکوی ۵۰۰ نفره تماشاچی و مساحت ۱۳۰۰مترمربع بوده است.
ساختمان الحاقی در دوطبقه با در نظر گرفتن سالن‌های مربوط به کشتی، ورزش‌های رزمی و سالن چندمنظوره دیگر برای بدنسازی و تنیس است که در مجموع مساحت کل سالن‌ها ۲۵۶۰ مترمربع خواهد بود.

مرکزی برای آموزش‌های کاربردی تخصصی در زمانی کوتاه
یکی از مسائلی که بسیاری از مراکز دانشگاهی به‌خصوص واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در پی آن هستند، درآمدزایی از توانایی‌ها و امکانات‌شان است تا بتوانند از این طریق هزینه‌های خود را پوشش دهند. در این بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان با مبنا قرار دادن نیازهای جامعه دست به ایجاد مرکز آموزش‌های کوتاه‌مدت کاربردی تخصصی زده است که موجب کسب درآمد غیرشهریه‌ای در این واحد شده است. مرکز آموزش‌های کوتاه‌مدت تخصصی - کاربردی واحد شیروان شامل 12 بخش و دپارتمان است که کالج زبان انگلیسی، دوره‌های آموزشی مربوط به کارآفرینی و توسعه کسب‌وکار، هنر و اوقات فراغت، کلاس‌های آمادگی المپیادها و تیزهوشان، کلاس‌های آمادگی کنکور برای مقاطع ارشد و دکتری، دپارتمان حسابداری، کلاس‌های آموزشی در زمینه رشته کشاورزی، آموزش نرم‌افزارهای رشته مهندسی عمران و آب و فاضلاب، آموزش نرم‌افزارهای مهندسی کامپیوتر، حقوق، برگزاری دوره‌های ورزشی و مشاوره تحصیلی از ابتدایی تا کنکور را شامل می‌شود. دپارتمان کالج تخصصی زبان انگلیسی شامل؛ آموزش زبان در سه مقطع کودکان، نوجوانان و بزرگسالان از مبتدی تا پیشرفته و کلاس‌های آمادگی آزمون EPT و آیلتس در چهار مهارت است. برای دپارتمان کارآفرینی و توسعه کسب‌وکار؛ استارتاپ‌ها، خلاقیت و تکنیک‌های تفکر خلاق، طراحی مدل کسب‌وکار، نوآوری نظام‌یافته و آشنایی با ضوابط و چگونگی راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است. دپارتمان هنر، کلاس‌های آموزش خوشنویسی، خط تحریری، نقاشی، کلاژ، خیاطی، طراحی دوخت و چاپ سیلک روی پارچه را شامل می‌شود. دپارتمان حقوق، آمادگی آزمون‌های وکالت، آیین نگارش قضایی و مشاوره حقوقی خانوادگی و مالی را در برمی‌گیرد. در دپارتمان حسابداری به آشنایی با انواع نرم‌افزارهای کاربردی حسابداری و مالی پرداخته می‌شود. دپارتمان کشاورزی شامل آموزش کشت گلخانه‌ای، هیدروپونیک، آموزش نرم‌افزارهای مورد‌نیاز گروه کشاورزی خواهد بود. در دپارتمان‌های عمران و مهندسی کامپیوتر هم نرم‌افزارهای تخصصی و کاربردی مورد‌نیاز هر رشته آموزش داده می‌شود. از بین این 12 دپارتمان برای کالج تخصصی زبان انگلیسی، مرکز مشاوره تحصیلی، کلاس‌های اوقات فراغت، خوشنویسی و خط تحریری، حسابرسی کد شناسه و مجوز برگزاری کلاس‌ها اخذ شده و ثبت‌نام از متقاضیان آغاز شده است. طرح کسب‌وکار مرکز آموزش‌های تخصصی و کاربردی کوتاه‌مدت از سال گذشته نوشته شده و اردیبهشت جاری مجوز نهایی را اخذ کرده است. دفتر برنامه‌ریزی و امور اقتصادی دانش‌بنیان واحد شیروان از سال 94 تاکنون موفق به اخذ 25 کد درسی برای دوره‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت شده است.

