اولویت تدریس در مدارس صیانت از فرهنگ ملی و زبان فارسی است

تدریس و آموزش زبان انگلیسی که یک زبان بین المللی محسوب می شود و در نظام آموزشی بیشتر کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته تعریف شده و این کشورها بویژه کشورهای توسعه یافته با یک رویکرد علمی ، برنامه ریزی شده و استاندارد ، سعی بر آن داشته و دارند که در قدم اول زبان ، تاریخ و فرهنگ ملی کشور خود و در قدم بعدی زبان انگلیسی را به کودکان خود آموزش بدهند.در کشور ما هم به دلیل داشتن فرهنگ و تمدن با سابقه، پرداختن به زیان و فرهنگ اسلامی از اهمیت بالاتری برخوردار است و فراگیری و آموزش زبان انگلیسی در اولویت های بعدی قرار می گیرد.

حسین طالبی – ایسکانیوز :کشورهای ژاپن و روسیه که یکی در شرق آسیا و دیگری در آسیا شمالی و اروپا خاوری واقع شده اند ، از سیستم سنتی آموزشی کشور خود پیروی می کنند.سیستم آموزش در روسیه متشکل از آموزش ابتدایی اجباری و آموزش عالی است.نظام آموزشی در این کشور به موضوعات درسی مانند ادبیات ، زبان و تاریخ روسی تمرکز ویژه ای دارد ، البته در کنار تدریس این دروس به یادگیری زبان انگلیسی و دیگر مهارت فردی دانش آموزان تاکید و در ساعت های قانونی مدرسه زبان انگلیسی را به دانش آموزان آموزش می دهند.

ژاپن که دولتی محافظه کار ، ملی گرا و طرفدار گسترش کشور خود و افزایش استقلال نظامی است ، آموزش زبان انگلیسی به دانش آموزان را از پنجم ابتدایی آغاز کرده است و کسب نمره عالی در آزمون انگلیسی در آینده ، یکی از شروط پذیرش دانشجو در دانشگاه ژاپن خواهد بود.

محمد مهدی زاهدی اصل رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: براساس مقررات شورای عالی آموزش و پرورش ، آموزش زبان انگلیسی در مدارس ابتدایی ممنوع شده است ، بنابراین مدارس ابتدایی اجازه تدریس زبان انگلیسی را ندارند. تدریس زبان انگلیسی در ساعات فوق العاده در صورتی که لطمه یا خدشه ای به زبان فارسی و به حوزه آموزش وارد نکند، اشکال ندارد. وی ادامه داد :اگر مسئولان آموزش و پرورش یا مدارس بخواهند در وقت قانونی مدرسه ، اجازه به تدریس زبان انگلیسی بدهند ،باعث لطمه خوردن دانش آموزان از لحاظ آموزشی - فرهنگی می شود.

زاهدی اصل گفت : مسئولان مدارس موظف هستند که عرق ملی و اسلامی را در دانش اموزان پرورش بدهند، در واقع باید باورهای دینی ، مذهبی و ایرانی دانش آموزان تقویت شود و بعد از آنکه دانش آموز به بلوغ فکری رسید ، می تواند برای فراگیری زبان انگلیسی اقدام و این زبان را یاد بگیرد که هم برای خود و کشور بسیار مفید و ارزشمند است.

طرح ممنوعیت زبان انگلیسی طرح جدیدی محسوب نمیشود

مهدی بهلولی،کارشناس و معلم آموزش و پرورش دراین باره به خبرنگار ایسکانیوز گفت:مسئولان آموزش و پرورش به ویژه "مهدی نوید ادهم "،عضو شورای عالی آموزش و پرورش در گذشته ممنوعیت این طرح را اعلام و به استناد سند تحول بنیادین آموزش زبان انگلیسی را از لحاظ قانونی در مقاطع پیش دبستانی و دبستان ممنوع اعلام کرده بودند.

وی افزود: سند پیش نویس برنامه درسی ملی در سال 88 منتشر شد که بعدها این سند به نام سند تحول بنیادین تغییر کرده است.در این پیش نویس ذکر شده بود که بهترین زمان برای فراگیری زبان انگلیسی ، 3 سال دوم مقطع ابتدایی است ، در واقع از پایه چهارم دبستان بصورت اختیاری در مدارس ارائه شود که اجرای این طرح به دلیل لطمه و خدشه ای که به زبان و فرهنگ فارسی وارد می کند لغو و اجرا نشد.

این کارشناس آموزش و پرورش در پایان گفت : البته نظام آموزشی کشور در آینده می تواند با یک رویکرد علمی و استاندارد اقدام به آموزش زبان انگلیسی در مقطع ابتدایی نیز داشته باشد به نحوی که به زبان و فرهنگ فارسی دانش آموزان ایرانی ، که آیندگان این جامعه محسوب می شود لطمه ای وارد نشود.

706

کد خبر: 896114

وب گردی

وب گردی