آیا شعله آتش امید برناامیدی غلبه می‌کند؟ / قلنج دیپلماسی سیاسی را بشکنید

با وجود اینکه مسئولان رده بالای کشور اذعان می کنند که با مقامات چینی وارد مذاکره شده اند اما با این وجود، سهل انگاری و کم کاری از سوی طرف چینی مدام شدت می گیرد. شاید مبحث اصلی به این موضوع برمی‌گردد که دیپلماسی سیاسی کشور ما در این گونه حوادث ضعیف باشد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ طی روزها و ماه‌های اخیر حوادث زیادی در صنعت نفت کشور رخ داده است که از جمله آن، آتش‌سوزی در پالایشگاه نفت تهران، حادثه در صنایع پتروشیمی، حادثه در ایستگاه تقلیل فشار گاز همدان است؛ شاید این صنعت دچار چشم زخم شده است. به عنوان نمونه می توان گفت تازه از حادثه دکل نفتی رگ سفید فارغ شده بودیم که دوباره حادثه دیگری در این صنعت رقم خورد. انگار این حوادث دست بردار نیستند و باید همیشه شاهد اتفاقات ناگوار در این صنعت باشیم به‌طوری‌ که علاوه بر سوخت شدن سرمایه ملی، شاهد تلفات نیروی انسانی هستیم مثل همین درام پرغصه‌ی نفتکش سانچی.

متاسفانه روز شنبه(16دی‌ماه) حادثه ای دیگر گریبانگیر شرکت ملی نفتکش ایرانی شد. این نفتکش که حامل میعانات گازی پارس جنوبی برای شرکت هانوا توتال کره جنوبی بود که در 60 مایلی کره جنوبی تصادف کرد و دچار آتش سوزی می شود تا جاییکه ارتباط با نفتکش قطع می‌شود.

این حادثه به گونه‌ای، دل خانواده‌هایی را داغدار کرده و مدام پیگیر فرزندان خود هستند، در این میان مسئولان کشورمان از هیچ اقدامی دریغ نکرده و لحظه به لحظه پیگیر این موضوع هستند. اما با وجود این اخبار ضد ونقیضی از سوی مسئولان ایران و چین ردوبدل می شود که شعله آتش امید و ناامیدی را دوچندان می‌کند.

به عنوان نمونه طبق رصد خبرنگار ما از محتوای خبرهای داخلی و خارجی این مطالب بیشتر از همه در دید همگان نمود پیدا کرده است به طوری که رویترز اعلام کرد: تانکر آسیب دیده ایرانی ممکن است تا یک ماه همچنان شعله ور باشد. با وجود وزش باد شدید، موج های خروشان و مواد سمی نشت کرده از کشتی، در منطقه ای به وسعت 3100 کیلومتر مربع به دنبال یافتن 31 خدمه گمشده این نفتکش(تا کنون پیکر 3 تن از آنان پیدا شده است ) و همچنین مهار آتش هستند. این در حالی است که نگرانی ها از احتمال انفجار یا غرق شدن کشتی نیز رو به افزایش است.

با این حال، با توجه به اینکه میعانات در هنگام تماس با آب و هوا خاصیت بسیار فراری پیدا می کند، نگرانی ها از انفجار و غرق شدن کشتی در حال افزایش است. به گفته مقامات کره ای، کارشناسان احتمال می دهند نفتکش به محض برخورد با کشتی باری چینی دچار آتش سوزی شده باشد.

همچنین در همین رابطه کاپیتان بهرامی سخنگوی کمیته اضطرار شرکت ملی نفتکش ایران گفت: با وجود حضور چند کشتی نفتخوار چینی در منطقه اما اقدام جدی‌ برای اطفاء حریق کشتی نفتکش ایرانی صورت نمی‌گیرد و این کشتی‌ها تنها به‌صورت مانور در اطراف کشتی درحال اشتعال ایرانی حضور دارند.

به‌نظر می‌رسد چینی‌ها از روی قصد و به‌صورت عمدی عملیات جدی برای اطفاء حریق کشتی ایرانی انجام نمی‌دهند و یکی از احتمالات این است که چینی‌ها منتظر به پایان رسیدن محموله میعانات گازی نفتکش ایرانی هستند.

کاپیتان بهرامی افزود: به همین دلیل ما با یک شرکت ژاپنی به توافق رسیدیم که به‌سرعت برای اطفاء حریق کشتی ایرانی وارد عمل شود.

کیان ارثی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با تاکید بر این که همه سازمان‌ها در بحث امدادگری و نجات خارج از کشور برای این حادثه فعال هستند، گفت: همکاری و همدلی برای مهار آتش و پیدا کردن مفقودان این حادثه ادامه دارد.

کیان‌ارثی درباره وضع بیمه کارکنان این نفتکش هم اظهار کرد: همه کارکنان تحت پوشش بیمه قرار دارند و مشکلی از این نظر وجود ندارد.

