مشکل تنها استان مولد یوزپلنگ در کشور

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: تنها استان مولد یوزپلنگ در کشور با مشکل خرید مستثنیات مواجه است.

به گزارش ایسکانیوز، علی اصغر مطهری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه منطقه میاندشت در خراسان شمالی طی چند سال اخیر شاهد حضور حدود هفت تا 10 قلاده یوزپلنگ بوده است، افزود: علاوه بر آن طی این چند سال یوزپلنگ های ماده به همراه توله های آنان مشاهده شده است.

وی با تاکید بر اینکه برای حفظ یوزپلنگ های ماده در این استان به منظور زاد و ولد بیشتر در گام نخست باید میزان طعمه های آنان افزایش یابد، ادامه داد: به رغم اینکه تعداد طعمه های (آهو) یوزپلنگ طی سال گذشته در این استان افزایش یافته است اما متاسفانه در منطقه میاندشت با مشکل حضور گله های زیادی از دام ها هستیم.

مطهری با بیان اینکه سگ گله یکی از دشمنان اصلی یوزپلنگ است و بیشترین زمان حضور آن ها نیز در زمان زاد و ولد آهو و یوزپلنگ است، اظهار کرد: باید برای حفاظت بیشتر باید مستثنیات و دامداری های اطراف این منطقه خریداری شود.

وی تصریح کرد: برای اجرای این طرح نیازمند هزینه کرد اعتبار بالایی هستیم که متاسفانه سازمان با مشکل کمبود اعتبار مواجه است.

این مقام مسئول افزود: علاوه بر آن خشکسالی و کاهش منابع آبی یکی دیگر از مشکلات موجود در این حوزه است و برای تامین آب یوزپلنگ و طعمه های آن ها باید آبشخورهایی ایجاد شود، اما نیازمند هزینه کرد اعتبار زیادی است.

وی با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر چندین آبشخور ساخته شده است، ادامه داد: نیاز است تا اعتبارات استانی افزایش یابد تا این اداره کل بتواند آبشخورهایی را ایجتاد و از سوی دیگر علوفه مورد نیاز حیات وحش را خریداری کند.

900

کد خبر: 895570

وب گردی

وب گردی