اما و اگرهای مجوز تغییر کاربری مدارس

لایحه بودجه سال 97 کشور به آموزش و پرورش اختیاری داده است که برخی از کارشناسان و حتی اخیراً یکی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به آن معترض شده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، لایحه بودجه 97 کشور به آموزش و پرورش مجوز تغییر کاربری مدارس را داده است اما گروهی معترض هستند و امکان سوءاستفاده از آن را می‌دهند؛ از سوی دیگر آموزش و پرورش معتقد است این مجوز به معنای فروش مدارس خوب نیست.

به استناد این لایحه، به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می‌شود به‌منظور ساماندهی و بهینه‌سازی کاربری بخشی از املاک و فضاهای آموزشی، ورزشی و تربیتی خود و با رعایت ملاحظات آموزشی و تربیتی، نسبت به احداث، بازسازی و بهره‌برداری از آنها اقدام کند.

تغییر کاربری موضوع این بند به پیشنهاد شورای آموزش و پرورش استان یا شهرستان و تصویب کمیسیون ماده(5) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران صورت می‌گیرد و از پرداخت کلیه عوارض شامل تغییر کاربری، نقل و انتقال املاک، أخذ گواهی بهره‌برداری، احداث، تخریب و بازسازی و سایر عوارض شهرداری معاف می‌باشد.

محمدرضا محدث خراسانی معاون اسبق پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس در خصوص پیش‌بینی این امکان در بودجه سال 97 گفت: این اتفاق از سویی مزایایی دارد اما می‌تواند معایب خطرناک‌تری داشته باشد؛ جنبه خطرناک این مجوز این است که ممکن است برخی مدارس خوب و وسیع به حراج گذاشته شده یا واگذار شوند و ممکن است اماکن خوب به افراد خاصی داده شود؛ به عبارت دیگر احتمال سوءاستفاده از این مجوز بسیار زیاد است.

اما چندی بعد معاونت پشتیبانی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این طرح این مسئله در توضیحی که به خبرگزاری فارس ارائه کرده بود، عنوان کرد: «تغییر کاربری بخشی از فضاهای آموزشی صرفاً به منظور استفاده بهینه از املاک در جهت بهبود کیفیت آموزشی است و به استناد تبصره «2» ماده «1» آیین‌نامه اجرایی پیشنهادی مالکیت دولت در فضاها و املاک پس از احداث و بازسازی بوده و مجوز فروش صادر نخواهد شد».

چند روز پیش هم محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نسبت به مدرسه فروشی یا به تعبیر وی شهرفروشی آموزش و پرورش از قِبل استفاده از این مجوز انتقاد کرد؛ سالاری در تذکر پیش از دستور سی و ششمین جلسه شورای شهر تهران، ری و تجریش گفت: کمیسیون تلفیق هفته گذشته در راستای بودجه 97 دولت تصمیم گرفت آموزش و پرورش مجاز باشد تمام املاک خود را بدون پرداخت عوارض تغییر کاربری بدهد که این موضوع یکی از بدترین تصمیمات ممکن بوده است.

وی افزود: با این تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس، آموزش و پرورش نیز برای کسری بودجه خود به شهرفروشی متوسل می‌شود و اعضای شورا در مجلس شورای اسلامی باید این موضوع را پیگیری کنند.

عباسعلی باقری مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در مورد اجازه تغییر کاربری مدارس در بودجه سال 97 آموزش و پرورش و تعبیر آن به شهرفروشی توسط آموزش و پرورش گفت: چنین استنباطی از این مجوز درست نیست؛ به عنوان مثال حدود 60 سال پیش در بازار تهران مدرسه وجود داشته است اما اکنون در این محدوده خانواری زندگی نمی‌کند که مدرسه در آنجا ادامه کار دهد؛ با درآمد تغییر کاربری چنین مدرسه‌ای می‌توان چند مدرسه دیگر را نوسازی کرد یا مدرسه‌ دیگری در نزدیکی آن محدوده تهیه کرد این‌گونه نیست که به سراغ مدارس دایر و خوب برویم.

شاید اگر تعداد دقیق مدارسی که مشمول این مجوز می‌شوند، مشخص شود، برخی دغدغه‌ها کم شود.

در هر حال، مدارسی در کشور وجود دارد که نیاز به تغییر کاربری دارد و آموزش و پرورش در استفاده از آنها دچار مشکل است؛ گره گشودن از مشکلات آموزش و پرورش پرمشکل اتفاق مبارکی است اما باید دید تغییر کاربری مدارس سلیقه‌ای خواهد بود یا منضبط و به سود آموزش و پرورش؟!
706

کد خبر: 895245

وب گردی

وب گردی