دلایلی روشن برای آغاز انتفاضه مسلحانه در فلسطین

رای الیوم در گزارشی نوشت: انتفاضه مسلحانه در فلسطیت تمام معادلات را نه تنها در اراضی اشغالی بلکه در تمام منطقه بر هم خواهد زد و وقوع این مساله اگر نزدیک نباشد، بعید نیست، چرا که فلسطینی‌ها چیزی برای از دست دادن ندارند.

به گزارش ایسکانیوز، روزنامه عرب زبان رای الیوم در تحلیلی نوشت :کابینه های پیاپی اسرائیلی بیشتر از همه از بازگشت مبارزه مسلحانه و پناه بردن فلسطینی‌ها به سلاح برای مقاومت بر ضد اشغالگران و تکرار انتفاضه مسلحانه‌ای می‌ترسند که سال 2000 میلادی در پاسخ به مذاکرات کمپ دیوید آغاز شد.

آیا می توان گفت عملیات ترور یک خاخام شهرک نشین هفته پیش در نزدیکی نابلس در کرانه باختری آیا نشانه احتمال بازگشت مقاومت مسلحانه ضد اشغالگران اسرائیلی است؟

چه بسا از شدت انتفاضه در کرانه باختری و نوار غزه طی روزهای گذشته کمی کاسته شده باشد، ولی کشته شدن خاخام رزئیل شیفاح به ضرب گلوله در خودروی خود در مقابل شهرک حافات جلعاد واقع در نزدیکی شهر نابلس(در کرانه باختری)، و عدم بازداشت عاملان مرگ وی یک تحول مهم به شمار آید که ممکن است مقدمه‌ای برای بازگشت مقاومت مسلحانه بر ضد اشغالگران و شهرک‌نشینان باشد.

آنچه سبب می‌شود تا ما چنین فرضیه‌ای را ترجیح دهیم، جشن و شادمانی و استقبال بی‌سابقه‌ در محافل مقاومتی مانند حماس و جهاد اسلامی در پی این عملیات است، حتی جنبش حماس علنا این عملیات را تبریک گفته و آن را قهرمانانه توصیف کرده است، اما «گردان‌های قسام» شاخه نظامی حماس فراتر از این ها واکنش نشان داد به طوری که سخنگوی آن گفت عملیات نابلس اولین واکنش عملی با آتش(مبارزه مسلحانه) است تا به سران دشمن و حامیانشان این نکته را یادآوری کند که آنچه از آن می‌ترسید به سرتان می‌آید و یحیی عیاش و محمود ابوالهنود خنجری در پشت شما باقی خواهند ماند. عیاش و ابوالهنود دو نفر از فرماندهان نظامی مقاومت بودند که اسرائیل آنها را ترور و شهید کرده بود.

از سمت دیگر هیچ طرف و جریان فلسطینی مسئولیت این عملیات را به عهده نگرفته است که بر ابهام این وضعیت افزوده است، ولی نشانه‌ها و علائم متعدد تاکید می‌کند که بیشتر گروه‌های فلسطینی از جمله جنبش‌های فتح و جبهه مردمی ممکن است در پس این عملیات باشند و چه بسا حملات مشابه دیگری در آینده در سایه فضای متشنجی که اراضی اشغالی از زمان صدور تصمیم آمریکا مبنی بر انتقال سفارت این کشور به قدس اشغالی شاهد آن است، رخ دهد.

به این موارد می توان این سه تحول مهم را نیز افزود که همگی در همین راستا قرار دارد:

اول : ایجاد تغییر محوری و اساسی در نگرش کلی فلسطینی به سمت و سوی بازگشت به مقاومت مسلحانه در سایه موضع آمریکا که خواهان جلوگیری از شکل گیری هر دولت مستقل فلسطینی و تثبیت قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اسرائیل است که البته برخی دولت‌های عربی با این موضع آمریکا همدست و همگام هستند.

دوم : طرح مساله «معامله قرن» برای پایان دادن به مساله فلسطین و حل نمودن کلیه پرونده ها به نفع رژیم صهیونیستی.

سوم : برگزاری نشست مجلس مرکزی فلسطین در رام الله در چهاردهم ژانویه جاری با حضور نمایندگان جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی و وجود رویکردی مبنی بر اعلام تصمیمات مهم و حساس و سرنوشت ساز از جمله پس گرفتن موضوع به رسمیت شناختن دولت اشغالگر و لغو هماهنگی امنیتی با اشغالگران و خروج از توافقات اسلو.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده است که کمک‌های مالی به تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله را قطع خواهد کرد که معنای این تهدید، اعلان جنگ و شعله‌ور کردن فتیله عملیات مسلحانه درکرانه باختری است و چه بسا عملیات نابلس(هلاکت خاخام صهیونیست) روشن ترین پیام هشدار به واشنگتن در این چارچوب باشد.

شعله ور شدن آتش انتفاضه مسلحانه تمام معادلات را نه تنها در اراضی اشغالی بلکه در تمام منطقه بر هم خواهد زد و وقوع این مساله اگر نزدیک نباشد، بعید نیست، چرا که فلسطینی‌ها چیزی برای از دست دادن ندارند.

پس به نظر می‌رسد لحظه انقلاب (علیه رژیم صهیونیستی) نزدیک شده است، روزهای آینده این مساله را نشان خواهد داد.

کد خبر: 895641

وب گردی

وب گردی