اشتغال‌زایی و جلوگیری از فرار مغزها  با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان/ دانشجویان نباید صرفا مدرک‌گرا باشند

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در مرکز توسعه فناوری صنعت برق در پژوهشگاه نیرو با اشاره به اینکه اکثر تولیدات ما در زمینه مانیتورینگ کنترل ارتعاشات و عیب یابی تجهیزات دوار است گفت:اگر دانشجویان صرفا به دنبال پرکردن رزومه کاری و خروج از کشور باشند، نباید وارد چنین محیطی شوند؛ چرا که در کنار ایده باید توانایی انجام کار، سرمایه‌گذاری و پذیرش ریسک اجرایی پروژه را داشته باشند.

فراز خطیر مدیرعامل شرکت لیان آریاتش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به فعالیت‌های این شرکت دانش‌بنیان گفت: این شرکت را در سال 89 با همکاری اساتید دانشگاه صنعت آب و برق راه‌اندازی کردیم که هدف از راه‌اندازی آن ارائه خدمات انرژی بود.

او تصریح کرد: زمانی که این شرکت تاسیس شد تنها یک نفر مشغول به کار بود. همچنین کل درآمد شرکت در سال 89 نزدیک به 7 میلیون تومان بود تا اینکه در سال 92 در مرکز توسعه فناوری برق و انرژی پژوهشگاه نیرو مستقر شدیم و با حمایت‌های این مرکز کار ما گسترش پیدا کرد و اکنون در این شرکت 8 نفر نیروی ثابت مشغول به کار است.

درآمدزایی یک‌ میلیارد تومانی در سال جاری

خطیر میزان درآمد کل این شرکت را در سال 96 حدود یک میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: درست است که این درآمد رقم ناچیزی است اما با وجود این توانستیم محصولات تولیدی خود را به خارج از کشور صادر کنیم. بنابراین این امر نشان‌دهنده این است که شرکت ما در این چند سال گذشته به یک بلوغ رسیده است.

او یادآور شد: صلاحیت شرکت لیان آریاتش در سال 95 از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان شرکت دانش بنیان تایید شد و اکثر تولیدات ما در دو زمینه مانیتورینگ است، به عبارتی توانستیم نرم افزارهای خاص را در زمینه مانیتورینگ کنترل ارتعاشات و عیب یابی تجهیزات دوار تولید و به خارج از کشور صادر کنیم.

خطیر تاکید کرد: در حال حاضر در تولید بعضی از کارت‌های ارتعاشات قدم های بزرگی برداشته شده است، به طوری که کارت های ارتعاشات را در شرکت تولید می کنیم. امیدواریم طی سال‌های آتی بتوانیم در زمینه فروش کارت‌ها قدم‌های خوبی را برداریم.

بکارگیری تجهیزات مانیتورینگ در بزرگترین شرکت نفت و گاز

خطیر مدیر عامل شرکت لین آریاتش تصریح کرد: به غیر از صادرات محصولات تولیدی بعضی از تجهیزات ما در شرکت نفت و گاز کارون و نیروگاه شهیدرجایی مورد استفاده قرار گرفته است.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه کشور ما در زمینه علم و دانش، کشور جوانی است و همیشه بین کشورهای معتبر حرفی برای گفتن دارد، گفت: ما در زمینه مانیتورینگ از تجارب شرکت‌های دیگر استفاده کرده‌ایم تا جاییکه نرم افزارهای ما مطابق با نرم‌افزار شرکت‌های آمریکایی است، علاوه بر این بعضی از ماژول‌ها را نیز توانستیم در کشور بومی سازی کنیم.

او ادامه داد: ما در کشوری زندگی می کنیم که منابع بسیار قوی دارد. منابع یک زمانی منابع طبیعی بود مثل نفت و فلزات و معادن، اما در حال حاضر در دنیا منابع اصلی، نیروی انسانی است. در کشور ما نیروی انسانی متخصص به وفور پیدا می شود. ما الان در جایی قرار گرفتیم که دسترسی به منابع انسانی قوی فراهم است. بنابراین ما توانستیم این منابع را توانمند کنیم تا به تولید محصول برسیم. زمانی که بتوانیم محصول را خودمان تولید و تست کنیم و از کیفیت کالای تولیدی مطمئن شویم، می توانیم به صادرات گسترده هم فکر کنیم.

خطیر تصریح کرد: طی یک سال گذشته با حمایت های مرکز رشد پژوهشگاه نیرو ما به سمت بین المللی شدن حرکت کردیم تا جاییکه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق توسعه ملی توانستیم گواهینامه ایزو را دریافت کنیم.

او با تاکید براینکه با سیاست‌های معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری این امر مهم محقق شد، افزود: بنابراین با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان می‌توان علاوه بر ایجاد اشتغال، از فرار مغزها در کشور جلوگیری می‌شود.

صادرات محصولات به خارج از کشور

مدیر عامل شرکت لیان آریاتش با اشاره به اینکه محصولات تولیدی خود را به کشور لیتوانی صادر کرده‌ایم، اضافه کرد: زمانی که ما دست به تولید مانیتورینگ زدیم اصلا فکر نمی کردیم به مرحله صادرات برسیم. ما باورمان براین بود که در بهترین حالت بتوانیم در داخل کشور خودمان برای صنایع داخلی تجهیزاتی را تولید کنیم اما با توجه به حمایتی که از سوی مسئولان اتفاق افتاد، متوجه شدیم که محصولات ما می تواند با توجه به قیمت پایین و کیفیت بالا به بازارهای خارج از کشور نیز راه پیدا کند.

توصیه‌ای به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان

او تاکید کرد: هم‌اکنون به دنبال شناسایی بازارهای هدف هستیم چرا که کشورهای حاشیه خلیج فارس مثل افغانستان، پاکستان و هند به نظر می رسد بازار خوبی برای محصولات ما داشته باشند.

خطیر در پاسخ به این سوال که چه توصیه‌ای برای علاقه‌مندان به ویژه افراد تحصیلکرده و دانشجو دارید که بتوانند وارد این عرصه شوند، گفت: اگر دانشجویان ما صرفا به دنبال پرکردن رزومه کاری و خروج از کشور باشند، نباید وارد چنین محیطی شوند؛ چرا که در کنار ایده باید توانایی انجام کار، سرمایه‌گذاری و پذیرش ریسک اجرایی پروژه را داشته باشند و منتظر نباشند که شرکت‌ها یا بخش دولتی و خصوصی ریسک ایده آن‌ها را بپذیرند و باید خودشان به دنبال سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات با کیفیت باشند، در این صورت است که شرکت‌های بزرگ از آن‌ها حمایت‌های لازم را به عمل می‌آورد.

خطیر تاکید کرد: متاسفانه بالای 95 درصد دانشجویان اگر بخواهند در شرکت دانش بینان پروژه انجام دهند، هدفشان تنها استخراج مقاله است تا از طریق آن از کشور خارج شوند.

کاهش بودجه عمرانی مصادف با کاهش اشتغالزایی در کشور

او با اشاره به اینکه متاسفانه در بودجه 97 بودجه عمرانی و صنایع کشور کمتر از سال‌های گذشته است، گفت: این اتفاق ناخوشایندی است چرا که ایجاد اشتغال در کشور به صنایع تولیدی، خدماتی و یا توریسم بستگی دارد و زمانی که بودجه کاهش پیدا می‌کند اشتغالزایی در کشور با مشکل مواجه می‌شود.


گفت‌وگو از حبیبه رحیمیان

402

کد خبر: 895436

وب گردی

وب گردی