جشنواره فیلم و عکس ورزشی می تواند جریان ساز باشد/فرهنگ فقط در پوستر مهم است!

دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم و عکس ورزشی با بیان اینکه دستگاه های متولی برپایی این جشنواره بسیار هستند اما دریغ از یک ریال کمک مالی، گفت: جشنواره فیلم و عکس ورزشی هیچ ارزشی برای مسئولان ندارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، نشست خبری جشنواره بین المللی فیلم های ورزشی همراه با چهارمین جشنواره عکس پیش از ظهر امروز شنبه ۲۳ دی ماه در کمیته ملی المپیک برگزار شد.

در این نشست سید مجتبی علوی دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی جشنواره بین المللی فیلم و عکس، احسان شیعه مدیر شبکه وزش، جواد مهدوی قائم مقام جشنواره، محمد مختاری دبیر بخش عکس جشنواره حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم احسان شیعه مدیر شبکه ورزش، گفت: فراخوان جشنواره بین المللی فیلم های ورزشی از شهریور ماه در رشته های فیلم، برنامه تلویزیونی و عکس کلید خورد که به دلیل استقبال خوب از این جشنواره تا ۵ آذرماه تمدید شد.

وی با تاکید بر اینکه جشنواره مسیر شکوفایی خود را آغاز کرده اظهار کرد: جشنواره فیلم های ورزشی به نسبت سایر جشنواره های تخصصی با وجودیکه فیلم ورزشی یک ژانر استاندارد بین المللی است چندان در ایران شناخته شده نیست.

وی افزود: برنامه سازی ورزشی یک صنعت معتبری در سطح بین المللی است در حالیکه این جشنواره فرع جشنواره های جهانی است که در دنیا برگزار می شود.

مدیر شبکه ورزش ادامه داد: ایران جزو ۱۶ کشوری است که در جشنواره فیلم های ورزشی به صورت منطقه ای حضور دارد

وی با بیان اینکه جشنواره فیلم های ورزشی منحصر به فرد است گفت: آثار برگزیده این جشنواره در کشور ما در یک میدان جهانی داوری می شوند.

شیعه افزود: متاسفانه از ویژگی های این جشنواره عدم حمایت نهادهای دولتی از آن است در حالیکه در سایر کشورها در جایگاه شناخته شده ای قرار دارد و اگر حمایت های جناب علوی دبیر این دوره از جشنواره نبود این جشنواره قطعا برگزار نمی شد .

وی ادامه داد: از ویژگی های این جشنواره این است که کسی از آن حمایت نمی کند بنابراین مسئولیت ما به عنوان برگزار کنندگان این جشنواره و شما اهالی رسانه در این میان جایگاه مهمی دارد که جایگاه واقعی این جشنواره را به سمع و نظر مردم برسانیم.

شیعه افزود: شبکه ورزش به دلیل عدم حمایت های نهادهای دولتی حامی معنوی و رسانه ای این جشنواره شده است زیرا بیم این می رفت که این جشنواره با روال فعلی در دوره های بعدی تعطیل شود.

مدیر شبکه ورزش ادامه داد: از امشب تا پنج شنبه 28 دی ماه جشنواره فیلم های ورزشی به همراه برنامه ویژه ای با عنوان سینما ورزش با حضور فیلمسازان و مسئولان جشنواره در سینما فلسطین آغاز می شود.

وی با اشاره به دیگر برنامه های جنبی این جشنواره اظهار کرد: هر روز برنامه ای مختص به فضای عمومی برگزاری جشنواره در شبکه ورزش پخش خواهد شد همچنین در ایام تعطیلات نوروز ویژه برنامه ای از آثار برگزیده این دوره از جشنواره به همراه فیلمسازان در شبکه ورزش پخش خواهد شد.

شیعه گفت: جشنواره فیلم های ورزشی در کشور ما به دلیل سهل انگاری مدیران رونق لازم را ندارد و در تلاش هستیم حمایت از آثاری از این دست تنها محدود به دوران جشنواره نباشد و در طول سال از برنامه سازان و فیلمسازان ورزشی حمایت کنیم.

وی افزود: در میان آثار نقش کشور ترکیه جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده بود و عمدتا این کشور از طریق تولید فیلم های ورزشی فرهنگ خود را به دنیا ترویج می کند و امیدواریم کشور ما نیز به جایگاه مطلوبی در این حوزه از تولیدات سینمای در دنیا برسد.

در ادامه این نشست سید مجتبی علوی دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم و عکس ورزشی گفت: رویداد بین المللی فیلم و عکس ورزشی با حضور 16 کشور جهان می تواند جریان ساز باشد.

وی با بیان اینکه تعدد دستگاه های متولی این جشنواره بسیار هستند اما دریغ از یک ریال کمک مالی افزود: تنها وزارت ورزش و جوانان حق عضویت ایران را در جشنواره فیکس پرداخت کرده استاما دقیقا زمانی که حمایت های از جشنواره آغاز شده بود گزارشی از تلویزیون مبنی بر جشنواره های بی نام و نشان ضربه بدی به ما زد البته هدف از این برنامه جشنواره های بی نام و نشانی بود که بعد از چند دوره برگزاری از گردونه حذف می شدند اما جشنواره فیلم و عکس ورزشی جزو جشنواره های بین المللی است و 35 سال است که این رقابت در دنیا برگزار می شود.

دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم و عکس ورزشی اظهار کرد: با توجه به 116 کشور دنیا که عضو فیکس هستند ما از سال 81 به عضویت این هیات ملحق شده ایم و سال گذشته این جشنواره در ایران در حد ملی برگزار شد و امسال دو اثر آریو والیبال و گزارشگر رتبه اول دنیا را در این دوره از جشنواره کسب کردند.

