نشست جشنواره تئاتر فجر با طعم تند انتقاد از پوستر

نشست خبری سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر صبح امروز، 23 دی ماه در تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، نشست خبری سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر صبح امروز با حضور فرهاد مهندس پور، دبیر جشنواره در این دوره، علی اصغر دشتی، قائم مقام دبیر جشنواره و آروند دشت آرای، مدیر بخش بین الملل جشنواره برگزار شد.

در این نشست نحوه انتخاب آثار راه یافته به جشنواره و طراحی پوستر این رویداد تئاتری بیشتر از سایر موارد مورد سوال خبرنگاران از دبیر جشنواره قرار گرفت.

در ابتدای نشست سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر که به صورت جلسه پرسش و پاسخ از دبیر جشنواره برگزار شد، آروند دشت آرای درباره تعداد آثار فرستاده شده به دبیرخانه جشنواره، گفت: از بین 164 نمایشی که به دبیرخانه جشنواره فرستاده شد، 20 اثر انتخاب شده است که در بخش های مختلف اجرا می شوند.

وی ادامه داد: نکته اصلی روشی است که برای انتخاب آثار داشتیم و از گروه های جوان و خلاق دعوت کردیم ضمن اینکه از هنرمندان باتجربه هنر نمایش برای ایجاد پنل هایی در جشنواره دعوت کردیم که کارگاه های برگزار شده بر اساس نیاز تئاتر ایران و بسیار متنوع است.

در این نشست ۶ پوستری که توسط رضا فیلی زاده و بر اساس ایموجی های فضای مجازی طراحی شده است، نمایش داده شد.

سپس سیامک فیلی زاده، طراح پوستر جشنواره امسال به ارائه توضیحاتی درباره دلایل طراحی پوستر جشنواره با استفاده از ایموجی های فضای مجازی پرداخت و گفت: در ستاد جشنواره تئاتر فجر جلساتی حرفه ای برگزار کردیم و به این ایده اجرایی رسیدیم. این طراحی جزو نگاه و تجربه من است و یکی از شروطم این بود که طرح پوستر باید ساده باشد. شعار جشنواره گفتمان جامعه تئاتری است و بر اساس حال امروز جامعه ما که گفتگوها در فضای مجازی شکل می گیرد، پوستر جشنواره تئاتر فجر را طراحی کردم.

فرهاد مهندس پور درباره نظر خود نسبت به طراحی این پوستر، به ارائه توضیحاتی مبنی بر اینکه این پوسترها دارای المان نقاب هستند و هدف از این طراحی این بود که برای عموم مردم قابل فهم و درک باشد نه تنها برای خانواده تئاتر، پرداخت.

در ادامه بحثی در خصوص چرایی تغییر سایت فروش بلیت جشنواره مطرح شد که مهندس پور در پاسخ اظهار کرد که مناقصه ای در این زمینه برگزار شد و بهترین پیشنهاد برای این امر پذیرفته شد.

دبیر سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر درباره اینکه پیش از این گفته بود که قصدش کوچک کردن جشنواره تئاتر فجر بوده ولی این امر رخ نداده است، یادآور شد: یادم نمی آید که گفته باشم می خواهم جشنواره را کوچک کنم. جشنواره تئاتر فجر یکی از بزرگترین فستیوال های تئاتری در منطقه ای گسترده است. منظور من این بوده که جشنواره به ۲ بخش تقسیم شود زیرا در این فصل حضور کمپانی ها و گروه های خارجی در جشنواره سخت است و زمان برگزاری بخش بین الملل به فصل دیگری موکول شود. همچنین بخش مسابقه ادبیات نمایشی و بخش پوستر و عکس مستقل شود.

وی تأکید کرد: اینکه جشنواره بین المللی تئاتر فجر را بزرگ نگه داریم خوب است چون جشنواره می تواند به قطب فرهنگی تئاتر در منطقه تبدیل شود که البته این کار دشواری است.

مهندس پور با اشاره به اینکه بر رقابتی بودن جشنواره اعتقادی ندارد، متذکر شد: مسابقه برای جشنواره تئاتر فجر امر احمقانه ای است. متأسفانه حتی چهره های حرفه ای و با سابقه تئاتر نیز درخواست حضور در بخش رقابتی جشنواره را دادند و این امر بیانگر این است که هنرمندان بزرگ و کوچک گویا اعتبار اجتماعی خود را با دریافت تندیس جشنواره به دست می آورند.

دبیر جشنواره سی و ششم تئاتر فجر با اشاره به اینکه ۵۰ درصد آثار جشنواره را بخش مرور و ۵۰ درصد آثار را بخش تولیدات تازه تئاتر ایران تشکیل می دهد، اظهار کرد: برای جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر دست دبیر جشنواره برای انتخاب آثار بازتر است زیرا تعداد زیادی از آثار بخش مرور تئاتر ایران در سال آینده، در جشنواره امسال و در بخش تولیدات تازه اجرا شده اند.

وی درباره این موضوع که انتظار از فرهاد مهندس پور به عنوان دبیر جشنواره تئاتر فجر بیشتر از حد فعلی بود و همچنین عدولی که دبیرخانه جشنواره از فراخوان منتشر شده این دوره در زمینه تبدیل کردن بخش تئاتر ایران به ۲ بخش داشت، گفت: انتظار خودم بیشتر از خودم بود. در چند ماه گذشته تلاش کردم که عاقل باشم. از فراخوان جشنواره عدول کردیم ولی این حداقل بود و بیشتر از این ها امکان داشت که مهار کار از دست مان خارج شود. سال ها از بدنه اجرایی تئاتر دور بودم و خیلی زود متوجه شدم که نباید دبیری جشنواره تئاتر فجر را می پذیرفتم.

