مرکاپتان چیست؟

مرکاپتان ها نوعی از سولفیدهای آلی هستند که بطور گسترده ای در محصولات نفت و گاز وجود دارند و اغلب موجب کاهش کیفیت محصول نهایی آن‌ها می شوند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مرکاپتان ها نوعی از سولفیدهای آلی هستند که به‌طور گسترده ای در محصولات نفتی وجود دارند و اغلب موجب کاهش کیفیت محصول نهایی آن‌ها می شوند. به همین دلیل حذف ترکیبات سولفوره از هیدروکربن های نفتی که در صنایع نفت و گاز به عملیات شیرین سازی مشهور است، به ضرورتی اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.

عرصه و عیان چیست؟

بنابراین فرآیندهایی به منظور جداسازی ترکیبات حاوی سولفور (هیدروژن سولفید DMD/DMC شیرین سازی چون فرآیندهای مراکس و مرکاپتان های سبک) با استفاده از عملیات شستشو با محلول سدیم هیدروکسید، کاتالیست آلی – فلزی و تزریق اکسیژن طراحی شده اند. در این فرآیندها مرکاپتان ها به دی سولفیدها تبدیل می شوند.

به عبارتی دیگر در شیمی آلی تیول ترکیبی است که دارای یک گروه عاملی به شکل(-SH) باشد. پیشتر به تیول‌ها مرکاپتان نیز می‌گفته‌اند. این نام گذاری به علت شباهت خواص آنها با ترکیبات جیوه است.

وجود ترکیبات گوگردی و مرکاپتان‌ها در برش های نفتی موجب آلودگی محیط زیست و در خطوط انتقال و مخازن نگهداری، باعث خوردگی می شود. بنابراین لازم است تا مقدار گوگرد و مرکاپتان ها در برش های نفتی تا حد استانداردهای بین المللی، کاهش یابد. بدین منظور فرآیند DMD جهت مرکاپتان زدایی بسط یافته است که با این روش امکان مرکاپتان زدایی از برشهای مختلف نفتی و حتی نفت خام به عنوان خوراک ورودی مسیر است.

همچنین غالبا عامل اصلی بوی نامطبوع در هیدروکربورها، ترکیبات گوگردی هستند و به صورت شاخص می توان مرکاپتان ها را نام برد.

می‌توان گفت هم‌اکنون واحد مرکاپتان زدایی فازهای ۴ و ۵ میدان گازی پارس جنوبی در حال نصب شده است که هدف از طراحی آن فرایند مرکاپتان زدایی برای ال.پی.جی حذف کامل H۲S و نیز کاهش میزان متیل و اتیل مرکاپتان موجود در خوراک به مقدار کمتر از پنج پی.پی.ام است.

دانش فنی فرایند و ساخت کاتالیست های مورد نیاز برای مرکاپتان زدایی از ال.پی.جی به طور کامل در پژوهشکده توسعه فناوری های پالایشی بومی شده و از این فناوری می توان در تمام پالایشگاه های نفت، گاز و پتروشیمی ها استفاده کرد.
 

402

کد خبر: 896053

وب گردی

وب گردی