تشکری هاشمی: شهرداری تهران نمی‌تواند به تنهایی درباره طرح جدید ترافیک تصمیم بگیرد

یک کارشناس ترافیک بر لزوم توجه به الزامات و پیش نیازهای اجرای طرح ترافیک جدید در پایتخت تاکید کرد و گفت: شهرداری تهران نمی‌تواند به تنهایی درباره طرح جدید ترافیک تصمیم بگیرد و آن را اجرایی کند.

به گزارش ایسکانیوز سید جعفر تشکری هاشمی، با اشاره به طرح جدید ترافیکی پایتخت افزود: طرح ترافیک در دهه 50 با دو هدف عمده یعنی کاهش آلودگی هوا در هسته مرکزی شهر و کنترل جریان ترافیک و حجم ورودی خودروها به هسته مرکزی شهر که با توجه به قرار گرفتن مراکز تجاری و اداری در این منطقه افزایش یافته بود، اجرایی شد.

وی با بیان اینکه طرح ترافیک از سال 58 -59 اجرایی شد و طی سال‌ها تغییر نکرده است، گفت: طبیعی است که با توجه به اقتضائات روز، طرح‌ها باید به روزرسانی شود و نمی‌توان نسخه 30 ساله‌ای را برای همه زمان‌ها و شرایط اجرایی کرد.

این کارشناس ترافیکی با بیان اینکه در اواخر مدیریت شهری قبلی طرحی به نام LEZ مطرح شد که در این طرح شهر به سه رینگ اصلی تبدیل و موضوع معاینه پاک و محدودیت تردد بر مبنای آلودگی خودروها مطرح شد، گفت: کاهش آلودگی هوا با رویکرد زیست محیطی سبب شد که طرح LEZ مطرح و به تصویب شورای عالی ترافیک نیز برسد و حتی مراحلی از این طرح نیز اجرایی شد.

معاون اسبق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه طرح LEZ نسخه علمی و کارشناسی شده‌ای بود که بر مبنای برنامه ریزی دقیقی طراحی شد، تصریح کرد: طرح جدید که بر اساس نظام صدور مجوز روزانه و ساعتی است نیازمند الزامات و پیش نیازهایی است که اگر این الزامات در نظر گرفته نشود می‌تواند زمینه ساز بروز مشکلاتی باشد.

ثبت ورود و خروج خودروها و اندازه گیری حجم ورود در این طرح بسیار مهم است

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین الزامات اجرای این طرح در حوزه سخت افزاری و تکمیل تجهیزات است، گفت: ثبت ورود و خروج خودروها و اندازه گیری حجم ورود در این طرح بسیار مهم است چرا که اگر این طرح بر پایه میزان پولی که افراد پرداخت می‌کنند باشد قطعا با حجم زیادی از خودروهایی مواجه هستیم که قصد ورود به محدوده را دارند و دیگر ترافیک این محدوده قابل تحمل نخواهد بود.

اخذ مجوز قانونی و هماهنگی‌های بین بخشی شرط موفقیت طرح جدید ترافیک

شهرداری نمی‌تواند به تنهایی درباره طرح جدید ترافیک تصمیم بگیرد و آن را اجرایی کند

تشکری هاشمی با بیان اینکه تکمیل تجهیزات کنترلی اولین گام در اجرای این طرح است، ادامه داد: اخذ مجوز قانونی و هماهنگی‌های بین بخشی در موفقیت این طرح نقش بسزایی دارد و شهرداری باید با شورای شهر، وزارت کشور، شورای عالی ترافیک، شورای ترافیک تهران و به خصوص با پلیس راهور که مجری این طرح است هماهنگ باشد و حتی در یک گام فراتر باید با وزارتخانه‌ها و ... که در محدوده طرح هستند هماهنگی کند و این نیست که شهرداری به تنهایی تصمیم بگیرد و آن را اجرایی کند.

این کارشناس ترافیکی با اشاره به لزوم ارائه آموزش‌های مرتبط به مردم گفت: در حوزه پیوست اجتماعی این طرح باید با مردم صحبت شود تا مردم ابعاد مختلف این طرح را بشناسند و بتوانند همراهی مناسبی داشته باشند.

