قاچاق فرآورده‌های نفتی افزایش یافته است/ مخالف اصلی با رگولاتوری مشخص نیست

سخنگوی اعضای هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تاکید کرد: باید قوانین و مصوبات در کشور به گونه ای تصویب شود که جلوی فساد و تخلف را بگیرد، بنابراین از وضعیت فعلی راضی نیستیم چرا که قاچاق فرآورده‌های نفتی در کشور افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سیدحمید حسینی سخنگوی اعضای هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در نشست خبری با اشاره به اینکه تشکل های اقتصادی سه مسئولیت سنگین را برعهده دارند تا بتوانند مسیر توسعه را برای این بخش رقم بزنند، اظهار کرد: این اتحادیه ضمن توانمندسازی اعضا، جلسات و کمیسیون های مختلفی را در جهت شبکه‌سازی و بازارسازی و ارتباطات بین‌المللی برگزار می‌کند تا از این طریق صدای اعضای اتحادیه را به گوش مسئولان برساند.

او با تاکید براینکه اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت و گاز با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: به همین منظور همایشی را در جهت رسیدن به اهداف مورد نظر برگزار می‌کنیم و در این همایش دو پنل در راستای بحث نرم‌افزاری و حاکمیتی، بحث گولاتوری در صنعت نفت و نیز برپایی میزگرد تخصصی در زمینه بررسی چالش‌های این حوزه و ارائه راهکارهای اصولی برگزار می شود.

حسینی افزود: اگر یک نظام قانونمند در کشور حاکم باشد به طور یقین از تصمیمات غیرمنطقی و غیرکارشناسی جلوگیری می‌شود، متاسفانه طی سال‌های گذشته با تصمیمات غیراصولی مسئولان این بخش با موانع زیادی روبرو شده است، به عنوان مثال چند ماه گذشت مجلس ارائه 4میلیون تن قیر رایگان تصویب کرد در حالی که این موضوع درست نبود چرا که سبب از بین رفتن منابع عظیم ملی در کشور شد. بعد از اینکه متوجه شد که تصمیماتشان نادرست بوده این مصوبه را حذف کرد.

سخنگوی اعضای هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تاکید کرد: باید قوانین و مصوبات در کشور به گونه ای تصویب شود که جلوی فساد و تخلف را بگیرد، بنابراین از وضعیت فعلی راضی نیستیم چرا که قاچاق فرآورده‌های نفتی در کشور افزایش یافته است و این امر بیانگر این است که تصمیمات غلط سبب ایجاد مشکلات در کشور می‌شود.

او ادامه داد: از 12 میلیارد دلار صادرات فرآروده‌های نفتی حدود 8.5 میلیارد دلار متعلق به اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی ایران بوده است. به طوری‌که از سال 86 به بعد تاکنون نتوانستیم میزان صادرات را افزایش دهیم. به نظر می‌رسد تا پایان سال 96 میزان صادرات افزایش پیدا نکند.

حسینی در ادامه با اشاره به لزوم اجرای رگولاتوری، گفت: متوجه نشدیم چه کسی در کشور اجازه نمی‌دهد، بحث رگولاتوری اجرا شود. شورای رقابت در این زمینه تکلیف قانونی داشت که تصویب شد و به هیات دولت فرستاد، اما هیات دولت مخالفت کرد. مشخص نیست چه کسی باید در این زمینه پاسخگو باشد.

او ادامه داد: اگر می‌خواهیم حضور سرمایه‌ گذار در کشور فراهم شود، باید نرم‌افزار فراهم کنیم. مردم ۱۰۰۰ میلیارد پول در بانک می‌گذارند، اما حاضر نیستند در بخش صنعت سرمایه‌ گذاری کنند.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ضمن انتقاد از وضعیت صادرات فرآورده‌های نفتی، اظهار کرد: شرکت نفت، خود را از بازار عراق و افغانستان محروم کرده است.

402

کد خبر: 896335

وب گردی

وب گردی