صفاتیان : در اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر موفق نبودیم

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: متاسفانه از زمانی که رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر کشور مطرح شده تاکنون اقدام خاصی برای این موضوع در کشور انجام نشده است.

به گزارش ایسکانیوز سعید صفاتیان گفت: این در حالی است که قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر از تبدیل اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر به الگویی جهانی اطلاع داده است که باید گفت باید ابتدا اثرات اجتماعی شدن را در کشور خودمان ببینیم بعد آن را به عنوان الگویی در جهان ببینیم.
وی تصریح کرد: وزیر کشور به عنوان دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در اقدامی مطلوب؛ موضوع اجتماعی شدن اعتیاد را مطرح کردند که همه با این تئوری یا استراتژی موافق هستیم اما در پنج سال گذشته کدام برنامه در راستای اجتماعی شدن بود که قبلا نبوده است؟ چه برنامه جدیدی برای اجتماعی شدن تدوین کرده ایم آیا این برنامه ارزیابی شده است؟
صفاتیان ادامه داد: برای اجتماعی کردن موضوع اعتیاد و مبارزه با موادمخدر فقط در بعد برگزاری سمینار و همایش اقدامات انجام شده و هنوز ستاد مبارزه با موادمخدر در حوزه اجتماعی کردن کار اساسی انجام نداده است.
وی با بیان اینکه برای اجتماعی شدن این موضوع باید همه متولیان امر را درگیر کرد، اظهار داشت: همچنین باید سازمان های مردم نهاد را برای مبارزه با اعتیاد و موضوع موادمخدر وارد عمل کرد، اما هیچ نمونه ای از این اقدامات دیده نمی شود.
این کارشناس اعتیاد اضافه کرد: اگر بحث توانمندسازی یا الگوسازی برای مبارزه با موادمخدر تاکنون اقداماتی انجام شده است از سال 81 روی آن کار شده است و اداره کلی به این نام در آن زمان تشکیل شده بود.
وی اظهار داشت: در حوزه اجتماعی کردن نتوانستیم موفق باشیم که بگوییم یک برند جهانی هستیم و کدام کشور برای اجتماعی شدن سراغ ایران آمده که الگوی ما را بگیرد.
صفاتیان ادامه داد: همچنین از سال 81 اقدامات جدی برای حوزه پیشگیری، درمان و مقابله انجام شده است و اینها همه می تواند در اجتماعی شدن موضوع اعتیاد و موادمخدر تاثیرگذار باشد اما متاسفانه در سال های اخیر برنامه های اصولی برای رویکرد اجتماعی به جزء برگزاری نشست ها و همایش ها دیده نشده است.
وی بحث حمایت های اجتماعی از معتادان را از دیگر برنامه هایی عنوان کرد که می تواند در اجتماعی شدن این موضوع تاثیرگذار باشد که کمیته امداد بهزیستی در اداره کل درمان و حمایت های اجتماعی زیر نظر دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در حدود 15 سال پیش عضو بودند و صیانت از خانواده های معتادان و خود افراد معتاد را به عهده داشتند و در واقع موضوع صیانت به پنج سال گذشته مربوط نمی شود.
وی همچنین حرفه آموزی معتادان با همکاری سازمان فنی حرفه ای و بیمه معتادان که در سال 89 به تصویب رسید را از دیگر برنامه ها جهت اجتماعی شدن این موضوع بیان کرد و گفت: اغلب این طرح ها در گذشته انجام شده است.
صفاتیان ادامه داد: هرآنچه درباره تعریف از اعتیاد و معتاد وجود دارد مربوط به سیاست های مصوب سال 86 در مجمع تشخیص و ابلاغ آن از سوی مقام معظم رهبری است و حتی برنامه های امروز در سطح بین المللی برنامه های آن سال هاست و اکنون برنامه جدیدی نداریم که بخواهیم به دنیا ارائه دهیم.
رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در حوزه اعتیاد و معتاد چه تعریف جدیدی داریم اگر معتاد بیمار بوده در قانون اصلاح شده و برنامه های جدید ملی و تاثیرگذار در این چند سال نداشتیم.
وی تصریح کرد: اگر به رویکرد اجتماعی شدن موادمخدر توجه نشود و مردم و سازمان های مردم نهاد را به مشارکت در امر مبارزه با موادمخدر وارد نکنیم، نمی توان در کاهش آمار معتادان و اثرات آن در جامعه اقدامی اساسی انجام داد.
صفاتیان اضافه کرد: اکنون موضوع موادمخدر و اعتیاد در جامعه به حدی نارضایتی مردم و مسئولان را افزایش داده است که مقام معظم رهبری و مسئولان رده بالای کشوری نیز به این موضوع ورود کرده اند پس باید با اجتماعی شدن این موضوع نگذاریم تعداد معتادان رشد یابد.
براساس جدیدترین شیوع شناسی در افراد 15 تا 65 ساله، دو میلیون و 808 هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد.

کد خبر: 896030

وب گردی

وب گردی