همچنین کاپیتان محسن بهرامی گفت: تیمی از متخصصان و تکاوران نیروی دریایی ارتش قرار است برای انجام عملیات هلی برن به چین اعزام شوند.

او با بیان این که این تیم تجهیزات مورد نیاز را از چین تامین می‌کند، درباره تعداد اعضای این تیم هم اظهار کرد: احتمالا حدود ۱۰ تا ۱۲ نفر از تکاوران ارتش اعزام خواهند شد.

حسن قشقاوی در جمع خبرنگاران با بیان این‌که نمی‌توان نفیا و اثباتا در باره وضع خدمه نفتکش ایرانی که در آب‌های چین دچار حادثه آتش‌سوزی شده است اظهارنظری کرد، گفت: طبق آنچه به ما اعلام شده از ساعت ۹ شامگاه سه‌شنبه (۱۹ دی‌ماه) به وقت شانگهای آتش‌سوزی در این کشتی مقدار زیادی فروکش کرده است، اما همچنان برای عملیات امداد و نجات خدمه آن ریسک بالایی وجود دارد.

معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امورخارجه افزود: ما به طرف چینی اعلام کردیم که حاضریم حتی با وجود ریسک نسبتا بالا، گروه‌های زبده‌ای را برای کمک به خاموش کردن این نفتکش و نجات خدمه آن اعزام کنیم، البته طرف چینی گفته اقدام‌هایی در این زمینه انجام داده‌اند و قرار است تا فردا شرکت آتش‌نشانی کشتیرانی ژاپن به محل حادثه برسد.

طبق گفته برخی از مسئولان در قراردادهای فوب (FOB) تحویل کالا در عرشه کشتی در مبدا است. فروشنده وقتی کالا را از روی نرده کشتی عبور داد ریسک خود را خاتمه داده است. هزینه حمل و بیمه با خریدار است. امضای قرارداد حمل از بندر تحویل و بیمه و بازرسی با خریدار است و حتی اذعان می‌کنند که کشتی کاملا بیمه بوده است. اما نباید از این نکته غافل شد که چرا مسایل ایمنی و HSE در این گونه مسائل رعایت نمی‌شود. آیا بهتر نبود در این زمینه دولت اعتبار ویژه ای در تنظیم برنامه ریزی بودجه اختصاص دهد.

اما در کنار این عوامل نباید از این نکته غافل ماند که نیروی انسانی باتجربه بالاترین رتبه در بین سرمایه‌گذاری دارد و باید به فکر نجات این سرمایه ملی بود. مسئولان حوزه بازرگانی باید این موضوع را در دستور کار خود قرار بدهند همیشه نباید به فکر تجارت و سرمایه‌گذاری بود چرا که با گذشت هفت روز از حادثه نفتکش ایرانی و خانواده دریانوردان ایرانی، کارکنان شرکت ملی نفتکش ایران و دهها تن از فعالان عرصه دریانوردی با راه اندازی پویشی، در اعتراض به عملکرد ضعیف چینی ها در اطفای حریق نفتکش ایرانی، خواستار رسیدگی مجامع بین المللی به نقض حقوق بشر و نادیده گرفتن کنوانسیون (اس.ای.ار 1979) توسط کشور چین شدند.

همچنین انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران با ارسال نامه ای به سفیر جمهوری خلق چین در ایران خواستار اقدام فوری و جلوگیری از نتایج فاجعه آمیز در مهار آتش سوزی نفتکش ایرانی حادثه دیده در آب های چین شد.

می توان گفت با گذشت هفت روز از سانحه آتش سوزی کشتی ایرانی «سانچی» در آبهای دریای چین، انجام عملیات اطفای حریق این نفتکش با ذکر بهانه هایی همچون شرایط آب و هوایی نامناسب، احتمال انفجار محموله های نفتکش، وزش باد، حفظ فاصله ایمن و... از روزی به روز بعد موکول می شود.

با توجه به مباحث ارائه شده در این گزارش منکر تلاش‌های مسئولان کشور نیستیم اما این سوال پیش ‌می‌آید که چرا طرف چینی تمایل و انگیزه زیادی برای ارائه خدمات به نفتکش ایرانی ندارد با وجود اینکه مسئولان رده بالای کشور اذعان می کنند که با مقامات چینی وارد مذاکره شده اند اما با وجود این سهل انگاری و کم کاری از سوی طرف چینی مدام شدت می گیرد. شاید مبحث اصلی به این موضوع برمی‌گردد که دیپلماسی سیاسی کشور ما در این گونه حوادث ضعیف باشد و لازم است تا مسئولان امر برای تقویت این موضوع در چنین موارد مشابهی اقدامی عاجل در سر بپرورانند.

گزارشگر: حبیبه رحیمیان

402

کد خبر: 895598

وب گردی

وب گردی