باشگاهی برای پژوهشگران جوان و نخبه
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد شیروان، تاکنون موفق به کسب مقام فعال‌ترین دفتر باشگاه به مدت پنج سال متوالی در منطقه 9 (خراسان بزرگ) و انتخاب به‌عنوان فعال‌ترین دفتر باشگاه در کشور در سال‌های 84 و 85 و کسب درجه دفتر بسیار فعال در سال 87 شده است.
کسب مقام فعال‌ترین دفتر باشگاه پژوهشگران جوان کشور در زمینه اطلاع‌رسانی فعالیت‌های باشگاه پژوهشگران جوان، در ششمین اجلاس سراسری روسای شعب و دفاتر باشگاه در 30 آذر 1384 واحد بندرعباس و نیز کسب مقام فعال باشگاه پژوهشگران جوان کشور در هفتمین اجلاس سراسری روسای دفاتر و شعب باشگاه پژوهشگران جوان در واحد ارسنجان درتاریخ 6 دی 1385 از دیگر افتخارات این واحد است.
باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان موفق به کسب مقام دوم مسابقات بین‌المللی اختراعات در کشور مالزی از سوی آزاده عوض‌پور عضو باشگاه پژوهشگران جوان واحد شیروان در سال 1386، کسب مقام دفتر بسیار فعال باشگاه پژوهشگران جوان کشور از سوی مجید رفیعی، رئیس باشگاه شیروان از طرف ستاد مرکزی باشگاه پژوهشگران جوان در سال 1387، کسب مقام اول جشنواره «سایت‌های برتر مدارس هوشمند کشور» از سوی حسین کفایتی‌راد در سال 1386، کسب مقام دوم کشور از سوی گروه رباتیک واحد شیروان در مسابقات سراسری رباتیک شاهین‌شهر اصفهان در اسفند 1388 و کسب مقام اول کشوری و منطقه‌ای مسابقات ماکارونی در گرایش راندمانی شده است.

اساتیدی برای تمامی فصول
پژوهشگری نمونه
ابوالفضل فرهادی به‌عنوان پژوهشگر نمونه استانی در رشته علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی در سال 96 برگزیده شده است. فرهادی سوابقی همچون استاد نمونه علمی فرهنگی در سال 87 – 1386 در منطقه 9 دانشگاه آزاد اسلامی (سابق)، پژوهشگر برتر (نفر اول) در گروه علوم پزشکی بین دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی استان خراسان شمالی 1387، مدیر پژوهشی برتر استان خراسان شمالی 1388، پژوهشگر برتر (نفر اول) در گروه علوم پزشکی بین واحدهای دانشگاهی منطقه 9 دانشگاه آزاد اسلامی (سابق) 87 – 1386، پژوهشگر برتر (نفر اول) در گروه علوم پزشکی بین واحدهای دانشگاهی منطقه 9 دانشگاه آزاد اسلامی 1391 را در کارنامه پژوهشی خود دارد. وی تالیف و ترجمه چهار عنوان کتاب، چاپ 35 مقاله علمی - پژوهشی و isi در مجلات معتبر داخلی و خارجی، ارائه 23 مقاله در همایش‌های بین‌المللی و ملی و منطقه‌ای و اجرای هشت طرح پژوهشی مصوب را در کارنامه پژوهشی خود ثبت کرده است.

وکیلی که داستان می‌نویسد
علی شیعه‌علی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان در گروه فقه و حقوق اسلامی است که از 11 سال پیش تاکنون به داستان‌نویسی می‌پردازد و تا به‌ حال 20 داستان کوتاه و بلند نوشته و از وی 15 نسخه کتاب در حوزه ادبیات (رمان و داستان کوتاه) و تاریخ ترجمه و منتشر شده است. این استاد فعال توانسته در قسمت داستان‌نویسی استادان، مقام اول کشوری را کسب کند. «خانه قجری» نام داستانی است که در آن او به بیان یکی از چالش‌های جامعه امروزی پرداخته و در آن آموزه‌های دینی قناعت، صبر، لذت بردن از زمان حال و آینده‌نگری را به‌خوبی ترسیم کرده است.

دغدغه‌های توئیتی
مهدی اسکندری، دبیر تشکل سیاسی دانشجویی واحد شیروان مهم‌ترین دغدغه خود را توجه کم به کرسی‌های آزاد‌اندیشی می‌داند، چرا کرسی‌های آزاد‌اندیشی کمتر برگزار می‌شود؟
از نظر وی و هرچه دید دانشجویان نسبت به مسائل روز سیاسی و اقتصادی بازتر باشد، کنار آمدن با آنان راحت‌تر است، از این‌رو برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی در روشنگری افکار دانشجویان و بیان اعتقادات آنان بسیار موثر است.
مریم ریحانی، مدیر روابط‌عمومی واحد شیروان در این‌باره می‌گوید: هیات‌رئیسه دانشگاه نه‌تنها با چنین برنامه‌هایی مخالف نیست بلکه در برگزاری هرچه باشکوه‌تر چنین مراسمی استقبال و همیاری می‌کند، البته این مهم مستلزم همکاری و فعالیت بیشتر دانشجویان، تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی است که چنین مطالباتی از مسئولان داشته و برای برگزاری آن سایر دانشجویان را هم به میدان بطلبند.
محمد مهرابی، دبیر کانون هنر واحد شیروان مساله مهم از نظر خود را کم‌علاقگی مسئولان واحد نسبت به برنامه‌های هنری دانشگاه می‌داند. از نظر وی روح آدمی با هنر اوج می‌گیرد و به کمال می‌رسد، اینکه هنر دل را صیقل می‌دهد و به فکر انسان آرامش می‌بخشد، برکسی پوشیده نیست و باید این مهم بیشتر مورد توجه واقع شود.
مدیر روابط‌عمومی در این‌باره گفت: تلاش برای فعالیت بیشتر در این زمینه همواره در دستور کار هیات‌رئیسه دانشگاه بوده است، از این‌رو برای ایجاد رضایت دانشجویان محترم در این زمینه مجوز برگزاری کلاس‌های خوشنویسی، تئاتر، نقاشی، کلاژ، معرق و... گرفته شده و در قالب مرکز آموزش‌های کوتاه‌مدت تخصصی کاربردی به علاقه‌مندان ارائه می‌شود.

