صنعت روغن متولی ندارد/ صادرات قیر کاهش یافت

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه صنعت روغن و بازیافت پسماند این به دلیل نبود متولی با چالش‌های زیادی روبرو است گفت: در صورت حمایت دولت و تعیین متولی برای این صنعت می‌توان علاوه برتوسعه صادرات زمینه برای اشتغالزایی فراهم می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حسین منیری عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران در نشست خبری با بیان اینکه بیش از 40 سال در صنعت روغن و تصفیه آن به نوعی روغن کارکرده فعالیت می‌کنیم، اظهار کرد: در کشور حدود یک میلیون و 200 هزار تن انواع روغن و فرآورده آن تولید می شود که این میزان بیش از 200 هزارتن به خارج صادر می‌شود و مابقی در داخل کشور به مصرف می‌رسد.

او با تاکید براینکه این صنعت متولی ندارد، گفت: اگر این صنعت متولی داشت به طور یقین می‌توانستیم بازار این محصول مدیریت کنیم چرا که رهاسازی پسماند روغن سبب نابودی محیط زیست در کشور می‌شود.

منیری افزود: در تمام دنیا برای این صنعت سرمایه‌گذاری می‌کنند حتی این صنعت از پرداخت مالیات معاف است، در حالیکه در کشور ما از این صنعت حمایت نمی‌شود.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران افزود: طی سال‌های گذشته به دلیل وجود تحریم‌ها و موانع نتوانستیم تکنولوژی و دانش در این صنعت را به روزرسانی کنیم، بایستی در این زمینه تدابیری اندیشیده شود.

او خاطرنشان کرد: در صورت حمایت دولت و تعیین متولی برای این صنعت می‌توان علاوه برتوسعه صادرات زمینه برای اشتغالزایی فراهم می‌شود. همچنین با افزایش صادرات میلیاردها دلار ارز را وارد چرخه تولید و اقتصاد کشور کرد.

در ادامه سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی تأکید کرد: ظرفیت پالایش نفت دنیا ۹۲ میلیون بشکه در روز است. این در حالی است که از این میان ۲۳ میلیون بشکه مربوط به بنزین، ۱۳ میلیون بشکه مربوط به گازوئیل، ۱۰ میلیون بشکه مربوط به سوخت راه آهن، ۵ میلیون بشکه سوخت کشتی ها، ۹ میلیون بشکه مربوط به بخش پتروشیمی است.

صادرات قیر کاهش یافت

وحید شیخی رئیس کمیسیون قیر با اشاره به ظرفیت ۴ میلیون تنی صادرات قیر ایران تصریح کرد: با توجه به اینکه جنس نفت تولید شده در ایران از منابع در حال توسعه (میادین غرب کارون) از نوع سنگین و فوق سنگین است، بنابراین سرمایه گذاری در بخش صنعت قیر توجیه اقتصادی دارد، این در حالی است که توجه شایسته ای به این بخش نشده است. یکی از دلایلی که موجب ضعف صنعت قیر طی مدت گذشته شده، صدور مجوز غیرکارشناسانه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای احداث واحدهای تولید قیر بوده است.

به گفته او کیفیت قیر ایران بسیار بالا بوده و مورد تقاضای کشورهای منطقه و حتی اروپایی است.

او افزود: هم اکنون تولید قیر در برخی از واحدهای پالایشگاهی تعطیل شده است و یا با 20 درصد ظرفیت کار می‌کند، باید در این خصوص برنامه ریزی صورت گیرد تا تجهیزات این پالایشگاه‌ها به روز شود.

شیخی ادامه داد: حجم قیر تخصیص یافته برای آسفالت پایین آمده، بنابراین با تثبیت مقررات و قوانین می توان شرایطی را فراهم کرد که با ثبات نسبی روند تولید و صادرات به جلو برود. هم اکنون ایران با صادارت 5.5 میلیون تن قیر در دنیا سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده و کمتر کشوری وجود دارد که بازار این محصول را پر کند. متاسفانه طی روزهای اخیر به دلیل نبود حمایت، صادرات در این بخش کاهش یافته است.


402

کد خبر: 896361

وب گردی

وب گردی