افزایش5 درصدی مرگ و میر بر اثر استفاده نادرست از وسایل گرمایشی نسبت به سال گذشته

عضو شورای سیاستگذاری انجمن جامعه ایمن کشور با بیان اینکه افزایش آمار مرگ و میر بر اثر استفاده نادرست از وسایل گرمایشی، امسال نسبت به سال گذشته 5 درصد بوده است، گفت: آمار تلفات در سال گذشته 975 نفر بود که امسال  به 1024 نفر رسیده است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر جواد نوفرستی، عضو شورای سیاستگذاری انجمن جامعه ایمن کشور در گفت و گو با برنامه «نیم نگاه»شبکه رادیویی سلامت در خصوص تشکیل کارگروه پیشگیری از مرگ های خاموش گفت: سالانه در آبان ماه، همان موقع که وسایل گرمایشی بدون توجه به دودکش ها راه اندازی می شوند اولین پیک مرگ های خاموش از راه می رسند و جان یک درصد از مردم را می گیرند . در سال 9٦ با رکوردی از حوادث روبرو بوده ایم که در آن، ١٠٢٤نفر فوت کرده اند و به صورت آمار رسمی پزشکی قانونی اعلام شده است.
وی با بیان اینکه افزایش آمار مرگ و میر بر اثر استفاده نادرست از وسایل گرمایشی، امسال نسبت به سال گذشته 5 درصد بوده است، ادامه داد: آمار تلفات در سال گذشته 975 نفر بود که امسال به 1024 نفر رسیده و بسیار تکان دهنده است. در ماه دی امسال، میانگین روزی ٩نفر فوتی داشته ایم. ما می توانیم از ١٠٠درصد این تلفات جلوگیری کنیم؛ ولی به سبب برخی کوتاهی ها ، این اتفاقات هنوز در حال وقوع است.

وی در ادامه با بیان اینکه از سال 97 کارگروه پیشگیری از مرگ های خاموش، کار خود را آغاز می کند و کشوری می شود، افزود: سیاست های این کارگروه، براساس مدل جامعه ایمن است که در آن همه سازمان ها از جمله شرکت ملی گاز ایران و آتش نشانی و نظام مهندسی و سازمان های مرتبط را به مشارکت طلبیده ایم. در آسیب شناسی صورت گرفته، تحلیل ها بهتر شده است. بیش از ٢٠٠سمینار در کل کشور برگزار کرده و برای آگاهی بخشی گسترده، از صداوسیما نیز کمک گرفته ایم .
عضو شورای سیاستگذاری انجمن جامعه ایمن کشور، در ادامه بیان کرد: برای گسترش ایمنی در کشور، متولی متمرکز نداریم و ضعف قانونی داریم. برخی کشورها وزارت ایمنی دارند. انتظار داریم سازمان های مسئول، با جدیت کار کنند.
وی با تاکید بر اینکه بالای ٧٦درصد حوادث به ناایمن بودن دودکش ها برمی گردد، ادامه داد: زیرا دودکش ها را بررسی نمی کنیم. موردی از این تلفات در استان فارس اتفاق افتاد. مراسم ازدواج و تدفین در سه روز برگزار شد و زوج در شب اول زندگی مشترکشان فوت کردند. بحث ناآگاهی را خیلی جدی بگیریم. گاز گرفتی از سوراخ پریز برق هم داشته ایم.
نوفرستی، با بیان اینکه آمار گازگرفتی ٨٠٠٠٠ نفر در سال است، گفت: این آمار تلفات، فقط بر اثر نشت گازشهری نیست. مثلا در سال گذشته ٢٥٦نفر بر اثر نشت گاز طبیعی فوت کرده اند. احتراق ناقص یا بدسوزی هر سوخت فسیلی ممکن است باعث گازگرفتگی شود. ١٣درصد عدم تهویه هوا باعث گازگرفتی شده است .
وی با بیان اینکه برخی سازمان ها مسئول هستند و باید با جدیت وظایف خود را انجام دهند، تصریح کرد: حدود ١٢تا١٥مسئول و سازمان مستقیم وجود دارد از جمله آن ها مدیریت بحران و نظام مهندسی و اتحادیه تولیدکنندگان و ...؛ قرار است در جلسه ای از نماینده دادستانی کشور و معاونت پیشگیری از وقوع جرم و رسانه ها بخواهیم دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را بگویند و اقدامات خود را اعلام کنند.
عضو شورای سیاستگذاری انجمن جامعه ایمن کشور در پایان توصیه کرد: دودکش ها را هر هفته بررسی کنید. حتما یک ورودی برای هوای تازه در خانه بگذارید . اگر حس خفگی و گازگرفتگی داشتید اول در و پنجره را بازکنید سپس با شماره اورژانس تماس بگیرید.

701

کد خبر: 896348

وب گردی

وب گردی