علوی با تاکید بر اهمیت فیلم ورزشی بیان کرد: یک قهرمان ورزشی ممکن است با 5 ورزشکار دیکر مقابله کند در حالی که تولیدات سینمایی ایران با 116 کشور دنیا رقابت کرده است در حالی که تکنولوژی های فیلمسازی سایر کشورها با ایران قابل مقایسه نیست.

وی افزود: به رسم تمام جشنواره ها قصد ندارم از کسی تشکر کنم امسال با 693 فیلم که به دبیرخانه ارسال شد، حدود 80 میلیارد فیلم به ایران آمده است و این فیلم ها با خلاقیت فیلمساز دیده شده است و حداقل ده ها بار در شبکه های معتبر دنیا پخش شده است.

دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم و عکس ورزشی گفت: چندین بار قصد تعطیلی این جشنواره را داشتیم با توجه به اینکه حوزه کاری من تبلیغات است باید گفت سرمایه گذاری در بخش خصوصی هیچ خروجی ندارد و تنها با لطف جناب شیعه که با اندک مبلغ حاضر به همکاری شد این رویداد سینمایی انجام گرفت.

وی افزود: با تاسف باید بگویم 40 سال قبل که انقلاب اسلامی شکل گرفت براساس ایدئولوژی و فرهنگ بود در حالی که فرهنگ فقط در پوستر مهم است و جز در گفتار کاربردی ندارد.

علوی با گلایه از اینکه جشنوراه فیلم و عکس ورزشی هیچ ارزشی برای مسئولان ندارد گفت: وزیر محترم ورزش و جوانان کشور علیرغم نامه ای که برای چاپ کتاب جشنواره به امضای 20 نماینده مجلس رسیده است به مدت دو سال است چاپ این کتاب را در بروکراسی های اداری باقی مانده است.

دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم و عکس ورزشی اضافه کرد: مسئله مکان برگزاری این جشنواره که در حال حاضر در کمیته المپیک قرار دارد مربوط به ارتباطات شخصی برگزار کنندگان این جشنواره بوده است و در غیر این صورت معلوم نبود در حال حاضر باید کجا مستقر می شدیم.

وی در ادامه بیان کرد: امسال از برنامه های جشنواره فیلم و عکس ورزشی امسال بزرگداشت داریوش ارجمند هنرمند پیشکسوت و همچنین عضو فدراسیون کشتی پهلوانی و یونس علی شیری عکاس پیشکسوت قدیمی است.

علوی با بیان اینکه 693 فیلم به جشنواره امسال رسیده گفت: عمده آثار خارجی هستند و از تعدد 23 کشور غرب آسیا و آسیای میانه بعد از بازبینی هیات انتخاب 89 فیلم به بخش رقابتی راه پیدا کردند.

وی افزود: همچنین 4 فیلم خارج از بخش مسابقه در بخش ویدئویی در این دوره شرکت کرده اند که به بخش نهایی راه پیدا نکرده اند و بخش های دیگر این جشنواره شامل المپیک، پارالمپیک ، سبک زندگی فعال، تندرستی و ورزش همگانی زیر نظر هیات داوران به صورت مجزا داوری شد.

در پایان این مراسم محمد مختاری دبیر بخش عکس جشنواره فیلم و عکس ورزشی گفت: اهمیت لحظه ای که یک قهرمان برای یک ملت می سازد ماندگار است و تصویرگر آن لحظه را ثبت می کند و تا ابد این تصویر باعث غرور یک ملت می شود زیرا قهرمانان اسطوره جوانان یک ملت هستند که تبدیل به یک امر بدیع به نام عکس می شود.

وی افزود: عکاسان ورزشی کمتردر جشنواره ها مورد حمایت بوده اند و امیدورام با برگزاری چنین جشنواره هایی به قوام و دوام لازم برسد.

دبیر بخش عکس جشنواره فیلم و عکس ورزشی اظهار کرد: امسال برای اولین بار به صورت کاملا حقیقی از 44 کشور آثاری به جشنواره رسیده که از برکات برجام این حضور حداکثری کشورها بوده است.

مختاری بیان کرد: 376 عکس از عکاسان تراز اول دنیا هزار و 800 عکس به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده اند که توسط دو داور خارجی و 4 داور داخلی مورد داوری قرار گرفتند.

وی افزود: امسال بانک ملی ایران در کتار سایر اسپانسرهای این دوره از جشنواره چاپ کتب جشنواره عکس را برعهده گرفته و این حضور به جریانات ورشی کشور کمک بسیاری می کند.

دبیر بخش عکس جشنواره فیلم و عکس ورزشی خاطرنشان کرد: در این دوره از جشنواره با تجلیل از همه عکاسان فقید همچون سلطانی شاد، جعفر تبریزی به عنوان عکاسان پیشکسوت امسال تجلیل از استاد علی شیری را در پیش داریم تا در فرصت های بعدی از همه عکاسان تجلیل صورت گیرد.

در یازدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم های ورزشی سید مجتبی علوی دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی جشنواره بین المللی فیلم و عکس، احسان شیعه مدیر شبکه وزش، جواد مهدوی قائم مقام جشنواره، محمد مختاری دبیر لخش عکس جشنواره حضور داشتند.

براساس این گزارش، یازدهمین دوره جشنواره فیلم و عکس ورزشی از 25 تا 28 دی ماه از 10 صبح تا 22 شب هر شب در سینما فلسطین برگزار می شود.

502

کد خبر: 896370

وب گردی

وب گردی