تاسیس و راه اندازی شعبه های دانشگاه مذاهب اسلامی در داخل و خارج از کشور

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: ایجاد رخنه و انفصال بین مذاهب اسلامی به خصوص شیعه و اهل سنت با همدستی برخی کشورهای اسلامی با استکبار شکل می گیرد و خود حکومت ها در این خصوص مسئولیت دارند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد حسین مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در بازدید از باشگاه خبرنگاران دانشجویی، گفت: باید تلاش کنیم اسلام ناب که با همه ی مذاهب در تعامل است را به دنیا معرفی و منتقل کنیم که مأموریت اصلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با این نگاه شکل گرفته و این موضوع را باید به عنوان زیرساخت پروژه تقریب بپذیریم.

دکتر مختاری خاطر نشان کرد: مقابله با تفکر افراط و تکفیر که از قبل هم وجود داشته اهمیت خاصی دارد، چون دشمن از تمام سرمایه های مادی و مجازی خود بهره گرفته است که این نگاه و چهره افراطی و خشن را از دین نشان دهد.

وی با بیان این که استکبار جهانی خیلی تلاش کرد که دین را از صفحه ذهن بشر پاک کند و دین را در مجامع اسلامی کمرنگ جلوه دهد و در حاشیه نگه دارد، گفت: دشمن در این نقشه و توطئه با شکست روبرو شده و در این موضوع پروژه جدیدی را طراحی کرده است؛ چون به این نتیجه رسیده است که دین را نمی توان از صفحه ذهن بشر حذف کرد، پس تصمیم گرفته مذهب تحریف شده را به جوامع اسلامی عرضه کنند.
استاد درس خارج فقه حوزه افزود: دین و مذهب تحریف شده پشتوانه حدیثی و قرآنی ندارد و با عقلانیت هم سازگار نیست که دشمن در این زمینه اقداماتی انجام داده است و پروژه هایی را در این خصوص تعریف کرده است که با جذب نسل جوان نیروهای افراطی با تفکر انحرافی را تربیت کند.
مختاری خاطر نشان کرد: شکل گیری تفکر داعش برای یک سال و دو سال اخیر نیست و از پیش طراحی شده است که افراد صاحب نامی نیز در این خصوص کار کرده اند و حکومت های به ظاهر اسلامی تحت نظر استکبار جهانی به شکل گیری این تفکر کمک کرده اند یعنی یک تعلق خاطر از سوی کشورهای به ظاهر اسلامی با استکبار جهانی و در رأس آن آمریکا وجود دارد.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: ایجاد رخنه و انفصال بین مذاهب اسلامی به خصوص شیعه و اهل سنت با همدستی برخی کشورهای اسلامی با استکبار شکل می گیرد و خود حکومت ها در این خصوص مسؤلیت دارند.
حجت الاسلام مختاری با بیان محدودیت ها و امکانات مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی درخصوص مقابله با جریان افراط و تکفیر و ترویج و تبلیغ فرهنگ تقریب، افزود: در مقابل سرمایه گذاری و هزینه ای که دشمن و مستکبران برای ایجاد تفرقه و اختلاف و بهره مندی از این اختلافات مذهبی در میان مسلمانان انجام داده اند، مگر مجمع جهانی تقریب مذاهب چقدر توان و امکانات دارد؟ یا چند تا شعبه در جهان دارد؟ پس انتظاراتی که وجود دارد به حق است اما با سرمایه های مجمع متناسب نیست و باید حمایت های همه جانبه از آن و پشتوانه علمی و تئوریک آن یعنی دانشگاه مذاهب اسلامی شکل بگیرد.
وی خاطر نشان کرد: مثلا در حوزه رسانه و اثرگذاری در این حوزه در مقابل صدها شبکه ای که در جبهه مقابل علیه وحدت امت اسلامی تلاش فعالیت می‎کنند، حداقل باید یک شبکه ماهواره ای در اختیار مجمع جهانی تقریب مذاهب باشد که توطئه های دشمنان برای شکاف بین مذاهب را خنثی کند.
دکتر مختاری گفت: امکانات دانشگاه مذاهب اسلامی نیز با توجه به ماموریت، اهداف و رسالت هایی که از سوی رهبر معظم انقلاب برای آن ترسیم شده و از این دانشگاه توقع و انتظار می رود محدود است. همزیستی مسالمت آمیز، آشنایی پیروان مذاهب با یکدیگر آن هم در یک فضای علمی و بدور از تعصب، تدریس فقه همه مذاهب با استفاده از استادان و صاحبنظران آن مذهب و مهمتر از همه ایجاد وحدت و تقریب با تاکید بر مشترکات و دشمن شناسی از اهداف اصلی دانشگاه است که می تواند الگو و نمونه ای برای تمام دنیا باشد.
وی افزود: دانشگاه مذاهب اسلامی هم اکنون در تهران، سنندج، بندرعباس و زاهدان و اخیرا در قم شعبه دایر کرده و ما به دنبال تاسیس و راه اندازی شعبات دانشگاه و گسترش آن در داخل و خارج از کشور با توجه به استقبال و نیاز آنان هستیم و می توانیم از کشورهای همسایه نیز در این شعب استانی دانشجو بگیریم و تعاملات علمی داشته باشیم.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی تصریح کرد: با همین امکانات محدود، ما از ظرفیت های درونی استفاده می کنیم و پایان نامه هایی در خصوص وحدت بین مذاهب و مقابله با تفکرات افراطی و تکفیری علیه دین تعریف شده است و هم چنین نشست های علمی که در خارج از کشور با مشارکت دانشگاه ها و مراکز علمی مختلف و همچنین شعب مرزی دانشگاه برگزار می شود در این راستا است.

خبرنگار: حمید انصاری

کد خبر: 895439

وب گردی

وب گردی