لزوم طراحی پکیجی از شیوه‌های مختلف در طرح جدید ترافیک

وی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم به همه افراد بگوییم که در چه ساعتی وارد و چه ساعتی خارج شوند، اظهار کرد: باید پکیجی از شیوه‌های مختلف طراحی شود تا مردم بر اساس برنامه زندگی‌شان از یکی از روش‌ها و شیوه‌ها استفاده کنند و زندگی‌شان دچار اختلال نشود. همچنین باید برای اقشار خاص نهادها و افرادی که به اقتضای شغلشان به صورت روزانه و ساعتی در این محدوده «آمد و شد» می‌کنند، تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود و سبد ترکیبی ایجاد کنند تا هر فردی به اقتضای شرایطش یک روش و شیوه در طرح جدید ترافیکی را انتخاب کند و مدل طرح ترافیک برای مردم بهینه سازی شود.

هزینه اجرای طرح جدید ترافیک نباید فشار بیشتری بر روی مردم وارد کند

وی با بیان اینکه با همه تفاسیر هزینه اجرای طرح نباید فشار بیشتری بر روی مردم وارد کند، گفت: مبالغی که در طرح ترافیک جدید در نظر گرفته می‌شود باید با سطح زندگی متوسط عامه مردم هماهنگ باشد تا توازن منطقی در پرداخت‌ها ایجاد شود.

لحاظ شرایط میانه‌ برای همه مشاغل در ورود به محدوده طرح ترافیک

تشکری هاشمی با بیان اینکه بعضی از مشاغل الزاما در تمام هفته باید در محدوده طرح ترافیک وارد و یا تردد کنند، گفت: مگر می‌شود به پزشکی که بیمارستانش در داخل محدوده طرح ترافیک است و یا کارمندی که در داخل محدوده است بگوییم نیایید؟ و نباید مدل صفر یا یک بگذاریم که یا هیچ کس نیاید یا همه بیایند و باید شرایط میانه‌ای برای همه مشاغل در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه تعیین تعداد خودروهای مجاز در شورای ترافیک تهران بر اساس یک کار علمی و کارشناسی و مبتنی بر مدل سازی علمی است، افزود: اینکه بگوییم تنها 80 هزار یا 100 هزار خودرو می‌توانند به محدوده طرح جدید ترافیکی وارد شوند باید بر اساس مدل‌های علمی باشد و نمی‌توان در یک گفت‌وگو یا در جلسه‌ای این عدد را اعلام کنیم بلکه باید مبتنی بر مدل کارشناسی با استفاده از ابزارهای مدل سازی باشد.

این کارشناس ترافیکی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند که در طرح ترافیک فعلی عدالت رعایت نشده است، گفت: اگر دلیل تغییر طرح این است ضرورتی ندارد که طرح تغییر کند. چرا که هم تعیین تعداد ورود خودروها به محدوده و هم فروش طرح در اختیار شهرداری است و می‌توانستند ظرفیت‌ها را تغییر دهند.

تعریف سبد نحوه توزیع در طرح جدید ترافیک

پیگیری جدی طرح LEZ، برای کنترل مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا

وی با بیان اینکه نباید یادمان برود که ما برای کنترل آلودگی هوا و ترافیک، طرح ترافیک را اجرایی کرده‌ایم، تصریح کرد: برای کنترل مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا طرح LEZ، می‌تواند با جدیت دنبال شود و در مورد نحوه ورود به طرح ترافیک نیز فارغ از اینکه چند خودرو می‌توانند وارد شوند، باید سبد نحوه توزیع داشته باشند تا افراد به اقتضای شغلشان و شرایط 52 درصد مردم تهران اقتصادی از این سبد و یا پکیج ترافیکی نوع طرح مورد نیاز خود را انتخاب کنند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه اگر تعداد ورود خودروها به محدوده کنترل نشود با مشکلات جدی روبرو خواهیم شد و ترافیک در این منطقه به شدت افزایش می‌یابد، گفت: باید پیش نیازهای اجرای این طرح آماده باشد تا بتوانیم طرح موفقی داشته باشیم. هر چند که به نظر می‌رسد هنوز الزامات و پیش نیازهای اجرای این طرح آماده نیست.

700

کد خبر: 895971

وب گردی

وب گردی