چینی‌ها انگیزه‌ای برای اطفای حریق نفتکش ایرانی ندارند/ آتش‌خوار ژاپنی‌ها فردا می‌رسد

سخنگوی کمیته اضطرار نفتکش سانچی، با تاکید بر این که یافتن مفقودان این حادثه بیش از هر چیزی برای ما در اولویت است، گفت: متاسفانه مقامات مسئول چینی هیچ انگیزه و اعتقادی به اطفای حریق ندارند، به همین منظور ما اقدام به اجاره کشتی آتشخوار از ژاپن کرده‌ایم که این کشتی فردا به محل حادثه می‌رسد.

کاپیتان محسن بهرامی سخنگوی کمیته اضطرار نفتکش سانچی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به عملیات اطفای حریق کشتی سانچی در دریای چین گفت: امروز حدود ساعت 5 صبح طبق گزارشات بدست آمده تیم اطفای حریق چینی با دو کشتی آتشخوار شروع به اطفای حریق کردند ولی متاسفانه ساعت 10:30 به وقت تهران انفجاری جزئی رخ داد و این باعث شد که دو کشتی مذکور در اطراف حادثه عقب نشینی کرده و عملیات اطفای حریق متوقف شود.

او با اشاره اینکه انفجار معمولا در چنین حوادثی بیشتر رخ می‌دهد، افزود: متاسفانه چینی‌ها شرایط جوی را بهانه کردند و از ارائه خدمات سرباز زدند و هم اکنون تعدادی از همکاران ما در شانگهای چین حضور دارند و این موضع را به شدت پیگیر هستند.

بهرامی تاکید کرد: مقامات مسئول چینی هیچ انگیزه و اعتقادی به اطفای حریق ندارند و این نکته برای ما مشهود است. چینی‌ها شرایطی را برای خودشان در نظر گرفتند که اگر محموله در دریا ریخته شود، به دنبال خود عواقب زیست محیطی را در پی خواهد داشت. ولی از عملکرد و آنچه که در صحنه برروی در دریا اتفاق می‌افتد بیانگر این است که چینی ها انگیزه و اعتقادی به این موضوع ندارند و خیلی اطفای حریق را دست‌کم گرفتند.

سخنگوی کمیته اضطرار نفتکش سانچی، با تاکید بر این که یافتن مفقودان این حادثه بیش از هر چیزی برای ما در اولویت است، گفت: همه امکانات لازم را برای تحقق این موضوع چه در داخل و چه در خارج از کشور بسیج کرده‌ایم. بنابراین اطفای حریق باعث ایجاد پنجره‌ای می شود که بتوانیم نیروهای جستجو را روی کشتی اعزام کنیم و الان اعزام نیرو با این حریق گسترده ریسک بالایی را می طلبد. امیدورایم مقامات چینی همکاری لازم را با جامعه دریانوردی انجام دهند چرا که با این روند انعکاس خوبی نخواهیم داشت.

او افزود: هم اکنون سرکنسول ایران در شانگهای چین به شدت پیگیر این موضوع است . همچنین اعضای هیات مدیره و کارشناسان در محل حادثه حضور دارند تا جاییکه یکی از نفرات ما بر روی کشتی اطفای حریق حضور دارد و این شخص حتی به ما گزارش داد که مقامات چین عملیات اطفای حرق را جدی نگرفته‌اند و به درستی از فوم ستفاده نمی کنند و ما به این موضوع اعتراض داریم.

بهرامی ادامه داد: ما فکر می کردیم بهانه هایی که مقامات چین می‌آورند مورد خاصی نداشته باشد و این اعتقاد را داشتیم بهانه ها جزئی باشد اما اکنون به ما اثبات شد که موضوع چیز دیگری است.

سخنگوی کمیته اضطرار نفتکش سانچی تاکید کرد: ما به طور مستقل از دو روز گذشته اقدام به اجاره کشتی آتشخوار از ژاپن کردیم و کشتی و آتشخوار ژاپنی فردا به دریای چین می‌رسند.

او درباره ورود مستقیم ایران به عملیات خاموش کردن نفتکش هم اظهار کرد: با توجه به این‌که منطقه تحت کنترل چینی‌هاست و اختیار و حاکمیت در دست آن‌هاست، ما امکان ورود مستقیم به عملیات را نداریم.

402

کد خبر: 895449

وب گردی

وب گردی