ابوالفضل فرهادی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان/

واحد شیروان نخستین دانشگاه استان خراسان شمالی

آن‌ روزهایی که تازه نهال دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان در مدرسه‌ای استیجاری کاشته شد، کسی فکرش را هم نمی‌کرد واحد شیروان که نخستین دانشگاه و مرکز آموزش عالی راه‌اندازی‌شده در استان خراسان شمالی است، پس از گذشت 31 سال به درخت تنومندی تبدیل شود که با دارابودن چهار رشته در مقطع دکتری، 20 رشته کارشناسی‌ارشد و 56 رشته کارشناسی و کاردانی و نیز 64 عضو هیات‌علمی استادیار، دانشیار و استادتمام، هنوز هم حرف اول قوی‌ترین مرکز آموزشی و فرهنگی شهرستان شیروان را بزند. دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان امروزه فقط یک دانشگاه نیست بلکه موقعیت حساس خود را در این شهرستان تثبیت کرده و یکی از ارکان تصمیم‌گیری فرهنگی، مذهبی و اجتماعی به حساب می‌آید.
ریشه‌های درخت تنومند دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان تا آنجا در عمق فرهنگ منازل شهروندان شیروانی جای گرفته است که بدون‌شک اولین گزینه انتخاب هر خانواده اهل شیروان برای ورود فرزندش به عرصه علم‌آموزی، دانشگاه آزاد اسلامی است؛ چراکه امکانات، امنیت، سطح سواد و میزان آموزه‌های علمی دانشجویان در این واحد دانشگاهی، امری است ثابت شده و سرمایه اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان تا آنجا افزایش یافته که بهترین کاندیدا برای برگزاری مراسم مهم و کلیدی شهرستان شیروان است.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان فقط با داشتن اعضای هیات‌علمی برجسته و رشته‌های مختلف از کاردانی تا دکتری عرض‌اندام نمی‌کند بلکه امکانات و تجهیزات فوق‌پیشرفته و درجه یک آزمایشگاهی، فضای زیبا و آرامش‌بخش آموزشی، مزرعه تحقیقاتی پژوهشی، مجتمع ورزشی، مرکز آموزش‌های کوتاه‌مدت کاربردی تخصصی، کالج زبان، حرف اول را در زمینه مراکز آموزشی، فرهنگی شهرستان شیروان می‌زند و این جای بسی افتخار دارد که عضو خانواده‌ای باشی که همه کارکنان واحد آن دارای تحصیلات عالیه و تحصیلات تکمیلی مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری هستند که این نشان از اهمیت تک‌تک اعضای این خانواده دانشگاهی به فرهنگ‌آموزی و علم‌اندوزی دارد. انتخاب روابط‌عمومی برتر کشوری از سوی خبرگزاری «آنا»، کسب مقام اول داستان‌نویسی کشور، انتخاب استاد برتر کشوری در گروه معارف، رتبه یک کشوری آزمون کارشناسی‌ارشد گروه پرستاری، قهرمانان کشوری و جهانی در رشته‌های مختلف ورزشی، برگزاری چندین همایش کشوری و منطقه‌ای در زمینه‌های گوناگون، ثبت نرم‌افزار ارتباط جمعی وطنی به‌نام پروسیس از سوی عضو هیات‌علمی و دانشجویان کارشناسی‌ارشد گروه کامپیوتر، همه و همه مولود تلاش هماهنگ استادان، کارکنان و دانشجویان این واحد دانشگاهی است. برای دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان همین افتخار بس که در هر اداره و ارگانی قدم می‌گذاریم ردپای محسوس آن را مشاهده می‌کنیم تا آنجا که در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستای امسال از هشت نفر منتخب، هفت نفرشان یا دانش‌آموخته دانشگاه آزاد اسلامی شیروان بودند یا در این واحد دانشگاهی تدریس داشته‌اند که این نشان از نقش انکارناپذیر این واحد دانشگاهی در ارتقای علم و فرهنگ این شهرستان است.

منبع: فرهیختگان

کد خبر: 895236

وب گردی

وب گردی