رسانه‌ها به کمک نهادهای اجتماعی برای مبارزه با مواد مخدر بیایند

استاد دانشگاه علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر معتقد است، با توجه به اهمیت موضوع مقابله با اعتیاد، رسانه ها باید به کمک نهادهای اجتماعی برای مبارزه با این معضل شوم و خطرناک بیایند.

به گزارش ایسکانیوز،مهران کامیاب گفت: ضرورت دارد رسانه‌ها غیر از اجرای مستقیم برنامه های پیشگیری از اعتیاد، باید به کمک سایر نهادهای اجتماعی بیشترین کوشش خود را در زمینه تقویت مهارت‌ها و ارتباط موثر والدین و فرزندان بگذارند زیرا نقش و تاثیر رسانه در این زمینه مهم است .
وی اظهار کرد: ارائه اطلاعات حقیقی از عوامل مهم پیشگیری اولیه است که بخش مهمی از آن به عهده رسانه است، جوانان به وسیله رسانه های جمعی و اینترنت باید آگاهی های لازم را در این زمینه به دست آورند.
این کارشناس رسانه ادامه داد: رسانه‌ها، برای موفقیت در پیشگیری اولیه از اعتیاد باید تمرکز خود را بر کودکان و نوجوانان قرار دهند و راه‌های افزایش مهارت های والدین و ارتباط مناسب بین والدین و فرزندان را در مقیاس وسیعی آموزش دهند، زیرا در وضعیتی که نوجوان تعلق و پیوند خود را با خانواده و مدرسه شکننده ببیند این شکنندگی و احساس تعلق ضعیف، زمینه های لازم را برای ارتباط با همسالان منحرف و مصرف کننده مواد که خود نیز دارای احساسات، علایق، مشکلات و رفتارهای مشابه با این نوجوانان هستند فراهم می‌کند.
کامیاب تصریح کرد: رابطه میان همسالان مصرف کننده مواد مخدر در دوره نوجوانی بسیار قوی است، زیرا هرچه رابطه نوجوان با همسالان مصرف‌کننده بیشتر باشد میزان مصرف مواد نیز در او بیشتر می‌شود.
وی با بیان اینکه نقش رسانه در آموزش و انتقال مفاهیم پایه ای مهارت‌های زندگی و ارتقاء‌ مهارت‌های مقابله‌ای به نوجوانان و کودکان بسیار تاثیر گذار و ماندگار است ،گفت: رسانه می‌تواند در کنار مدارس، محلات و خانواده و دیگر کانون‌های اجتماعی جنبه‌های پیشگیری، مقابله و مهارتی را در برابر عدم مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی آموزش دهد.
این استاد دانشگاه یادآور شد: همچنین فعالیت‌های رسانه در بعد پیشگیری از اعتیاد را می‌توان در بخش آموزش، اطلاع‌رسانی و تربیتی ارشادی جای داد، رسانه باید بتواند باورها، رفتارها و عادت‌های ناسالم را به رفتارها، عادت‌ها و باورهای سالم تبدیل کند.
کامیاب افزود:رسانه‌های گروهی بهترین ابزار برای انتشار سریع اطلاعات و حقایق علمی هستند و کارآیی اصلی آنها هوشیار سازی، افزایش دانش و آگاهی، موج آفرینی و ایجاد انگیزه برای مقابله با اعتیاد است .
وی اضافه کرد: سانه‌ها باید با رد عقاید نادرست موجود در جامعه نسبت به مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی و ارایه آموزش‌های پیشگیرانه به خانواده‌ها و جوانان آنها را با این معضل آشنا ساخته و به آنها در این مبارزه یاری برسانند.

پایگاه خبری پلیس

705

کد خبر: 895447

وب گردی

وب گردی