دلیل زلزله‌های پی در پی سومار چیست؟/ شاید از یک زلزله ۷ ریشتری ویرانگر جستیم!

 استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی معتقد است وقوع زلزله‌های پی در پی در منطقه سومار در جنوب ازگله که متوسط با بزرگایی ۵ و تا ۵.۶ ریشتر داشته اند، می‌تواند یک خوش‌شانسی برای آن منطقه باشد؛ شاید زلزله‌ای به بزرگی زلزله ۷.۳ ریشتری آبان ۹۶ اتفاق نیفتد.

به گزارش ایسکانیوز از ساعت ۱۰ صبح امروز که زلزله ای به قدرت ۵.۶ ریشتر در منطقه سومار در کرمانشاه به وقوع پیوسته است، تاکنون بیش از ۵۰ پس‌لرزه در این منطقه ثبت شده. فقط ۵ مورد آن در کمتر از دو ساعت و با بزرگای بیش از ۵ ریشتر بود.

اما چرا در سومار، هر حوالی همان منطقه‌ای که زلزله ۷.۳ ریشتری ازگله ثبت شد و حدود ۶۰۰ کشته برجا گذاشت، این زلزله‌های مداوم احساس می‌شود؟دکتر مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله دراین باره به خبرآنلاین می‌گوید: زلزله ۵.۶ ریشتری منطقه سومار در ساعت ۹:۵۹ صبح امروز به وقوع پیوست. در منطقه ای در جنوب منطقه زلزله زده ازگله که ۲۱ آبان ۹۶، زلزله ۷.۳ ریشتری را تجربه کرد. در پی زلزله صبح امروز، گروهی از زمین لرزه ها اتفاق افتاد. ساز و کار این زمین لرزه‌ها فشاری است و عمقی که فعلا ارائه کرده‌اند (عمق ۱۵ تا ۱۹ کیلومتر) نشان می‌دهد این زلزله‌ها در پی سنگ اتفاق می افتد.

به گفته او با توجه و ساز و کار زلزله‌های صبح امروز و سنجش های مقدماتی، به نظر می آید زلزله در صفحه‌ای با شکستگی دیگری است: به نظر می‌رسد صفحه‌ای که در آن زلزله‌های امروز اتفاق افتاده است، همان صفحه زلزله ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان ازگه نیست. هرچند ممکن است مرتبط با زون شکستگی ۲۱ ابان باشد. ولی احتمال زیادی وجود دارد این زون به وسیله زون زلزله ۲۱ آبان تحریک شده باشد. شاید اثر دومینویی زلزله‌ها که درباره‌اش حرف می زنیم، اتفاق افتاده باشد.

زارع همچنین معتقد است اگر این زلزله‌ها به طور یکجا اتفاق می‌افتاد، حدود ۶.۹ تا ۷ ریشتر قدرت داشت: شانس خوب این است که ۵ زلزله به بزرگای بیش از ۵ ریشتر در فاصله کمتر از دوساعت اتفاق افتاده است. اینها زلزله های متوسطی هستند و اگر در یک زلزله منفرد اتفاق افتاد، شاید باید انتظار یک زلزله تا حد ۶.۹ یا ۷ ریشتر را داشته باشیم. بنابراین می توانیم بگوییم از این نظر چه بسا اتفاق نسبتا مثبتی بوده؛ درواقع خوشه زلزله‌های امروز در سومار، رخدادی است که در پی زلزله ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان ازگله اتفاق افتاده و به نوعی توسط آن زلزله، تحریک شده است، اما شانس خوبی بوده که انرژی با چند زلزله به بزرگای ۵ و کمتر از ۶ خالی شده است.

استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی درادامه گفت: از نظر گسل هم باید گفت این زلزله‌ها در قطعه‌ای از پهنه گسله‌ خمیدگی جبهه کوهستان زاگرس به وقوع پیوسته و بخشی از انتهای جنوب زون گسله ازگله، در داخل همان صفحه یا قطعه مجاور ان، دچار خوشه زمین لرزه ها شده است. اگر این زمین لرزه‌ها در خود همان صفحه زلزله ازگله به وقوع پیوسته باشد، باید احتمال پس‌لرزه زلزلزه ۷.۳ ریشتری را بدهیم. اما اگر شکستگی دیگری باشد که باید بگوییم یک قطعه گسله دیگری فعال شده باشد است.

او درباره لرزش‌های پی در پی سومار هم گفت؛ زلزله‌های خوشه‌ای در منطقه زاگرس انتظار می رود و چیز عجیبی نیست. چون مرز خمیدگی جبهه کوهستان است و در این بخش لرزه ها به صورت خوشه یا مجموعه زمین لرزه نشان داده می‌شود.

زارع همچنین پاسخ برخی شائبه‌ها درباره طبیعی نبودن زلزله ازگله که هنوز هم شنیده می‌شود گفت: از نظر عمق این زمین لرزه می‌توان گفت با این ساز و کار تایید دیگری است که نشان می دهد زلزله های آن منطقه طبیعی بوده است. اینها عملا نشان دهنده یک اتفاق کاملا طبیعی است که در منطقه غرب کرمانشاه افتاده است و شکی که یک عده ایجاد می کردند، باید کنار برود و بی معنی است.

700

کد خبر: 895826

وب گردی

وب گردی