مهندس پور ادامه داد: هر سال به دلیل نداشتن مرامنامه جشنواره، کارها را از نو انجام می دهیم.

فرهاد مهندس پور درباره نحوه انتخاب متقاضیان برای به دست گرفتن سامانه فروش بلیت، گفت: فروش بلیت به مناقصه گذاشته شد و بهترین پیشنهاد برای برنامه ریزی درباره سامانه فروش بلیت انتخاب شد در واقع از میان چهار طرح که به دبیرخانه فرستاده شد بهترین را برگزیدیم.

دبیر سی و ششمین جشواره تئاتر فجر با انتقاد از شکل مسابقه ای این رویداد نمایشی، اظهار کرد: من پیش از این گفته ام که مسبقه برای تئاتر در هیچ جای دنیا مرسوم نیست و فقط در جشنواره های کوچگ این اتفاق می افتد.

وی افزود: جشنواره تئاتر فجر بزرگترین رویداد تئاتر در منطقه است و به شکل رقابتی برگزار کردن آن مناسب نیست و تصورم این بود که در یک پروسه سه ساله می توانم این رویداد هنری به دو قسمت تقسیم شود زیرا آمدن گروه های خارجی در این فصل سال به ایران بسیار طاقت فرسا است.

وی ادامه داد: اگر این جشنواره را به فستیوالی بزرگ تبدیل کنیم کار درستی است زیرا می توانیم با ادامه این روند جشنواره تئاتر فجر را به قطب تئاتر منطقه تبدیل کنیم.

فرهاد مهندس پور با اشاره به گارهای انجام شده در جشنواره سی و ششم تئاتر فجر تاکید کرد: در هشت ماه گذشته تلاش کردم که عاقل باشم و فشارهای بسیاری را تحمل کرده ام و اما با این حال موافقم که با توجه به شرایط از فراخوانی که منتشر شده عدول کرده ایم با این حال به دلیل تحما فشارهای مختلف خیلی زود به این نتیجه رسیدم که نباید این مسئولیت را می پذیرفتم.

وی درباره بخشی که از فراخوان جشنواره عدول شده است، گفت: جایی که عدول کردیم این بود که بخش تئاتر ایران به دو بخش تقسیم شد اما فکر می کنم که در این قسمت عدول از فراخوان به نفع جشنواره بود.

مهندس پور ادامه داد: شرایط سختی که در جشنواره وجود دارد باعث شده که خستگی در چهره مهدی شفیعی، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی به وضوح دیده شود زیرا بارها به من گفته که خسته است چون تئاتری ها زیر آب همدیگر را نزد او می زنند.

وی افزود: از دیگر سختی های جشنواره امسال نداشتن بودجه است، تصمیم داشتم که نامه ای سرگشاده بنویسم و طلب بودجه کنم اما هفت روز پیش بخشی از بودجه به جشنواره تزریق شد.

وی درباره نحوه انتخاب آثار حاضر در بخش های مختلف جشنواره، اظهار کرد: من در مطلق موارد و انتخاب هایم به اعضای ستاد برگزاری جشنواره و مدیران بخش های مختلف مراجعه کردم و همه مدیران بخش های مختلف جشنواره مستقل بودند. تلاش کردم جشنواره تئاتر فجر ویترین تئاتر ایران باشد. درباره کیفیت آثار زیاد سخت گیری نکردم چون کیفیت تولید آثار زمینه هایی را لازم دارد که محیا نیست. برای من در بخش مهمان مهم این بود که نسل های مختلف حضور داشته باشند چون احترام به آدم ها، احترام به تئاتر است.

دبیر سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر درباره اینکه آیا آثار بخش بین الملل توسط وی انتخاب شده اند یا به صورت مستقل توسط مدیر بخش بین الملل جشنواره، توضیح داد: دعوتنامه هایی برای گروه های خارجی ارسال شده بود و آثاری متقاضی حضور در جشنواره شده بودند. از میان آثار متقاضی آقای دشت آرای کارهایی را بر اساس کیفیت و شرایط فرهنگی انتخاب کرده و در مقابل من قرار داد تا از میان آن ها انتخاب صورت گیرد. در ادامه از طریق دشت آرای شروع به برقراری ارتباط با گروه هایی کردیم که آثارشان را انتخاب کرده بودیم.

سپس مهندس پور در بخش های مختلف نشست که نقدهایی بر روند انتخاب آثار بخش های مختلف اعم از بخش مسابقه بین الملل جشنواره وجود داشت پرداخت و در خصوص اینکه آیا انتخاب آثار تئاتری از کشورهای همسایه بنا بر تحمیل نگاه سیاسی بوده یا نه، گفت: هیچکدام از انتخاب ها سیاسی نیستند.

در این بخش از نشست منصور نصیری از بازیگران جوان نمایش «دشمن مردم» در جشنواره سی و ششم حضور دارد ولی در بخش رقابتی پذیرفته نشده است، به ذکر دغدغه های خود به عنوان یک جوان تئاتری که عملکرد و زحمات او و همنسلانش دیده نمی شود، پرداخت.

500

کد خبر: 896413

وب گردی

وب گردی