جدیدترین سناریو برای جنگ علیه غزه

یک تحلیلگر صهیونیست معتقد است هر عملیات نظامی که هدف آن از میان بردن توان نظامی حماس نباشد، عملیاتی است که ارزش خسارت های انسانی محتمل برای ارتش اسرائیل را ندارد و اصلا مفید نیست زیرا تنها عامل بازدارنده برای رهبران حماس، هدف قراردادن خود آنها و در مرحله بعد انهدام توان نظامی آنها است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری سما نیوز، تحلیلگران سیاسی و نظامی صهیونیست از طرح جدید اسرائیل برای حمله به غزه و از میان بردن توان نظامی حماس و تحویل آن به تشکیلات خودگردان خبر دادند.

در زمانی که اسرائیل سیاست کنترل خود در قبال وضعیت غزه را پیگیری کرده و توجه ویژه ای به جبهه شمالی خود دارد، نسبت به بازگشت تسلط نظام سوریه بر مناطق مرزی و نفوذ روز افزون ایران در آن مناطق نگران است. همچنین وخامت اوضاع اقتصادی که منجر به بیکاری شدید و فقر رو به رشد اهالی این منطقه شده، نگرانی هایی را ایجاد کرده است. مشکلات موجود در زمینه برق، آب و خدمات پزشکی نیز از دیگر مسائلی است که بر این نگرانی ها افزوده است.

در راستای کاهش وخامت اوضاع یوفال شطاینتس وزیر انرژی رژیم صهیونیستی از تصمیم مقامات صهیونیست برای افزایش میزان برق نوار غزه که در 7 ماه گذشته کاهش یافته بود خبر داد.

همچنین اسرائیلی ها مسائلی چون افزایش ورود کالا به نوار غزه و کامیون های ورودی به این منطقه از گذرگاه کرم ابو سالم و اعطای مجوز برای انجام پروژه های زیربنایی با سرمایه گذاری کشورهای عربی را بررسی می کنند.

اهالی غزه که آرزوهای خود را به طرح آشتی ملی به عنوان راه نجات گره زده بودند بار دیگر به واسطه کندی روند انتقال صلاحیت ها به تشکیلات خودگردان دچار صدماتی شدند. در این چارچوب عاموس هرئیل تحلیلگر نظامی در روزنامه عبری زبان هاآرتص معتقد است دلایل این کندی و رخوت آن است که ابومازن به این اقناع رسیده که آشتی ملی برای وی فایده ای ندارد و در نتیجه تا زمانی که حماس سلاح خود را به تشکیلات خودگردان تحویل ندهد برای پیشرفت آشتی ملی و تحویل گرفتن مسئولیت ها عجله ای ندارد.

اما در همین زمان برخی صداها در اسرائیل خواستار پایان یافتن سیاست فعلی کنترل در قبال غزه و حمله نظامی گسترده به این منطقه و مختل کردن توان نظامی حماس شده اند.

در این زمینه مقاله موشه سنیه رئیس مرکز گفتگوهای استراتژیک در دانشکده نتانیا، افسر ارتش ذخیره رژیم صهیونیستی، وزیر و معاون مزیر امنیت سابق اسرائیل قابل توجه است، وی معتقد است تنها کسی که می تواند توان نظامی حماس را از بین ببرد ارتش اسرائیل است و این مساله به عملیات نظامی سخت و دنباله دار نیاز دارد. اما بر خلاف برخی پیش بینی های بدبینانه که احیاناً منتشر می شود چنین عملیات نظامی منجر به اشغال غزه نمی شود اما می تواند پایه های حماس در یک کیلومتری سدیروت و چند کیلومتری اشکلون را منهدم کند و زمینه را برای راه حلی سیاسی اقتصادی با مشارکت کشورهای عربی منطقه فراهم نماید.

این تحلیلگر صهیونیست همچنین معتقد است هر عملیات نظامی که هدف آن از میان بردن توان نظامی حماس نباشد، عملیاتی است که ارزش خسارت های انسانی محتمل برای ارتش اسرائیل را ندارد و اصلا مفید نیست زیرا تنها عامل بازدارنده برای رهبران حماس، هدف قراردادن خود آنها و در مرحله بعد انهدام توان نظامی آنها است.

پیشنهاد سنیه متضمن انهدام توان نظامی حماس و تحویل دادن مسئولیت غزه به تشکیلات خودگردان است. این پیشنهاد در دستور کار اسرائیل قرار دارد و آنچه که مانع اجرای آن می شود میزان خسارت های احتمالی به ارتش اسرائیل در صورت ورود به چنین ماجراجویی است.

کد خبر: 895640

وب گردی

وب گردی